استفاده از نظرات شهروندان در چهار گام اصلی تدوین برنامه جامع اصفهان 

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: برای تدوین برنامه جامع اصفهان در چهار گام اصلی تحت عناوین شناخت، تحلیل، آینده‌نگاری و تجویز برنامه ریزی کرده ایم و در حوزه شناخت و تحلیل، نظر شهروندان را دریافت کرده ایم.

سید احمد حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از ابعاد بسیار مهم در توسعه شهری، تهیه برنامه‌های مبتنی بر توسعه در حوزه شهرسازی است، از این رو در کلانشهر اصفهان برای نخستین بار در کشور، برنامه جامع اصفهان با رویکرد نوین در حال برنامه‌ریزی و طرح ریزی بوده و در پروسه شورای راهبری  با تمرکز بر هدف جلب مشارکت شهروندان درحال اقدام است.

وی ادامه داد: برای تدوین برنامه جامع اصفهان چهار گام اصلی تحت عناوین شناخت، تحلیل، آینده نگاری و تجویز دارد که در حوزه شناخت و تحلیل، نظر شهروندان را دریافت کرده‌ایم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه در بخش آینده‌نگاری هنجاری یا ارزشی از این جهت که شهروندان آینده شهر خود را چگونه می بینند و چه انتظاری از توسعه شهر در آینده در تمام وجوه کالبد، اقتصاد، زیرساخت، حمل ونقل، فرهنگ و مباحث زیست بوم دارند، باید احصا شود، تصریح کرد: شهروندان را برای شرکت در پویش «یک شهر گفتگو» که به صورت مجازی و آنلاین در شبکه های مختلف دنبال می شود، دعوت به حضور می‌کنیم تا با مشارکت مردم و استفاده از نظرات آنها در حوزه توسعه شهری اصفهان یک برنامه جامع و کامل ارائه کنیم و براساس آن در تحقق برنامه توسعه شهر  نقش اثرگذار داشته باشیم. 

وی تاکید کرد: دستاورد کلیدی رویکرد نوین تهیه برنامه جامع شهر اصفهان، تحقق بیش از پیش اراده شهروندان و مردم‌سالاری در مدیریت شهری است که هم از طریق اصلاحات ساختاری به منظور افزایش نقش مدیریت محلی در تصمیم‌گیری‌ها و هم به واسطه بکارگیری مشارکت سهام‌داران یعنی همه افراد و گروه‌هایی که مثبت یا منفی و مستقیم یا غیر مستقیم از برنامه تاثیر می‌پذیرند یا بر آن تاثیر می‌گذارند در فرایند تدوین برنامه حاصل می‌شود.

حسینی‌نیا گفت: روش‌ها و طرح های شهری ما بیش از ۵۰ سال از رویکردهای نوین برنامه‌ریزی شهری فاصله داشته و مدت‌ها بود که برنامه‌های شهری آن همچنان بر اساس الگوی منسوخ «طرح جامع» تهیه می‌شد، تا این که از اسفندماه سال ۹۶ تغییر رویه آغاز شد و پنج شهر اصفهان، یزد، کرمان، سنندج و نطنز به عنوان نمونه‌هایی برای آزمودن رویکرد نوین تدوین برنامه‌های جامع شهری در ایران انتخاب شدند که در این میان اصفهان به عنوان نخستین شهر، تدوین برنامه با شیوه جدید را کلید زد.

برنامه جامع شهر اصفهان صرفاً یک برنامه کالبدی نیست

وی با بیان اینکه برنامه جامع شهر اصفهان صرفاً یک برنامه کالبدی نیست و نگاهی فضایی دارد، به این معنا که تجویزهای این برنامه‌ها افزون بر راهکارهای کالبدی همچون خیابان‌سازی، کاربری‌های شهری، تراکم‌ها و ضوابط ساخت‌وساز، شامل راهکارهای غیر کالبدیِ اقتصادی، اجتماعی و زیست ‌محیطی است و از آنجاکه به فضای چند بعدی می‌پردازد به آن‌ها برنامه‌های فضایی می‌گویند، تصریح کرد: به لحاظ روش‌شناسی تفاوت این برنامه جامع نوین با طرح‌های توسعه شهری سنتی در این است که در مرحله اول «گزارش تشخیص» نوشته می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان افزود: «گزارش تشخیص» بر پایه منظور کردن دیدگاه‌ها و منافع گروه‌های ذی‌نفع و ذی نفوذ از راه تشکیل جلسات همگانی، مذاکره، استعلام کتبی از سازمان‌ها و موسسات دولتی و نهادهای مردم نهاد، صنفی و حرفه‌ای است که زیر نظر شورای راهبری و توسط مشاور ما تنظیم و تدقیق می‌شود، البته این گزارش مبنای تهیه برنامه توسعه شهری است و ورود مفاهیم چشم انداز، اهداف و راهبردهای مرتبط در برنامه از نوآوری‌های برنامه جدید است.   

وی گفت: در کنار مسائل مثبتی که در برنامه جامع با رویکرد جدید وجود دارد که به آنها اشاره شد مشکلاتی نیز در فرایند تهیه این برنامه است که نیاز به سیاستگذاری، تصمیم گیری و اقدام ضروری دارد که باید در اسرع وقت انجام بگیرد تا خللی به تهیه برنامه جامع شهر اصفهان وارد نشود.

حسینی‌نیا با بیان اینکه محقق‌ شدن و تحقق‌پذیری برنامه جامع شهر اصفهان موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: اگر شورای عالی شهرسازی و معماری در زمینه تهیه طرح‌های توسعه شهری بر روی کلیات و سیاست‌گذاری‌ها تمرکز داشته باشد و برای اجرای جزئیات به مدیریت محلی یا دولت محلی تفویض اختیار کند به روند پیشرفت اجرای طرح‌ها کمک خواهد کرد.

حسینی‌نیا تاکید کرد: باید شهرداری‌ها در تهیه طرح‌های توسعه شهری سهیم شوند تا از مغایرت‌های روند تهیه طرح‌های توسعه شهری جلوگیری شود.

کد خبر 420518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.