۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
هابل ۳۰ ساله شد

سازمان فضایی ناسا، تولد۳۰ سالگی تلسکوپ فضایی هابل را با رونمایی یک پرتره خیره‌کننده از طوفان آتشین حاصل از ستاره‌ای در کهکشان همسایه و پرده‌برداری از اسرار باشکوه فضا جشن گرفت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از زمانی که تلسکوپ فضایی هابل به‌ عنوان پروژه همکاری بین‌المللی ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) در مدار زمین مستقر شد و درک بشر را از هستی تغییر داد، ۳۰ سال می‌گذرد. برخلاف تمامی تلسکوپ‌های فضایی قبلی، هابل علم نجوم را برای افراد در هر رده سنی، جذاب و در دسترس کرد. تصاویر نمادین این تلسکوپ فضایی، دید بشر از جهان و موقعیت مکانی وی را در زمان و فضا از نو تعریف کرد و بینش خیره‌کننده‌ای درباره هستی از سیارات نزدیک تا دورترین کهکشان‌هایی که تا این لحظه کشف شده در اختیار بشر قرار داد. تصاویر دیدنی دریافت شده از تلسکوپ هابل در بردارنده چندین دهه شگفتی است و الهام‌بخش بشر در طول سال‌های آینده خواهد بود. 

دستاوردهای این تلسکوپ که در ۲۴ آوریل ۱۹۹۰ از مرکز فضایی "کندی" در فلوریدا، با پنج خدمه راهی فضا شد، گسترده، چشمگیر و تأثیرگذار است. در طول این مدت هابل با فراهم آوردن یک تجربه بصری برای داشتن سفری شگفت‌انگیز به اعماق فضا، نه تنها برای دانشمندان که برای عموم مردم نیز تحولی نوین در علم نجوم ایجاد کرد. عکس‌هایی شگفت‌انگیز از فضای بیکران، اندازه‌گیری میزان گسترش و شتاب جهان هستی، یافتن سیاهچاله‌های معمول در میان کهکشان‌ها، مشخص کردن جو سیارات موجود در مدار دیگر ستاره‌ها، نظارت بر تغییرات آب و هوایی در سیارات منظومه شمسی، فراهم آوردن دیدی ۹۷ درصدی از تولد، تکامل و مرگ ستارگان و کهکشان‌ها، از دستاوردهای علمی برتر هابل محسوب می‌شود.

تاکنون از روی یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار رصد هابل بیش از ۱۷ هزار مقاله علمی نوشته شده است که این موضوع آن را به پربارترین رصدخانه فضایی تاریخ تبدیل می‌کند. به مناسبت سی‌امین سالروز پرتاب این سفینه فضایی، ناسا یکی از شگفت‌انگیزترین و خیره‌کننده‌ترین عکس‌های گرفته‌ شده توسط هابل را منتشر کرد. در این تصویر سحابی غول پیکر قرمز،  NGC 2014 و همسایه آبی کوچکتر آن، NGC 2020، که بخشی از یک منطقه بزرگ ستاره‌ای در ابر ماژلانی بزرگ را تشکیل می‌دهند، در معرض نمایش قرار دارند. ابر ماژلانی بزرگ، یک کهکشان ماهواره‌ای با فاصله ۱۶۳ هزار سال نوری از کشهکشان راه شیری است؛ تصویر گرفته شده به دلیل شباهت بی‌نظیری که به دنیای زیر آب دارد، با عنوان "صخره کیهانی" نامگذاری شد.

کد خبر 420459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.