کرونا چه میزان خسارت به شهرداری اصفهان وارد کرد؟

شاید کمتر کسی گمان می‌کرد که تنها یک ویروس بتواند شهرهای زیادی را در جهان درگیر خود کرده و اقتصاد آنها را به صورت مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر خود قرار دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از شیوع ویروس کرونا مدیران شهری در شهرهای مختلف با تدابیر و راهکارهای مختلف و البته صرف هزینه های زیاد سعی در حفظ سلامت شهروندان داشتند.

در شهر اصفهان نیز از همان ابتدا ستاد پیشگیری از بیماری کرونا شهرداری اصفهان فعال شد و پنج کمیته اصلی، هفت کارگروه و ۱۵ کمیته اجرایی در مناطق ۱۵ گانه شهر تشکیل داد تا با اقدامات برنامه‌ریزی شده، مقابله با بیماری کرونا تا ریشه‌کنی آن انجام شود.

روزانه ۴۰ اکیپ خودرویی و شب‌ها ۱۰۰ اکیپ پیاده در شهر اصفهان ضدعفونی کردن تاسیسات شهری، معابر عمومی، محوطه بیمارستان‌ها، مطب پزشکان، داروخانه‌ها و پمپ بنزین‌ها، محوطه مساجد و پاساژها را انجام می‌دهند و البته تاکنون بیش از ۴.۵ میلیون لیتر مواد ضدعفونی کننده مصرف شده، در حالی که با توجه به تعطیلی مراکز تفریحی، مترو و کاهش خطوط اتوبوسرانی درآمدهای شهرداری کاهش چشمگیری داشته و خسارت های زیادی به آن وارد شده است.

بلافاصله بعد از شروع سال جدید، شهرداری اصفهان "کمیته اقتصادی مبارزه با کرونا" را تشکیل داد که برای آگاهی هر چه بیشتر از برنامه های آن، میزان خسارت‌های کرونا به شهرداری اصفهان و تمهیدات در نظر گرفته شده برای جبران آن، هزینه‌های انجام شده برای مقابله با این بیماری و تدابیر اندیشیده شده برای مدیریت شرایط به وجود آمده، گفت و گویی را با «مرتضی طهرانی» معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

شرایط ایجاد شده بر اثر کرونا در ایام نوروز و لغو سفرهای نوروزی چقدر خسارت به شهرداری اصفهان وارد کرد؟

خسارت‌هایی که به شهرداری وارد شد متفاوت از خسارت‌های وارد شده به شهر بود؛ اخیراً گزارشی از برآورد اتاق بازرگانی از کل خسارت هایی که به اقتصاد شهری بر اثر کرونا وارد شده، مطالعه کردم که در آن به عدد بین ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان اشاره شده بود.

اما خسارتی که بیماری کرونا به طور مستقیم به شهرداری وارد کرد، حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان است چرا که یک سری از درآمدهای شهرداری وصول نشد و بعضی از فعالیت‌ها نیز تعطیل شد؛ به عنوان مثال فعالیت شرکت مترو از ۲۵ اسفندماه متوقف شد در حالی که در خط یک مترو روزانه ۱۰۰ هزار نفر مسافر جابه جا می‌شدند و این شرکت روزانه حدود ۱۰۰ میلیون تومان درآمد داشت.

فعالیت شرکت واحد اتوبوسرانی نیز در ایام عید تعطیل شد، در حالی که روازنه ۵۰۰  هزار نفر مسافر جابه جا می کرد.

فعالیت شرکت هایی که شهردای سهامدار آنها بوده یا به طور مستقیم به شهرداری وابسته هستند نیز به دلیل شیوع کرونا تعطیل و یا زمان فعالیت آنها کاهش پیدا کرد؛ به عنوان مثال درآمد مراکز تفریحی زیرمجموعه‌ شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی سپاهان از جمله تله کابین و تله‌سیژ به طور کامل از بین رفت.

شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان برگزاری نمایشگاه را تعطیل کرد، ناژوان که مجموعه‌های گردشگری زیادی در آن وجود دارد مثل باغ پرندگان، آکواریوم، باغ خزندگان، باغ پروانه‌ها و دیگر مکان‌های آن تعطیل شدند.

درآمد پارکینگ‌ها متوقف شد و حتی اجاره اماکنی که به صورت تجاری و اداری داشتیم، به دلیل وارد شدن خسارت و نداشتن درآمد بخشیدیم و درآمد کسب نکردیم.

