۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۷
زنجان ایمن‌تر می‌شود

در هر گوشه شهر امکان بروز حادثه وجود دارد؛ شهروندان محیطی آرام , ایمن از خطر می‌جویند که با آسودگی خاطر به امور روزمره بپردازند و ازدحام و شلوغی تهدیدی برای جان و مال یا سببی برای اتلاف اوقاتشان نباشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تردد ایمن در مسیرهای شهری شاید کمترین انتظار شهروندان باشد؛ رانندگان و عابران پیاده باید بتوانند با خیال آسوده در نقاط مختلف شهر حرکت کنند و چیزی مزاحم آن‌ها نشود، اما گاه این مطالبه شهروندان برآورده نمی‌شود و مسیرهای تنگ و باریک، ازدحام خودروها، تقاطع‌های ناایمن، نبود روشنایی کافی و تداخل مسیرها سبب بروز تصادف یا راهبندان‌های طولانی می‌شود که جان و مال شهروندان را به خطر می‌اندازد یا باعث اتلاف وقت آن‌ها می‌شود.

گلایه‌های رانندگان و شهروندان

ناصر والی‌زاده از رانندگان اتوبوس زنجان، می‌گوید: تقاطع اشراق، اتوبان ۲۲ بهمن، دوربرگردان اندیشه از نقاط حادثه‌خیز شهری است، البته دوربرگردان‌های فاز اول گلشهر نیز از نقاط حادثه ‌خیز است که معمولا تصادفات زیادی در آن‌ها رخ می‌دهد.

ولی‌الله مرادی، راننده دیگری است که مسیر خطوط ویژه اتوبوس خیابان‌های امام و سعدی شمالی تا میدان ارتش را از دیگر نقاط حادثه‌خیز می‌داند و اضافه می‌کند: متاسفانه این خطوط ویژه اتوبوس به صورت غیر کارشناسی احداث شده و مشکلات زیادی را برای رانندگان ایجاد کرده است؛ البته دور برگردان دارالقران نیز از نقاطی است که نیاز به اصلاح دارد.

اصلاحات لازم را یک بار برای همیشه انجام می‌دهیم

حبیب‌الله ملائی‌یگانه، سرپرست شهرداری زنجان با اشاره به اقدامات شده برای شناسایی و رفع نقاط حادثه‌خیز این شهر، می‌گوید: از طرف معاونت پیشگیری از جرم دادگستری استان با شهرداری مکاتبه‌ای شده است تا نقشه طرح جامع و موانع شهری تهیه شود.

او ادامه می‌دهد: از طرف شهرداری زنجان با پلیس راهنمایی و رانندگی در خصوص دریافت آمار تعداد تصادفات در دو سال اخیر مکاتبه‌ای شده است تا این اطلاعات مبنای برنامه‌ریزی و اقدام عملی در خصوص رفع نقاط حادثه‌خیز شهری باشد.

سرپرست شهرداری زنجان تصریح می‌کند: در مکاتبه شهرداری تاکید شده که تصادفاتی که عامل راه و مسیر مواصلاتی و قصور راننده علت اصلی یا منشا تصادف بوده است، احصا و پس از تفکیک موضع، اعلام شود تا شهرداری برای ایمن‌سازی راه‌های شهری اقدام کند.

ملائی‌یگانه ابراز امیدواری می‌کند: امیدواریم مسئولان پلیس راهنمایی و رانندگی به صورت موردی و مشخص این نقاط را احصا و اعلام کنند.

او می‌افزاید: باید انجام تحقیقات و بررسی‌های کارشناسی و تهیه نقشه و بانک اطلاعاتی دقیق، مبنای اجرای پروژه‌های عمرانی شهری به ویژه در حوزه ترافیک باشد، به همین دلیل شهرداری تلاش می‌کند هر نقطه حادثه‌خیز را یک بار برای همیشه اصلاح و مشکل آن را رفع کند.

