شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود لغو شد/ آبی برای کشت تابستانه نمی‌دهند

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان با اشاره به لغو شدن شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود در یک سال اخیر، گفت: صنف کشاورزان اصفهان از حضور در جلسات تصمیم گیری برای برنامه توزیع آب و طرح ساماندهی رودخانه زاینده رود کنار گذاشته شده است.

اسفندیار امینی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود را از سال گذشته لغو کردند.

وی توضیح داد: سال ۹۷ پس از اینکه صحبت از تشکیل ستاد احیای زاینده رود شد به نمایندگان اعلام کردیم که این تصویب نه تنها تشکیل ستاد احیا زاینده رود نیست بلکه همان شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود را نیز منحل می کند؛ این ستاد کارگروهی ذیل شورای عالی آب به ریاست وزیر نیرو است با این تفاوت که صنف کشاورزان در شواری هماهنگی زاینده رود عضو بود اما در ستاد احیا حذف شده است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان افزود: سال آبی جاری کارگروهی برای تدوین برنامه مصارف و توزیع آب تشکیل نشد و در جلسه ای با حضور سه مدیرعامل آب منطقه ای اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری، مهندس احسانی و آقای حبیبی این برنامه نوشته شد و  صنف کشاورزی هیچ دخالتی نداشت.

صنف کشاورزان از طرح ساماندهی رودخانه کنار گذاشته شد

امینی بیان کرد: نه تنها شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده را متوقف کردند بلکه صنف کشاورزی را که براساس مصوبات شورای عالی آب، شورای تامین و کارگروه سازگاری با کم آبی مسئول نظارت بر توزیع آب، ساماندهی و حفاظت رودخانه بود، برکنار کردند.

وی گفت: به رغم همه مصوبات، صنف کشاورزان اصفهان از ابتدای امسال از حوزه ساماندهی مسائل رودخانه کنار گذاشته شده است و به این دلیل کشاورزان ناراحت و بلاتکلیف هستند.‌

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان خاطرنشان کرد: متاسفانه از ابتدای امسال که مقرر شد این صنف در مسائل رودخانه دخالتی نداشته باشد ذوب آهن و فولاد مبارکه تعرضاتی به رودخانه داشتند و در حال لوله کشی جدید انتقال آب هستند و از سوی دیگر زمزمه هایی از اضافه شدن ۷۰۰ لیتر بر ثانیه آب برای انتقال به کاشان و لوله گذاری جدید برای انتقال آب به نطنز به گوش می رسد این در حالی است که پروژه بن-بروجن نیز هم اکنون در دست اجرا است.

امینی افزود: کشاورزان از وقتی فهمیدند صنف دیگر دخالتی در ساماندهی مسائل رودخانه ندارد ناراحت هستند و برای راهپیمایی فراخوان دادند.

وی با بیان اینکه صنف کشاورزان پیش از سال جدید اجازه عملیات ساماندهی رودخانه را ندارد، یادآور شد: ساماندهی رودخانه بیش از آنکه مسئله فنی و اجرایی داشته باشد، تبعات اجتماعی دارد، به رغم اینکه تاکنون چند شرکت صاحب نام به عنوان پیمانکار طرح با شرکت آب منطقه ای استان قرار داد بستند اما هیچ کدام در ساماندهی رودخانه موفق نبودند زیرا با مسائل اجتماعی همراه بود، از زمانی که صنف کشاورزان وارد همکاری شد در قالب مدیریت طرح مشکلات اجتماعی را حل می کرد تا ساماندهی رودخانه اجرا شود با وجود این قبل از سال جدید صنف کشاورزان برای ساماندهی دیگر دخیل نیست ماشین آلات را بردند و در حقیقت طرح ساماندهی رودخانه زاینده رود رها شده است.

آبی برای کشت تابستانه نمی دهند

امینی افزود: با توجه به اینکه مسئولان امر اعلام کردند تا اواسط خردادماه آب برای کشت کشاورزان رهاسازی خواهد شد و تابستان آب تخصیص نمی دهند، کشاورزان برای حقابه پاییز آینده نیز ابراز نگرانی می کنند و به اجرا نشدن مصوبات دولت معترض هستند.

امینی با بیان اینکه هم اکنون نیز آب برای آبیاری کم است، ادامه داد: مسئولان امر پیش بینی کرده بودند که تا پایان سال آبی جاری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد سد زاینده رود می شود اما دوباره این برنامه بازبینی شده و ورود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب پیش بینی شده است.

دبیراجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان اظهار کرد: براین اساس ۲۰۰ میلیون مترمکعبی که کاسته شده از مصارف شرب و صنعت نمی تواند باشد، از سوی دیگر برنامه ای برای توزیع آب در تابستان وجود ندارد زیرا کشاورزان شرق و غرب اصفهان همزمان برای کشت غله آب گرفتند. از این رو به نظر می رسد ۲۰۰ میلیون مترمکعبی که کم کردند از حقابه پاییز است، کشاورزان اصفهان از این ابهامات نگران هستند و با توجه به اینکه نمایندگان صنف در جلسات حضور ندارند از آینده خبر نداریم و کشاورزان بلاتکلیف هستند.

کد خبر 420471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میلاد IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    2 0
    جریان حداقلی آب از اوجب واجبات است و رودخانه ای که رودخونه نباشه رودخانه نیست