بنابراین می‌توان گفت که کرونا در بخش‌های مختلف خسارات زیادی وارد کرد و در مجموع بر اساس برآوردهای انجام شده بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به شهرداری اصفهان وارد کرد.

علاوه بر این خسارت‌ها، هزینه‌هایی زیادی به شهرداری تحمیل شد، زیرا باید معابر و اماکن عمومی شهر، وسایل حمل ونقل عمومی و بسیاری از محل‌های دیگر را روزانه گندزدایی یا ضدعفونی کنیم.

شهرداری برای مقابله با کرونا چقدر هزینه کرد؟

هزینه‌هایی که شهرداری بابت مبارزه و مقابله با ویروس کرونا داشته برخی مستقیم و برخی غیرمستقیم است که هزینه‌های غیرمستقیم هنوز احصاء نشده و البته بسیار زیاد است؛ ولی آنچه که در طول این مدت به صورت مستقیم هزینه شده از جمله توزیع بسته‌های بهداشتی، کمک به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، خرید مواد ضدعفونی کننده و... که هنوز به طور کامل جمع بندی نشده، پیش بینی می‌شود حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینه مستقیم باشد که علاوه بر آن هزینه‌های غیرمستقیم نیز رقم بالایی بوده است.

علاوه بر تعطیل شدن فعالیت حمل ونقل عمومی، پروژه های عمرانی شهر نیز تعطیل شد و نگرانی به جهت تاخیر در اجرای آنها به وجود آمد؛ این تعطیلی‌ چقدر به پروژه‌ها آسیب زد؟

بلافاصله بعد از شروع سال جدید، شهرداری اصفهان "کمیته اقتصادی مبارزه با کرونا" را تشکیل داد و در آن اینگونه مباحث را مطرح، بررسی و راه‌حل‌هایی را برای آنها پیشنهاد و بعضی سیاست‌ها را تدوین کردیم. در این کمیته مقرر شد پروژه‌های اصلی شهر متوقف نشود و سایر پروژه‌ها نیز اولویت‌بندی شود.

از سیاست های دیگری که در کمیته اقتصادی مبارزه با کرونا تدوین شد حفظ معیشت کارکنان خدمات شهری و خدمات فضای سبز و سایر بخش های خدماتی که عموم شهروندان استفاده می‌کنند و تلاش برای پرداخت‌های به موقع شهرداری به آنها است.

سیاست دیگر این بود که یکنواختی را اعمال کنیم و با توجه به اینکه بعضی از مؤسسات یا سازمان ها ممکن است درآمدی نداشته باشند، معیشت همه کارکنان را در حداقل تأمین کنیم.

این سیاست‌های کلی که تدوین شد، بعضی راهکارها را برای جبران کاهش درآمدهای شهرداری پیش بینی کردیم، از جمله اینکه مقرر شد بعضی از دارایی‌ها و سهام شهرداری را به فروش برسانیم؛ با این سیاست توانستیم حدود یک هزار میلیارد درآمد جبرانی را پیش‌بینی کنیم و البته درصدد عملیاتی کردن آن هستیم.

بنابراین تلاش می‌کنیم فعالیت‌های شهرداری کمترین آسیب را ببیند و پروژه‌های عمرانی شهر متوقف نشود.

در این مدت برای پیشگیری از شیوع کرونا تعدادی از نیروهای شهرداری به صورت دورکار فعالیت کردند، آیا تعدیل نیرو نیز داشته اید؟

شهرداری هیچ نیروی انسانی را از بابت بیماری کرونا تعدیل نکرده است، حتی دستورالعملی به مؤسسات وابسته به شهرداری ابلاغ کردیم که به هیچ عنوان کسی را از بابت کرونا تعدیل نکنند.

البته بعضی از شرکت های شهرداری که فعالیت آنها به طور کلی تعطیل شده به بعضی از نیروهای مازاد برای استفاده از بیمه بیکاری کمک کردند تا معیشت آنها حفظ شود؛ در واقع قرار است مدت کوتاهی از بیمه بیکاری استفاده کنند و مجدداً به کار و فعالیت خود بازگردند.

