اصفهان نیازمند یک پژوهشکده موسیقی است

عضو هیئت علمی دانشگاه هنراصفهان گفت: شهر اصفهان نیازمند به یک پژوهشکده موسیقی است تا به وسیله آن بتواند هنر خود را تبدیل به علم کرده و از آن دفاع کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی ترمه باف شامگاه گذشته _پنجم فروردین ماه_ در لایو اینستاگرام صفحه فرهنگسرای مجازی شهرداری اصفهان که با موضوع "موسیقی در دوران معاصر اصفهان" به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: طیف هایی که در موسیقی فعالیت می کنند را می توان به دو دسته تقسیم کرد؛ دسته اول افرادی هستند که به صورت آزاد یا آکادمیک تحصیلات دارند و شاگردی اساتید این رشته را کرده اند.

عضو هیئت علمی گروه آهنگسازی دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد: دسته دیگری نیز وجود دارد که من نام آن ها را اپراتورها می گذارم، این دسته بیشتر برای قسمت عام جامعه فعالیت می کنند و تمرکز خود را روی آن ها قرار داده اند. این دسته بعضا آموزش های کوتاه مدتی دیده اند اما بسیاری از آن ها نیز بدون آموزش مشغول کار هستند. آن ها بیشتر بر روی مباحث کامپیوتری کار می کنند و کم تر با ساز و نت نویسی سروکار دارند، این  افراد موسیقی پاپ شهر اصفهان را پیش می برند و در کار خود موفق هستند.

ترمه باف اضافه کرد: به طور کلی در این تقسیم بندی دسته اول موسیقی کلاسیک و دسته دوم موسیقی پاپ جامعه را پیش می برند. همچنین اگرچه به لحاظ آماری فعالیت اپراتورها بسیار زیاد است، اما با این حال افرادی که دوره دیده اند فعالیت بیشتری دارند.

وی با اشاره به وسواس کاری افراد متخصص در هنر موسیقی،‌ تاکید کرد: افرادی که در موسیقی تحصیلکرده اند درکار سختگیر هستند، به گونه ای که تولید یک کار توسط آن ها ممکن است سال ها طول بکشد زیرا مباحث زیباشناسی و فنی را در نظر می گیرند و بیشتر برای بالا بردن سطح فکری جامعه تلاش می کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه تعداد کار اپراتورها بیشتر اما با تاریخ مصرف کمتری است، گفت: این کارها به گونه ای است که مدتی آن را می شنویم و از آن لذت می بریم، اما به سرعت جذابیت خود را از دست می دهد، به همین دلیل اپراتورها باید آمار کار خود را بالا برده تا بتوانند مخاطب خود را راضی نگه دارند در صورتی که این اتفاق را در دسته اول مشاهده نمی کنیم.

باید مانند نظام مهندسی،‌ نظام هنرمندان هم داشته باشیم

ترمه باف در خصوص تاثیر جریان دانشگاهی بر روند رشد موسیقی در جامعه خاطرنشان کرد: دانشگاه با تمام تلاش خود معنای موسیقی علمی را به جامعه منتقل کرد، از طرفی هنرجویان و اساتید خوبی را نیز تربیت و همچنین منجر به تشکیل کلاس هایی شد که دارای طرح درس بوده و سعی می کنند سطح آموزشی بالایی داشته باشند.

وی با اشاره به لزوم وجود گونه گردشگری موسیقی در اصفهان، تصریح کرد: ثمره گردشگری موسیقی یک رویداد فرهنگی و هنری است. در صورت وجود این گونه برنامه ها و تکرار آن ها، می توان این رویدادها  را در سطح جهان جا انداخت.

این استاد موسیقی افزود: شهر اصفهان نیازمند به یک پژوهشکده موسیقی است تا به وسیله آن بتوانیم هنر خود را تبدیل به علم کرده و از آن دفاع کنیم. برای مثال مکتب اصفهان را می توانیم یک میراث ناملموس جلوه دهیم و تنها با تبدیل هنر به علم در فضایی مانند پژوهشکده این مهم امکان پذیر خواهد شد.

ترمه باف در خصوص جشنواره آوای اصفهان که یکی از ویژه برنامه های هفته فرهنگی اصفهان است،‌ گفت: چنین جشنواره هایی به مدیریتی تخصصی نیاز دارد، به این معنی که صرفا از کسانی که در این حوزه متخصص هستند کمک گرفته و نظر خواهی کنند. در واقع همانگونه که نظام مهندسی و پزشکی داریم، باید نظام هنرمندان نیز داشته باشیم.

وی ادامه داد: البته نبود نظام هنرمندان یک مساله دوسویه بوده است و درواقع خود هنرمندان نیز در این زمینه هیچ گونه طرحی نداده اند که شاید علت آن به این امر باز گردد که مرکزی وجود نداشته است تا هنرمندان در آن جمع شده و پژوهش کنند. اگر یک مرکز تخصصی موسیقی باشد، هنرمندان می توانند با مشورت یک طرح جامع نظام هنرمندان را پیاده کنند.

کد خبر 420475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.