ورودی شاه نشین ارگ ایلخانی آشکار شد

در فصل هفتم کاوش در محوطه فیض آباد کاشان بخشی از ورودی شاه نشین ارگ آشکار شد که دارای پلکانی از آجر است و برغم تخریب های انسانی و طبیعی سه پله از آن همچنان پابرجاست.

به گزارش ایمنا و نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، رضا نوری شادمهانی سرپرست هیئت باستان شناسی محوطه فیض آباد امروز _شنبه ششم اردیبهشت ماه_ گفت: کاوش های باستان شناسی در محوطه فیض آباد که در ۱۰ کیلومتری شمال شهر نوش آباد در شهرستان آران و بیدگل قرار دارد از سال ۱۳۹۰ و به منظور آموزش درس عملی کاوش های باستان شناسی دانشجویان باستان شناسی دانشگاه کاشان در نظر گرفته شد. از سال ۱۳۹۱ تاکنون به مدت ۷ فصل کاوش آموزشی با همکاری استادان گروه باستان شناسی در آن انجام گرفته است.

نوری شادمهانی با بیان اینکه  "این محوطه، بقایای شهری از عصر ایلخانی است که ارگ آن به مساحت ۸۰ در ۸۰ متر مربع و شارستانی با وسعت بیش از ۴۰ کیلومتر مربع همچنان باقی است" توضیح داد: در فصل هفتم کاوش در این محوطه، بخشی از ورودی شاه نشین ارگ آشکار شد. این ورودی دارای پلکانی از آجر است که برغم تخریب های انسانی و طبیعی سه پله از آن همچنان پابرجا است. ورودی روبه غرب است؛ بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که ساختمان شاه نشین از سمت غرب با سایر بخش های ارگ در ارتباط بوده است.

وی اظهار کرد: ترانشه دوم فصل هفتم بر روی ترانشه سال قبل ایجاد شد، هدف از انتخاب مجدد این محل روشن شدن اینکه آیا در این نقطه از محوطه، زیر لایه های عصر ایلخانی، نهشته های پیشاایلخانی نیز وجود داشته یا خیر است.  البته در لایه های زیرین آثاری چون سازه های حرارتی و بقایای از کف های کوبیده گلی به دست آمد  تاریخ گذاری آنها در حال انجام است.

سرپرست هیئت باستان شناسی محوطه فیض آباد تصریح کرد: یک سکه اکسید شده از جنس مس در داخل سازه حرارتی زیر لایه های ایلخانی به دست آمد که امیدواریم پس از خوانش کتیبه های آن بتوانیم در گاهنگاری لایه های زیرین استفاده کنیم. همانگونه که مطرح شد بیشتر یافته های فصل هفتم قطعه سفال های فراوانی بود که پس از مستندنگاری، آنها را مورد مطالعه و مقایسه تطبیقی با سایر محوطه های قرون میانی ایران قرار خواهیم داد.

کد خبر 420532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.