باتوجه به فعال شدن خطوط اتوبوسرانی و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در اتوبوس‌های شهر، برای تقویت ناوگان چه تمهدیداتی در نظر گرفته شده است؟ آیا علاوه بر ۱۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده برنامه دیگری برای افزایش اتوبوس‌های شهر دارید؟

برای تقویت ناوگان اتوبوسرانی خوشبختانه رییس جمهوری در ستاد ملی کرونا دستوری مبنی بر اضافه شدن یک هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان شهری کشور صادر کرد.

بر این اساس شهرداری اصفهان درخواست خود را ارایه و با سه کارخانه تفاهم نامه خرید اتوبوس امضاء و برای وزارت کشور ارسال کرد تا چنانچه مقرر شد اعتباری لحاظ شود، سهم اصفهان نیز مورد توجه قرار گیرد که امیدواریم این اتفاق بیفتد و این امکان خوب برای اصفهان فراهم شود.

سهم اصفهان از ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس شهری کشور چه تعداد است؟

از مجموع یک هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس شهری کشور، ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به کلانشهر تهران تعلق می‌گیرد و یک‌هزار اتوبوس دیگر بین سایر کلانشهرهای کشور تقسیم می‌شود، اما هنوز سهمیه‌بندی انجام نشده است.

شهرداری اصفهان امسال برای استفاده از اوراق مشارکت چه برنامه‌ای دارد؟

سال گذشته ۱۳۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خرید اتوبوس پیش بینی کرده بودیم که متأسفانه در پایان سال به مشکلات شیوع کرونا برخورد کرد و روز ۲۸ اسفند اجازه انتشار این اوراق به شهرداری اصفهان داده نشد، بنابراین درصدد هستیم امسال علاوه بر استفاده از سهیمه سال گذشته، برای اتوبوسرانی و مترو در سال ۹۹ نیز اوراق مشارکت دریافت و منتشر کنیم.

درخواست اوراق مشارکت برای سال ۹۹ چقدر است؟

برای سال ۹۹ یک هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای قطار شهری و ۵۰۰ میلیارد تومان برای اتوبوسرانی درخواست شده، اما هنوز مشخص نیست با چه میزان از این رقم پیشنهادی موافقت شود.

شهرداری اصفهان برای دوران پساکرونا شهرداری اصفهان چه برنامه‌ای دارد و چه موضوعاتی را در اولویت برنامه‌های خود قرار می‌دهد؟

پساکرونایی وجود ندارد، باید بپذیریم که باید با وجود ویروس کرونا زندگی کنیم.

به عنوان یک واقعیت باید بپذیریم که از این به بعد در زندگی ما بیماری کرونا اضافه شده است؛ بنابراین باید یک هم‌زیستی با این ویروس داشته باشیم و تغییر روش و سبک زندگی جدید را ایجاد کنیم. شهرداری هم باید خود را با این واقعیت تطبیق بدهد.

قطعاً بهداشت و سلامت مردم از اولویت های برنامه های شهرداری است و با توجه به اینکه بودجه ۹۹ قبل از شرایط کرونا بسته شده تلاش می کنیم بعضی از ردیف های بودجه را برای مقابله با کرونا و تطبیق وضعیت با شرایط جدید اصلاح کرده یا جابه جا کنیم.

این موضوع کمیته اقتصادی مبارزه با کرونا در حال بررسی است و تطبیق وضعیت شرایط جدید زندگی با کرونا و تغییراتی که در بودجه و عملکردمان باید ایجاد کنیم.

قطعاً صرفه جویی ها و بعضی جابه جایی ها در هزینه ها را باید داشته باشیم که پیشنهادات آن را جمع آوری و در قالب لایحه به شورای شهر ارائه خواهیم کرد.

از بودجه شش هزار میلیارد تومانی سال جاری شهرداری اصفهان، کدام پروژه بیشترین سهم را دارد؟

بودجه شهرداری پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است و با احتساب بودجه سازمان ها به عدد شش هزار میلیارد تومان می‌رسد؛ بنابراین از پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه شهرداری حدود ۳۰ درصد به بخش جاری و مابقی آن به بخش عمرانی اختصاص یافته است.

بیشترین سهم بودجه شهرداری مربوط به پروژه رینگ چهارم حفاظتی شهر است و علاوه بر آن پروژه‌های دیگر نیز از بودجه سهم می برند که امیدواریم در زمان مقرر به نتیجه برسد.

گفت و گو از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس کلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 420444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.