قیمت نفت تا پایان تابستان ۹۹ رشد چشمگیری نخواهد داشت

یک کارشناس اقتصاد انرژی گفت: با توجه به در راه بودن فصل تابستان و کاهش مصرف شاخص‌های انرژی و فرآورده‌های نفتی در این فصل نمی‌توانیم رشد مثبتی برای قیمت هر بشکه نفت در بازار تا پایان تابستان ۹۹ متصور باشیم.

کامران فرحزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تحولات اخیر در بازار شاخص های انرژی و تصمیمات کشورهای صادرکننده نفت برای کنترل وضعیت بازار، اظهار کرد: پس از شوک سومی که در سال ۱۹۸۶ میلادی به معاملات بین‌المللی در بستر بازار شاخص‌های نفت و انرژی وارد شد، نوسانات اخیر بزرگ ترین شوک اقتصادی به شاخص‌های مالی در این بازار محسوب می‌شود.

وی افزود: عامل اصلی ایجاد نوسانات گسترده و هیجانی در بازار شاخص‌های انرژی، نامتوازن بودن عرضه و تقاضا در نظام معاملات بین‌المللی است و البته نمی‌توان از نقش اوپک و تصمیمات اتخاذ شده در نشست‌های آن میان کشورهای عضو به عنوان یک رکن تاثیر گذار بر وضعیت بازار و قیمت شاخص‌های انرژی چشم پوشی کرد.

این کارشناس اقتصاد انرژی با اشاره به رکود گسترده بسیاری از بازارهای اقتصادی دنیا در پی شیوع ویروس کرونا و اپیدمی شدن آن در اغلب کشورهای دنیا، تصریح کرد: رشد اقتصادی کشورهای جهان به خصوص کشورهای توسعه نیافته و صادرکننده نفت، نقش قابل توجهی در رشد تقاضا برای خرید نفت و دیگر شاخص‌های انرژی دارد و بی‌شک زمانی که رشد اقتصادی وجود نداشته باشد، تقاضا برای خرید و فروش شاخص های انرژی و دیگر شاخص های مالی در بستر نظام اقتصادی به حداقل می‌رسد.

فرحزاد اضافه کرد: بسیاری از مراکز مدیریت نظام های اقتصادی همچون صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و ... پیش بینی کرده بودند رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه در سال ۲۰۲۰ میلادی به بیش از ۳.۵ درصد برسد اما شیوع این بیماری مسری در جهان موجب شد این تصور از نظام اقتصادی محقق نشده و رشد اقتصادی برای بسیاری از کشورهای دنیا، منفی پیش‌بینی شود.

وی ادامه داد: بی‌شک کاهش تقاضا برای خرید نفت از سوی کشورهای بزرگ واردکننده نفت و فرآورده‌های نفتی، نتیجه رکود بی‌سابقه و رشد منفی اقتصادی در نظام های مالی این کشور هاست و تا زمانی که کرونا هر روز از این کشور ها قربانی می‌گیرد و رکود اقتصادی بر نظام های مالی آنها حکومت می‌کند، نمی‌توانیم پیش‌بینی در خصوص بهبود وضعیت بازار نفت و شاخص های انرژی داشته باشیم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به نگرانی های رئیس جمهور ایالات متحده از تصمیمات کشور های عضو اوپک، خاطر نشان کرد: نگرانی و ترس مکرر ترامپ از نشست های اوپک نشان‌دهنده تاثیرگذار بودن این نهاد بر نظام عرضه و تقاضای نفت در دنیا است و از این رو تشکیل اوپک پلاس در این شرایط بحرانی تا حدودی برای تقویت اتحاد کشورهای عضو اوپک مناسب است.

فرحزاد اضافه کرد: با توجه به در راه بودن فصل تابستان و کاهش مصرف شاخص های انرژی و فرآورده های نفتی در این فصل نمی‌توانیم رشد مثبت چشمگیری برای قیمت هر بشکه نفت در بازار تا پایان تابستان ۹۹ متصور باشیم.

کد خبر 420483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.