فرهنگسرای مجازی مانع از قطع ارتباطات فرهنگی می‌شود

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: فرهنگسرای مجازی اجازه قطع ارتباط ما با شهروندان را نداده و می‌تواند گزینه مناسبی برای معرفی شهر با شعار "اصفهان شهری که دوستش دارم" باشد.

فریده روشن در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اقدامات انجام شده توسط مدیریت شهری برای برپایی هفته فرهنگی اصفهان، اظهار کرد: ابتدای سال گذشته با جاری شدن سیل در نقاط مختلف کشور مواجه شدیم و برنامه‌های هفته فرهنگی در اصفهان برگزار نشد، هرچند که همان زمان نیز موافق این موضوع نبودم و معتقد بودم باید برنامه‌ها در اصفهان و با هدف حمایت از مردم مناطق سیل‌زده برگزار شود.

وی افزود: در سال جاری با توجه به اتفاقاتی که همراه با شیوع کرونا ویروس پیش آمد و با این مهمان ناخوانده روبه‌رو شدیم، بازهم شرایط برگزاری هفته فرهنگی اصفهان مهیا نشد و به‌طور کامل با سال‌های قبل متفاوت شد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اولویت برای ما قطعا حفظ سلامتی مردم است زیرا تنها زمانی می‌توانیم به شهر زیست‌پذیر، فعال و خلاق دست یابیم که شهروند سالم داشته باشیم و برای تحقق شهروند فرهنگی، شرایط ایجاب می‌کرد که حفظ سلامت شهروندان در اولویت قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: شیوع کرونا منجر به تعطیل شدن مکان‌های فرهنگی اجتماعی در شهر شد و سازمان فرهنگی شهرداری مانند قبل نمی‌توانست ارتباط نزدیک خود با مردم را حفظ کند بنابراین ناگزیر بودیم در جهت حفظ این ارتباط، از امکانات فناوری برای برگزاری برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان استفاده کنیم.

روشن با بیان اینکه در نهایت تصمیم بر برگزاری هفته فرهنگی اصفهان از سوم تا نهم اردیبهشت‌ماه در بستر فضای مجازی گرفته شد، اضافه کرد: فرهنگسرای مجازی اجازه قطع ارتباط ما با شهروندان را نمی‌دهد و به دلیل آنکه با آغاز بحران جهانی کرونا، چاره‌ای بجز اجرای پروتکل‌های بهداشتی نداشتیم، می‌توانست گزینه مناسبی برای معرفی شهر با شعار "اصفهان شهری که دوستش دارم" باشد.

وی افزود: پیشگیری از افسردگی، وسواس و دیگر آسیب‌های روانی و اجتماعی که می‌تواند در دوران پس از کرونا بروز کند، فعالیت‌های موثر و قوی‌تری را طلب می‌کند که انجام این فعالیت‌ها باید در برنامه‌های فرهنگی شهرداری مورد توجه قرار گیرد زیرا در تمام دنیا، کشورها با تقویت مراکز اجتماعی و فرهنگی خود، مردم را برای مقابله با شیوع کرونا تقویت می‌کنند.

توجه به تاریخ شفاهی اصفهان

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در تمام برنامه‌های طرح‌ریزی شده در هفته فرهنگی اصفهان، از رونمایی آثار فرهنگی در محل شاه‌نشین پل خواجو، پخش اینترنتی برنامه منارجنبون و جشنواره آوای خواجو، اجرای جشنواره بین‌المللی گرافیک و عکس "کرونا آرت" به عنوان مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری در هفته فرهنگی اصفهان نام برد.

وی اظهار کرد: "نُقل رمضان" که اجرای نقالی در محلات شهر است، برنامه "مروارید فیروزه‌ای" به‌مناسب روز ملی خلیج فارس در محل کاخ عالی قاپو نیز دیگر برنامه‌های این هفته را شامل می‌شود.

روشن با اشاره به اینکه در هفته فرهنگی اصفهان به موضوع تاریخ شفاهی اصفهان و هیئات مذهبی شهر توجه ویژه‌ای شده است، ادامه داد: برخی از برنامه‌ها نیز به‌صورت عرصه‌محور در مناطق مختلف شهر در قالب نورافشانی با تاکید بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و جلوگیری از تجمع افراد اجرا خواهد شد.

فرهنگسرای مجازی ادامه خواهد داشت

وی گفت: فرهنگسرای مجازی مجالی است که تهدیدهای کرونا را به فرصت تبدیل کرده و هفته فرهنگی اصفهان را بستری برای معرفی این شهر، ظرفیت‌های گردشگری آن و هنرمندانش کند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه یکی از خصوصیات بارز فرهنگسرای مجازی آن است که مردم می‌توانند در کل کشور از آن بهره ببرند، تصریح کرد: البته شاید در ابتدای امر زیرساخت‌های کافی برای برگزاری چنین برنامه‌هایی، مناسب با هفته فرهنگی وجود نداشت و اجرای این حجم از برنامه‌ها کار سختی بود.

وی اضافه کرد: برای اجرای مطلوب برنامه‌ها، محتواسازی لازم بود و اکنون نیز نیاز داریم شهروندان با هنر خود این محتواها را تولید کرده و در اختیار حوزه فرهنگی شهرداری قرار دهند.

روشن خاطرنشان کرد: باید دنبال این باشیم که فرهنگسرای مجازی ادامه داشته و در آینده نیز از مزایای آن استفاده کنیم.

کد خبر 420472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.