کنترل فضای مجازی، راهکار بلندمدت بهبود وضعیت بازار خودرو نیست

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: کنترل بسترهای خرید و فروش اتومبیل‌ در فضای مجازی یا جلوگیری از انتشار جدول قیمت خودرو در رسانه های پرمخاطب، راهکار بلندمدتی برای درمان دردهای صنعت بیمار خودروی ایران نیست و باید برای بهبود وضعیت عرضه و تقاضا در این بازار شفافیت فروش کارخانجات را افزایش دهیم.

یاور رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تفاوت فاحش قیمت تعیین شده از سوی کارخانه و نرخ بازار اتومبیل های ساخت شرکت های خودروسازی داخلی نشان‌دهنده وجود رانت گسترده در این بازار است، اظهار کرد: تفاوت قیمت ها به صورت صعودی رو به افزایش است و بی‌شک تداوم این روند قیمت خودروی دست دوم در حاشیه بازار را به بیش از قیمت اتومبیل نو درب کارخانه می‌رساند.

وی افزود: قیمت بازار بسیاری از خودروهای ساخت داخل به بیش از دو برابر قیمت کارخانه‌شان رسیده و این تفاوت چشمگیر که بر اساس اسناد در تاریخ بازار خودروی ایران بی‌سابقه است، حاکی از وجود اختلال گسترده و بی‌توجهی به مخاطب در نظام عرضه و تقاضای اتومبیل های ایرانی است و تداوم آن می‌تواند حتی خرید خودروهای دست دوم را برای بسیاری از مردم به یک رویای دست نیافتنی تبدیل کند.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه پلتفرم های تولید خودرو در بسیاری از شرکت های اتومبیل سازی داخلی با تکنولوژی و فناوری های روز ناسازگار است و رو به زوال می‌رود، تصریح کرد: افزایش چشمگیر ارزش خودروهای داخلی در بازار معاملات در حالی است که خودرو همچنان بر بستر پلتفرم‌های قدیمی و فاقد قدرت برای رقابت‌پذیری در بازارهای هدف صادراتی تولید می‌شود.

رضایی با اشاره به معرفی محصولات جدید از سوی شرکت های شاخص خودروسازی در کشور، اضافه کرد: اتومبیل های جدیدی که از سوی سایپا و ایران‌خودرو برای عرضه در بازار معرفی شده اند، فاقد فناوری های جدید و تکنولوژی روز مورد نیاز مخاطبانشان هستند و به نظر می‌رسد فناوری پراید و سمند در حال توسعه در بستر اتاقک های جدید اتومبیل است.

وی ادامه داد: کنترل و مسدودسازی بسترهای خرید و فروش و معاملات اتومبیل‌های داخلی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی یا جلوگیری از انتشار جدول قیمت خودرو در رسانه های پرمخاطب، راهکار اصلی و بلندمدتی برای درمان دردهای صنعت بیمار خودروی ایران نیست و باید برای بهبود وضعیت عرضه و تقاضا در این بازار شفافیت فروش کارخانجات تولیدکننده اتومبیل را افزایش دهیم.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: فضای مجازی و معاملات صورت گرفته در بسترهای مرتبط با آن، عامل مخدوش شدن آرامش روانی بازار خودرو نیست و دولت باید با تدوین قوانین جدید و بروز آمار تولید و فروش خودرو در کشور را به صورت شفاف اعلام کند و کارخانجات فروش اتومبیل را به صورت مستقیم از سر بگیرند.

رضایی افزود: به رغم اینکه دولت گمان می‌کند فضای مجازی قاتل جان بازار خودرو و عامل برهم خوردن معادلات در این بازار است، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به یک چاشنی رقابت سالم و شفاف کننده در بازار اتومبیل ایران تبدیل شده و نباید با بی توجهی به ظرفیت این فضا برای رونق بازار، به آن پشت پا بزنیم.

کد خبر 420481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.