توصیه‌های بهداشتی و تغذیه‌ای بیماران دیابتی برای مقابله با کرونا

دکترای تخصصی و پژوهشی غدد و متابولیسم با تاکید بر اینکه معمولا سیستم ایمنی بدن بیماران دیابتی در مقابله با ابتلا به کرونا ضعیف تر است، گفت: توصیه می‌شود که بیماران دیابتی با خودمراقبتی، رعایت نکات بهداشتی، رعایت قرنطینه خانگی، تغذیه مناسب و مصرف داروها، خود را از ابتلا به این ویروس مصون نگهدارند.

نورالدین سلطانیان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص خطر ابتلا به بیماری کرونا برای بیماران دیابتی، اظهار کرد: در واقع تاکنون اطلاعات کاملی وجود ندارد که بیماران دیابتی بیشتر به بیماری کرونا مبتلا شدند یا خیر. روند ابتلای بیماران دیابتی به این عارضه همانند مابقی افراد و جمعیت عمومی جامعه است.

وی با تاکید بر اینکه سیستم ایمنی بدن بیماران دیابتی ضعیف‌تر است، افزود: هنگامی که بیماران دیابتی به کرونا مبتلا می‌شوند ممکن است به علت بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های کلیوی، قلبی و عروقی، ایمنی بدن آنها ضعیف تر از دیگر افراد باشد و به دلیل وجود همین مشکلات زمینه‌ای، بیماران دیابتی بیشتر در معرض تهدید هستند.

دکترای تخصصی و پژوهشی غدد و متابولیسم، در توصیه به این بیماران، گفت: بیماران دیابتی با خودمراقبتی، رعایت نکات بهداشتی، رعایت قرنطینه خانگی، حضور نیافتن در محل های پرتجمع و رعایت فاصله گذاری اجتماعی سعی کنند که به این ویروس مبتلا نشوند به دلیل اینکه عوارض این ویروس در بین بیماران دیابتی به مراتب بیشتر از دیگر اشخاص است.

وی درباره روش تقویت سیستم ایمنی بدن بیماران دیابتی با تغذیه مناسب، تصریح کرد: ضروری است که بیماران دیابتی و کسانی دچار بیماری کرونا می شوند حتما روزانه میزان قند خون بدن را کنترل کنند و با کنترل آن و توجه به تغذیه اصولی و مناسب به طور دقیق و منظم نسبت به مصرف داروها اقدام کنند.

سلطانیان با اشاره به اهمیت خواب و استراحت کافی بیماران دیابتی جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس، اظهار کرد: لازم است که این بیماران استراحت بیشتری داشته باشند، داشتن خواب شبانه حداقل هفت ساعت با آرامش کامل در کنترل قند بیماران دیابتی بسیار موثر است. علاوه بر این استراحت کافی در طول روز و دوری از هر گونه استرس را به این بیماران توصیه می‌کنیم.

دکترای تخصصی و پژوهشی غدد و متابولیسم، خاطرنشان کرد: نداشتن خواب مناسب از زمینه‌های استرس  است که به بیماران دیابتی وارد می شود. استفاده از میوه ها، سبزیجات و داشتن رژیم غذایی مناسب برای بیماران دیابتی توصیه شده است تا بتوانند سطح ایمنی بدن را در میزان خوبی نگه دارند و از ابتلا به کرونا ویروس مصون باشند.

به گفته سلطانیان؛ افرادی که دچار بیماری‌های قلبی و عروقی بوده و تحت نظر متخصص قلب هستند با مجوز وی لازم است که حتما ورزش های مناسب را در خانه داشته باشند تا بتوانند ایمنی بدن شان را در سطح مناسبی حفظ کنند.

مصرف آبمیوه در بیماران دیابتی توصیه نمی‌شود

وی در مورد مصرف آبمیوه ها به بیماران دیابتی توصیه کرد: مصرف آبمیوه در بیماران دیابتی باعث افزایش قند آنها می شود و این موضوع را توصیه نمی کنیم و باید این افراد بیشتر مصرف میوه های دارای فیبر مانند خیار و سیب را در اولویت قرار دهند.

سطانیان ادامه داد: در صورتی که اگر قندشان تحت کنترل باشد بر اساس رژیم روزانه سه نوبت در طول شبانه روز یک نوبت صبح، یک نوبت بعد ظهر و یک نوبت هم شب از یک واحد میوه استفاده کنند اما جهت پیشگیری از افزایش قند خون مصرف آبمیوه ها را به این بیماران توصیه نمی کنیم.

دکترای تخصصی و پژوهشی غدد و متابولیسم در خصوص مصرف ویتامین ها برای بیماران دیابتی، اظهار کرد: یکی از مهمترین مباحثی که در مورد دیابتی ها و بیماران کرونایی مقالات زیادی در دسترس است و به چاپ رسیده است بحث مصرف ویتامین دی است و توصیه ما بر این است کسانی که ویتامین دی بدن آنها در سطح مناسبی نیست هفته ای یک عدد ویتامین دی ۵۰ هزار (حالت ژلاتینی) را استفاده کنند.

وی تصریح کرد: در بحث خود مراقبتی رعایت نکات بهداشتی که از طرف وزارت بهداشت برای همه افراد جامعه اعلام شده برای بیماران دیابتی هم رعایت این نکات باید مورد توجه جدی باشد.

سطانیان اضافه کرد: بحث مهم این است که بیماران در این دوران از استرس و انجام کارهای استرس زا،  خستگی آور، درگیری ها و مشاجره ها جلوگیری و هنگام بحث ها و مشاجرات خانوادگی خشم خود را کنترل کنند تا از استرس های روحی و و روانی ناشی از مشاجره در امان باشند.

دکترای تخصصی و پژوهشی غدد و متابولیسم، خاطرنشان کرد: بیماران دیابتی در این روزهای کرونایی لازم است که خواب مناسب داشته باشند، به موقع غذا بخورند، حتما از میان وعده ها استفاده کنند و مصرف داروها را فراموش نکنند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه آمار مرگ و میر بیماران دیابتی مبتلا به کرونا ویروس به مراتب بالاتر از جمعیت عادی جامعه است، اظهار کرد: بیماران دیابتی باید مباحث خود مراقبتی مانند شستشوی مرتب دست ها، استفاده از ماسک، اجتناب از حضور در مکان های عمومی پرتردد و مواردی که از وسایل ارتباط جمعی مرتب اطلاع رسانی شده است را برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس درنظر داشته باشند.

کد خبر 420521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.