۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
 ناشادمانی از شبکه شاد

استفاده از شبکه شاد آموزش‌وپرورش در استان‌های کشور امروز به دغدغه‌ای برای خانواده‌ها، معلمان و دانش‌آموزان تبدیل شده است چرا که کاربرد این زیرساخت در آغاز کار با مشکلاتی روبه‌روست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دو ماهی از تعطیلی مدارس می‌گذرد و معلمان از همان ابتدای تعطیلی شروع به ایجاد گروه‌های درسی در فضای مجازی کردند و هر دبیری با توجه به شرایط موجود خود و دانش‌آموزانش از فضای یک پیام‌رسان برای انتقال مفاهیم درسی استفاده کرد، حال آنکه بعد از دو ماه ارائه آموزش و تثبیت شرایط، آموزش و پرورش لزوم تدریس در شبکه شاد را به ارمغان آورد که این برنامه در هنگام نصب مشکلات عدیده‌ای داشت و عوامل دیگری چون همه دانش‌آموزان گوشی هوشمند نداشتند، عدم امکان استفاده چند فرزند دانش‌آموز به طور همزمان در یک خانواده، بهره‌مند نبودن از سرعت اینترنت مناسب، نبود توان مالی در برخی خانواده‌ها برای تأمین هزینه اینترنت و اختلال عضویت در این شبکه از عمده شکایات خانواده‌ها و دانش‌آموزان در روزهای اخیر بوده است.

لزوم استفاده از روش‌های قبلی آموزش در فرصت باقیمانده

یکی از والدین دانش‌آموزان در خصوص شبکه شاد به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: متأسفانه اشکالات بسیاری سر راه عضویت فرزندم در شبکه شاد وجود داشت و چندین روز پیوستن به این شبکه طول کشید و بالاخره این کار به سختی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در مدرسه فرزندش آموزش‌ها از ابتدا در شبکه‌های پیام‌رسان خارجی انجام شد، می‌افزاید: معلمان و دانش‌آموزان چندان مایل نیستند از فضای آموزش قبلی خارج شوند و به این شبکه بپیوندند چرا که کمی سرعت اینترنت، سختی عضویت و مشکلات زیرساختی از دلایل عدم علاقمندی دانش‌آموزان و معلمان است و در روش قبلی معلمان مدارس تا حدودی موفق بودند و بهتر بود فرصت باقیمانده از سال تحصیلی هم به همان روش‌ها ادامه می‌دادند.

شبکه شاد متناسب همه دانش‌آموزان در همه مناطق کشور نیست

مدیر یکی از دبیرستان‌های پسرانه ناحیه دو اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، می‌گوید: از ابتدای تعطیلی مدارس، معلمان به طور خودجوش شروع به آموزش در فضای مجازی کردند و بعد از تسلط دبیران و استقرار در نحوه آموزش پیش گرفته شده و فضای مجازی صحبت از اجرای شبکه شاد شد.

وی با بیان اینکه بهتر بود از ابتدا اجرای این شبکه آموزشی برنامه‌ریزی می‌شد یا اجازه کار در فضای قبلی داده می‌شد، می‌افزاید: در آموزش شبکه مجازی موضوع حضور و غیاب دانش‌آموز مهم است و اینکه معلم نمی‌داند دانش‌آموز حاضر است یا خیر و آیا دانش‌آموز دیگری برای او حاضری نمی‌زند.

این مدیر دبیرستان پسرانه می‌گوید: معلمان تقریباً آموزش کتاب درسی خود را به پایان رسانده بودند و فرصت مناسبی برای تغییر شیوه آموزش معلمان و ارائه شبکه شاد نبود و بهتر بود ایام باقیمانده هم به روش قبلی در فضای مجازی آموزش‌ها ارائه می‌شد چرا که معلمان هم استقبال چندانی از طرح شبکه شاد ندارند.

وی با بیان اینکه بهتر است آموزش‌وپرورش قبل از اقدام خود با مدیران و دبیران هم مشورت کند، اظهار می‌کند: متأسفانه ایده ایجاد شبکه شاد متناسب همه دانش‌آموزان در همه مناطق کشور نیست و بهتر بود اجازه انتخاب و استفاده از روش‌های آموزشی متناسب هر استان را به مدیران آموزش‌وپرورش استان‌ها واگذار می‌کردند چرا که شرایط هر استان با دیگری متفاوت است و لازم است مشکلات کاربردی شبکه شاد با سرعت حل شود.

لزوم حمایت از دانش‌آموزان بی‌بضاعت در مناطق محروم

زهرا کاشفی مدیر یکی از دبیرستان‌های دخترانه ناحیه دو اصفهان در زمینه مشکلات شبکه شاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: با شیوع ویروس کرونا در اوایل اسفندماه معلمان ما در فضاهای مجازی که امکان دسترسی داشتند به سرعت کلاس‌های مجازی را تشکیل دادند اگرچه کار بسیار سختی بود و انرژی بسیاری برای آن صرف شد اما به دلیل لزوم حفظ و تداوم ارتباط دانش‌آموزان با مدرسه این کار انجام شد.

