صدور نظام‌مند مجوز تردد خودروهای حمل بار توسط شهرداری

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و کالای درون شهری شهرداری اصفهان گفت: مجوزهای تردد خودروهای حمل بار از این پس به صورت نظام‌مند و هدفمند توسط شهرداری صادر می‌شود و پلیس در اجرای تعهدات خود ذیل ماده ۱۰۸ قانون برنامه ششم توسعه مباحث اجرایی را انجام خواهد داد.

مجید طهماسبی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از مباحث بسیار مهم در کلانشهرها تردد خودروهای حمل ونقل بار و کالا است که مشکلات خاص خود را دارد، هرچند که باید فعالیت آنها برقرار باشد زیرا تأمین و زنجیره اقلام و کالاهای اساسی شهروندان از این طریق انجام می‌شود.

وی افزود: برای تسهیل در تردد خودروهای حمل بار، بنابراین باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام کرد که کوچکترین آسیب به قشری که مدیریت و راهبری ناوگان حمل بار را بر عهده دارند، وارد نشود؛ از سوی دیگر باید مسائل زیست‌محیطی و آسیب‌های وارده به زیرساخت‌های شهری را در نظر گرفت.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و کالای درون شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن دغدغه های ارتزاق رانندگان خودروهای حمل بار شهرداری اصفهان چهار سال پیش طرح جدیدی در دستور کار قرار گرفت و در جلسات متعدد کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: تبصره یک و دو ماده پنج مصوبات شورای عالی هماهنگی حمل ونقل و ترافیک کشور به استناد ماده ۱۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و ماده دوم و سوم آیین نامه اجرایی ماده هفت قانون هوای پاک، اشاره می‌کند که شهرداری‌ها می‌توانند در شهرها محدوده‌هایی را به عنوان "ممنوعه" اعلام کنند و این محدودیت با رویکرد تردد خودروهای حمل ونقل بار و کالا یا مربوط به مسائل زیست محیطی شهروندان باشد، می‌تواند کل مساحت شهر را تحت پوشش قرار دهد.

طهماسبی گفت: هدف از اجرای طرح محدوده زمانی و مکانی ارتقاء سطح ایمنی جابه جایی بار و کاهش خطرات جانی و خسارت مالی ناشی از تصادفات، افزایش ظرفیت ترافیکی معابر و استفاده بهینه از آن برای توسعه حمل و نقل عمومی بار، ارتقاء سطح سلامت زیست محیطی شهر با کنترل سن، معاینه فنی، کاهش ناهنجاری دیداری و شنیداری ناشی از خودروهای حمل بار و در نهایت توسعه طرح‌های ترافیکی به منظور رضایت شهروندان با کمک درآمدهای پایدار ایجاد شده ناشی از این طرح برای مجموعه شهرداری است.

وی افزود: پس از اقدامات کارشناسی، ارایه طرح محدوده زمانی و مکانی به شورای شهر و تصویب آن در شورا، در تاریخ هفتم دی ماه سال گذشته توسط مدیر کل دفتر فنی استانداری برای اجرا به نهادهای مختلف از جمله فرماندار، فرمانده انتظامی، شهردار اصفهان، مدیرکل پست، مدیرکل صداو سیما، رییس سازمان برنامه‌ریزی استان و سایر دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و کالای درون شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه تصویب طرح محدوده زمانی و مکانی به رؤسای تمام اتحادیه‌های صنفی شهر ابلاغ شده است، اظهار کرد: مجوزهای تردد خودروهای حمل بار از این پس به صورت نظام‌مند و هدفمند توسط شهرداری صادر می‌شود و پلیس در اجرای تعهدات خود ذیل ماده ۱۰۸ قانون برنامه ششم توسعه مباحث اجرایی را انجام خواهد داد؛ بر اساس این طرح هرخودرویی با توجه به تناژ و ظرفیت قصد تردد در شهر را داشته باشد باید برای ورود به محدوده های ممنوعه مجوز لازم را دریافت کند.

وی تصریح کرد: کدهای تخلفات مربوط به ورود به محدوده‌های ممنوعه در تاریخ نهم فروردین ماه امسال توسط معاون اول رییس جمهوری بازنگری و ابلاغ شد و جریمه ورود به محدوده ممنوعه از ۲۰ هزارتومان به ۱۰۰ هزارتومان افزایش پیدا کرد.

طهماسبی با بیان اینکه برای خودروهای حمل بار کدهای جدید تخلفات بر اساس ردیف های ۱۷۴ تا ۱۷۶ از جمله نداشتن مجوز فعالیت راننده یا فعالیت وسیله نقلیه، نداشتن سند حمل بار شهری، مغایرت مشخصات محموله با سند حمل بار شهری و ... تصویب شده که راهبران ناوگان حمل بار می توانند برای اطلاعات بیشتر از طریق صنوف خود یا سازمان حمل بار اطلاعات لازم را کسب کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: این اقدام گامی در پیشرفت و حرکت به سمت شهری امن، دارای هوای پاک و رعایت حقوق عامه شهروندان تاثیر گذار باشد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و کالای درون شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه با توجه به شرایط فعلی فرمانده پلیس راهور کشور جریمه نداشتن دریافت معاینه فنی را تا ۱۵ اردیبهشت منتفی اعلام کرد، افزود: باتوجه به اینکه از ۱۵ اردیبهشت ماه احتمال فعال شدن دوباره دوربین‌های سطح شهر وجود دارد و جریمه برای خوروهای فاقد معاینه فنی صادر می‌شود، شهروندان باید برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند تا به زمان پیک مراجعات به مراکز برخورد نکنند.

کد خبر 420323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.