نصب  ۱۲ دوربین در خطوط ویژه 

فرزاد جعفریه، مدیر واحد مهندسی ایمنی و ترافیک شهرداری زنجان با بیان اینکه نقاط حادثه‌خیز به چند روش احصا می‌شود، می‌گوید: شناسایی این نقاط از طریق بررسی‌های کارشناسی، دریافت گزارش‌های شهروندی از سامانه ۱۳۷ و نامه‌های شهروندان انجام می‌شود.

او ادامه می‌دهد: کارشناسان حوزه ترافیک در فرمانداری و پلیس راهور نیز برخی نقاط حادثه‌خیز  را شناسایی و به شهرداری اعلام می کنند، این موارد در کمیته فنی شورای ترافیک شهرستان که در فرمانداری است بررسی می‌شود. 

مدیر واحد مهندسی ایمنی و ترافیک شهرداری زنجان عنوان می‌کند: تمامی مواردی که در خصوص شناسایی نقاط حادثه‌خیز شهری جمع‌آوری می‌شود، توسط اعضای شورای ترافیک مورد بازدید قرار می‌گیرد و نظرات کارشناسی در این شورا با ریاست فرماندار مطرح و راه‌حل‌های نهایی تعیین و برای اخذ تاییدیه نهایی به شورای ترافیک استان ارسال و در نهایت برای اجرا به شهرداری ابلاغ می‌شود.

جعفریه با بیان اینکه پنج دوربین نظارتی در نقاط حساس و حادثه‌خیز شهر نصب شده است، می‌گوید: دوربین‌ها در کنترل جریان ترافیک اثرگذار است؛ البته ۱۲ دوربین‌ خط ویژه اتوبوس نیز در خیابان‌های سعدی و امام خمینی(ره) برای کنترل تردد در این خطوط، نصب شده است.

او خاطرنشان کرد: سال گذشته با اختصاص اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان تاسیسات ایمنی مانند بشکه ایمنی، استوانه، نیوجرسی‌های پلاستیکی و بتنی و علائم هشدار دهنده برای افزایش ایمنی معابر شهری نصب شد.

مدیر واحد مهندسی ایمنی و کنترل ترافیک شهرداری زنجان اضافه می‌کند: البته اصلاح هندسی معابر و کاستن از ریسک سفرهای دورن‌شهری کار دائمی مدیریت شهری است که کارشناسان این واحد به طور مستمر در طول سال در مورد آن اقدام می‌کنند.

جعفریه می‌گوید: سال گذشته در طرح اصلاح هندسی خیابان‌های شهری، طرح دسترسی‌های کندرو به مسیر اصلی خیابان خیام غربی و طرح میدان شهید طارمی واقع در ورودی شهر از سمت جاده فرودگاه تایید شد که امسال اجرا می‌شود.

او با بیان اینکه سال گذشته طرح اصلاح هندسی میدان ارتش انجام شد که مورد استقبال شهروندان واقع شد، ادامه می‌دهد: در سال گذشته در طرح اصلاح هندسی میدان پروین اعتصامی و خیابان دلجویی با هدف تسهیل و ایمن‌سازی تردد عابران پیاده، جزیره‌هایی ایجاد شد.

مدیر واحد مهندسی ایمنی و ترافیک شهرداری زنجان از اصلاح  میدان مدیریت در کوی علی‌آباد و میدان سپاه خبر می‌دهد و می‌افزاید: نرده‌گذاری از روش‌های ایمن‌سازی معابر جهت کاستن از صدمات جانی عابران پیاده است، به همین جهت در سال گذشته بیش از ۵۰۰ متر نرده‌گذاری در سطح شهر که عمدتا در بلوار ۲۲بهمن و گلشهر بعد از پل امام حسن مجتبی(ع) و بلوار گلستان مقابل بیمارستان امام حسین(ع) و پل قائم بود، انجام شد.