وی با بیان اینکه هفته‌های ابتدایی بسیار پر چالش گذشت، می‌افزاید: زمان پرچالشی صرف شد تا همه دانش‌آموزان قانون حضور در کلاسهای مجازی را یاد گرفتند از آن طرف هم از معلمان خواهش کردیم که روی آموزش سرعت ندهند و تنها در حد رفع اشکال پیش بروند.

این مدیر دوره متوسطه، خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر تدریس بخش مهمی از کتاب‌ها پایان یافته اما دقیقاً از یکی دو هفته پیش بود که موضوع اجرای سامانه شاد مطرح شد و بعد از اینکه شرایط ما تازه به آرامش رسیده بود ناگهان این آرامش سلب شد و لزوم حرکت به سمت آموزش در سامانه شاد مطرح شد.

کاشفی با بیان اینکه در حال حاضر سامانه شاد مشکلاتی دارد، می‌افزاید: برخی دانش آموزان دارای خواهر و برادر محصل هستند و به دلیل اینکه کد شناسایی آنها تنها از طریق تلفن و کدملی مهم است در صحت احراز هویت با مشکل مواجه می‌شوند.

این مدیر دبیرستان دخترانه، با اشاره به اینکه برخی خانواده‌ها از تجهیزات و امکانات لازم برخوردار نیستند، می‌افزاید: تعدادی از دانش‌آموزان تلفن همراه یا حتی بسته اینترنتی نداشتند که چندنفری از آنها را حمایت کردیم و تلاش کردیم حتی گوشی دست دوم هم اگر بود به دستشان برسانیم و یا بسته اینترنتی برای آنها تهیه کنیم، هر چند کمبود تجهیزات لازم برای برخی معلمان هم وجود دارد.

شکستن ساختارهای سنتی گذشته و جهش آموزش غیرحضوری

وی تصریح می‌کند: یک معلم در مدرسه ما حدوداً پنج تا شش کلاس دارد و بعد در مدرسه دیگر هم پنج تا شش کلاس دارد، این معلم روزی ۱۰ تا ۲۰ گروه عضو است و از لحاظ کاری خیلی بر معلم فشار می‌آید.

وی با اشاره به سرعت پایین اینترنت، می‌گوید: بزرگترین مشکل دانش‌آموز و معلمان همین موضوع سرعت اینترنت است، متأسفانه اینترنت جواب نمی‌دهد و مدام قطع و وصل می‌شود که این مسئله عامل نگرانی است که امیدواریم به زودی حل شود.

کاشفی با اشاره به ناکافی و یکطرفه بودن آموزش‌ها در شبکه آموزش تلویزیون، می‌گوید: کیفی نبودن، نداشتن بازپخش یا تعاملی نبودن و نبود امکان مطرح کردن اشکالات از ایرادهای برنامه‌های آموزش تحصیلی صداوسیما بود.

این مدیر دبیرستان دخترانه ناحیه دو اصفهان در مزایای استفاده از آموزش غیرحضوری، تصریح می‌کند: به نظر می‌رسد در نوع آموزش ناگهان دچار یک جهش شدیم و با این شیوه آموزش چند سالی جلو افتادیم، دبیران و دانش‌آموزان ناچار شدند توانمندی‌های خود را در حوزه نرم‌افزاری افزایش دهند که این اتفاق تجربه خوب بود و تا حدودی ساختارهای سنتی قبل شکسته شد و در صورت رفع مشکلات شاد برای دیگر مشکلات مانند تعطیلی‌ها به دلیل آلودگی هوا و یا بحران‌های دیگر استفاده از این فضا کارساز خواهد بود.

اجباری برای تهیه گوشی هوشمند نیست

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد اعتدادی مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در خصوص نگرانی‌های موجود برای استفاده دانش آموزان از شبکه "شاد" اظهار می‌کند: طولانی‌ترین وقفه آموزشی به واسطه شیوع کرونا در کشور ما و البته همه جهان صورت گرفت که درپی آن یک کوچ آموزشی انجام شد.

وی در خصوص شبکه آموزشی "شاد"، تصریح می‌کند: به منظور تأمین اینترنت مورد نیاز معلمان و دانش آموزان تفاهمنامه‌هایی امضا شده و استفاده از اینترنت در این فضا رایگان است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه تعداد کمی از روستاهای استان اصفهان فاقد امکانات اینترنتی است، می‌گوید: برای این مناطق و همچنین مناطق حاشیه شهرها راهبران آموزشی انتخاب شده که بررسی‌های لازم را انجام دهند و به خانواده‌هایی که امکانات لازم را ندارند بسته‌های آموزشی اهدا کنند.

اعتدادی با تاکید بر اینکه در استان اصفهان در برخی مناطق امکان دسترسی به امکانات و تجهیزات وجود ندارد، خاطرنشان می‌کند: در این مناطق راهبران آموزشی با تحویل بسته‌های آموزشی به دانش آموزان روند آموزش دروس را دنبال می‌کنند و خانواده‌ها نباید به هیچ وجه نگران باشند.

وی با بیان اینکه داشتن گوشی هوشمند برای دانش‌آموزان الزامی نیست، اظهار می‌کند: استان اصفهان از نظر جغرافیایی استان وسیعی است و همکاران و راهبران آموزشی در حال رصد مناطق مختلف استان هستند و خانواده‌هایی که از امکانات و تجهیزات لازم برخوردار نیستند با ارائه بسته‌های آموزشی این خلأ را برای آنها جبران می‌کنند.

مشکلات شبکه شاد به زودی رفع می‌شود

محمدرضا ناظم زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص آموزش در شبکه شاد، اظهار می‌کند: در شبکه شاد آموزش‌ها به صورت بهتری ارائه می‌شود و آموزش مجازی در آن به گونه‌ای است که مانند یک مدرسه حقیقی معلم و دانش‌آموز هر دو در تعامل مستقیم با هم هستند.

وی می‌افزاید: شبکه شاد با عنوان "شبکه اجتماعی دانش‌آموزی" ایجاد شد هر چند مقاومت‌هایی در این زمینه داشتیم و آن هم به دلیل این بود که همکاران ما مسیری را در آموزش مجازی طی کرده بودند و برای آنها بازگشت از فضاهای قبلی و عملیاتی کردن این شبکه تا حدودی مشکل بود.

معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش استان اصفهان، با اشاره به چالش‌های موجود در رابطه با شبکه شاد و انتقادات مطرح شده والدین، می‌گوید: در ابتدا این شبکه تنها به صورت اپ بود و روی گوشی موبایل قابل دسترس بود اما در حال حاضر شبکه شاد تحت وب هم هست و کاربران در یک خانواده در صورت تعداد بیشتر از یک دانش‌آموز می‌توانند از هر دو امکان کامپیوتر و گوشی هوشمند استفاده کنند همچنین ممکن است ساعات آموزش دو فرزند در یک خانواده متفاوت باشد که این خود تا حدود زیادی مشکل تداخل زمانی آموزش را حل می‌کند.

وی با بیان اینکه هر چه پیش برویم امکان رفع مشکلات این شبکه بیشتر می‌شود، می‌افزاید: بیشتر مشکلاتی که در حال حاضر مطرح می‌شود مربوط به سرعت اینترنت است و این موضوع را به وزارتخانه منتقل کرده‌ایم و قول بهتر شدن کیفیت سرعت اینترنت داده شده و در آینده نزدیک حتی سرعت اینترنت در فضای داخلی بهتر از فضای پیام رسان های خارجی خواهد بود.

ناظم زاده با تاکید بر اینکه استفاده از شبکه شاد برای دانش‌آموزان و معلمان رایگان است، تصریح می‌کند: بهترین نوع آموزش شیوه حضوری است و هیچ روشی نمی‌تواند جایگزین کلاس حقیقی شود اما فعلاً در شرایط بحران، شرایط تعاملی است هرچند صداوسیما هم آموزش‌هایی داشته است اما در این شیوه آموزش دانش‌آموز به صورت یکطرفه است و امکان رفع اشکال وجود ندارد اما در سیستم شبکه شاد آموزش‌ها به صورت حقیقی و تعاملی است و همه اشکالات پاسخ داده می‌شود.

وی با بیان اینکه این بستر یک بستر ملی و دائمی است، خاطرنشان می‌کند: این شبکه تنها برای ایام شیوع کرونا پیش‌بینی نشده و قطعاً برای آینده و پساکرونا هم از این شبکه آموزش مجازی در آموزش‌های مکمل و فوق برنامه آموزش و پرورش یا بحران‌های مشابهی مانند تعطیلی آلودگی هوا، سیل، زلزله یا بارندگی‌ها که منجر به تعطیلی مدارس می‌شود استفاده می‌شود.

معاون متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان در خصوص چشم‌انداز آموزش در فضای مجازی، اظهار می‌کند: اگرچه شیوع بیماری کرونا یک تهدید بود اما برای ما یک فرصت ایجاد کرد که در بکارگیری آموزش مجازی وارد شویم و گریزی هم از این امر نداریم که این زیرساخت ایجاد شده را برای آینده تکمیل کنیم تا از این پس یک قسمت از آموزش‌های ما به صورت مجازی باشد.

کد خبر 420470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    0 0
    چگونه نصب میشه