جعفریه انجام خط‌کشی‌های محوری، گذرگاه عابر پیاده و نصب علائم افقی را از دیگر اقدامات انجام شده جهت افزایش ایمنی تردد و کاهش ترافیک شهری می‌داند و می‌گوید: هر سال در دو فصل شهریور و اسفند، خط‌کشی‌های عابر پیاده انجام می‌شود.

او به اقدام شهرداری زنجان در سال گذشته  برای اجرای طرح جزایر میانی اشاره می‌کند و می‌افزاید: بیش از شش مورد جزیره میانی در شهرک کارمندان، زینبیه غربی و خیابان خواجه نصیر احداث شد که باعث تسهیل تردد شد.

مدیر واحد مهندسی ایمنی و ترافیک شهرداری زنجان ادامه می‌دهد: در سال جدید نصب و راه‌اندازی بیش از ۵۰ چراغ چشمک‌زن از نوع فانوسی یا عابر پیاده در محدوده طرح‌های پر خطر و حادثه‌خیز در  تقاطع‌ها، گذرگاه‌های عابر پیاده و در ورودی مدارس انجام می‌شود.

جعفریه با تاکید بر اینکه واحد مهندسی ایمنی و ترافیک شهرداری همواره در جهت شناسایی نقاط حادثه‌خیز تلاش می‌کند، می‌افزاید: تلاش می‌کنیم تا مصوبات ابلاغی در این زمینه اجرا و بودجه طرح‌ها جذب شود.

شهروندان در شناسایی نقاط حادثه‌خیز همکاری کنند

کاظم افشارچی، عضو شورای اسلامی شهر زنجان نیز با بیان اینکه نقاط حادثه‌خیز شهری در طول سال احصا و به شورای ترافیک ارسال می‌شود، می گوید:‌ سال گذشته شش مورد از نقاطی که نیاز به اصلاح داشت شناسایی و در نامه‌ای به شورای ترافیک اعلام شد.

او با بیان اینکه اصلاح هندسی میدان ارتش، تقاطع تربیت، بلوار ارتش از جمله نقاط حادثه‌خیز شهری بود که در سال گذشته انجام شد، تصریح می‌کند: شهروندان می‌توانند با شناسایی نقاط حادثه‌خیز گام مهمی در کاهش تلفات بردارند.

عضو شورای اسلامی شهر زنجان اظهار می‌کند: مصوبه‌ای در خصوص انجام اصلاحاتی در حد فاصل خیابان‌های ملاصدرا و ۲۲بهمن وجود دارد که باب بررسی کمیته فنی شورای ترافیک، کارشناسی‌های لازم در آینده انجام و مقدمات اجرای آن فراهم می‌شود.

شهرداری در ۳۷ حادثه مقصر شناخته شد

اظهارات مدیران شهری در حالی مطرح می‌شود که علی‌اصغر شیرمحمدی، رئیس پلیس راهنمایی رانندگی شهر زنجان با بیان اینکه در سال گذشته ۳۸ نقطه حادثه خیز در شهر زنجان شناسایی شده است، می‌گوید: نواقص این نقاط بیشتر مربوط به نصب علائم، نقص هندسی و نبود تابلو است که معمولا به صورت هفتگی یا ماهیانه به شهرداری اعلام می‌شود.

او با بیان اینکه مطابق تبصره ۳ ماده ۱۴ قانون راهنمایی و رانندگی اگر دستگاهی در حادثه رانندگی تخطی کند مقصر شناخته می‌شود، یادآور می‌شود: در سال گذشته در ۳۷ مورد از تصادفات شهری، شهرداری زنجان مقصر اعلام شده بود که بیشتر این تصادفات نیز جرحی بود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی زنجان با اشاره به مکاتبات شده با شهرداری در خصوص شناسایی نقاط حادثه‌خیر شهری می‌گوید: در روزهای اخیر مکاتباتی با شهرداری در خصوص فعالیت میوه فروش‌های سیار که ایام شیوع بیماری کرونا در مقابل بیمارستان‌ها تجمع و موجب مشکلاتی می‌شوند، انجام شده است.

کد خبر 420446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.