دانیل دفو از تجارت تا رابینسون کروزوئه + زندگینامه و آثار

دانیل دفو نویسنده رمان رابینسون کروزوئه در ۲۴ آوریل ۱۷۳۱ درگذشت.

به گزارش ایمنا دانیل دفو، نویسنده  انگلیسی است که به خاطر رمان رابینسون کروزو، معروفترین اثرش، به او لقب پدر رمان انگلیسی را داده‌اند.

بیوگرافی دانیل دفو

دانیل دفو (Daniel Defoe) رمان‌نویس، شاعر و روزنامه‌نگار انگلیسی سال ۱۶۶۰ میلادی در لندن متولد شد. پدرش جیمز فوئه (James Foe) به شغل شمع‌سازی و سپس قصابی اشتغال داشت. دنیل بعدها نام فوئه  Foe را به دفو  Defoe تبدیل کرد.

دنیل در سن ۱۴ سالگی در آکادمی زبان های فرانسوی، اسپانیایی و همچنین تاریخ را آموخت و در درس جغرافیا تسلط پیدا کرد. دفو سپس به پیشه تجارت خارجی روی آورد و به فرانسه و اسپانیا سفر کرد. دفو در نوشته های خود از کلیسای آن زمان انتقاد می کرد و خواهان دگرگونی مناسبات اقتصادی و اجتماعی بود. وی چندین بار به دلیل نوشته های خود علیه اشراف به زندان افتاد.

دانیل دفو

وی در ۱۶۸۳ به انگلستان بازگشت، ازدواج کرد و دارای هفت فرزند شد. دفو سپس وارد سیاست گشت و از مشی سیاسی و عقاید ویلیام سوم  پادشاه انگلستان دفاع کرد. در ۱۶۹۲ به سبب ورشکستگی در امور تجارت، از شغل خود کناره گرفت و همه‌ی قوای خود را در امر سیاست مصروف داشت و حتی توانست به شاه نزدیک شود.

او در سال ۱۷۰۱ مرد انگلیسی اصیل را منتشر کرد که منظومه‌ای بود هجوآمیز دربارهی دشمنی مردم انگلستان با کسانی که در سرزمین بیگانه زاده شده‌اند، در حالی‌که در انگلستان انگلیسی اصیل وجود ندارد. این اثر در واقع دفاع از شاهی بود که در کشور بیگانه زاده شده است.

کتاب کوتاه‌ترین راه برای پایان غائله‌ ناسازگاران  (۱۷۰۲)، انتقادی تند بود از مقامات متعصب کلیسا و در آن با لحنی مسخره‌آمیز پیشنهاد شده بود که گناهکاران مخالف کلیسای رسمی به دار آویخته شوند. دفو بر اثر انتشار این کتاب به زندان افتاد و در ملأ عام کیفر دید. پس از آزادی از زندان بار دیگر به کسب پرداخت، سپس نشریه‌ی هفتگی ریویو Review  را تأسیس کرد که شعار سیاسی و اخلاقی داشت. در ۱۷۰۳ سرودی برای قصاص پیلوری  را منتشر کرد.

دانیل دفو استعداد شگرف خود را در نویسندگی در سن کهولت آشکار کرد. اولین اثر مهم که موجب پیروزی و شهرتش در محیط ادبی شد و سرآغاز خلق داستان‌های ماجراجویانه‌ی او به‌شمار آمد، داستان راببنسون کروزوئه (۱۷۱۹) است.

دانیل دفو

دفو پس از آن  داستان‌های دیگری منتشر کرد، از آن جمله:

خاطرات یک شوالیه  (۱۷۲۴)، خاطرات سفر نجیب‌زاده‌ای انگلیسی که در ۱۶۳۰ کشورش را ترک و به کشورهای اروپایی سفر می‌کند و همراه با ارتش امپراتوری اتریش در جنگ‌های بی‌شمار شرکت می‌کند و پس از بازگشت به انگلستان به ارتش چارلز اول می‌پیوندد. دفو در این کتاب ماجراهای قهرمان خود را در قالب تاریخ جای می‌دهد و اگرچه قطعاً از اسنادی حقیقی استفاده کرده است، گاه دچار اشتباه تاریخی می‌شود.
ناخدا سینگلتون  (۱۷۲۰) سرگذشت جوانی است که به وسیله‌ی یکی از کولی‌ها ربوده می‌شود، به دریانوردی می‌پردازد و با حوادثی روبرو می‌شود، از جمله راهزنی دریایی، سفر به کشورهای دوردست، اندوختن ثروت و سرانجام ازدواج و ندامت و استغفار از گناهان و پیش‌گرفتن زندگی آرام. دفو در این داستان تمایلات اخلاقی خود را آشکار می‌کند و آن ندامت پس از گناهکاری است.

در داستان اقبال‌ها و ادبارهای مل فلاندرز معروف (۱۷۲۲)، دفو داستانش را از زندگی زنی جیب‌بر معروف به مل که سروصدای بسیار برپا کرده، گرفته است. دختری که در زندان از مادر زندانی خود زاده شده و بعدها با زندگی پرحادثه‌ای روبرو می‌شود، سرانجام به سبب دزدی به همان زندان می‌افتد که در آن زاده شده بود. در زندان به شوهر سابق خود برمی‌خورد و پس از بخشوده‌شدن، هردو از شهر خویش خارج می‌شوند و زندگی شرافتمندانه و آرامی پیش می‌گیرند. این اثر که طولانی‌ترین اثر دفو و پرشورترین آنهاست، بسیار مورد استقبال قرار گرفت و به زبان‌های مختلف ترجمه شد.

دانیل دفو

یادداشت‌های سال طاعونی (۱۷۲۲) از مشهورترین آثار دفو به شمار می‌آید. موضوع کتاب به طاعون سال‌های (۱۶۶۴-۱۶۶۵) انگلستان ارتباط می‌یابد که دفو با تصویر صحنه‌های زیبا آن را بسیار پرجاذبه ساخته است

سرگذشت کلنل جک رمانی طولانی است که دفو در اواخر ۱۷۲۲ بنا بر توصیه‌ ناشر نوشته و وصف واقع‌بینانه‌ای از زندگی پسر فقیری به‌عمل آورده که در پایین‌شهر می‌زیسته و به گروه اطفال ولگرد پیوسته و با حوادث بی‌شمار روبرو گردیده است. این کتاب که به شیوه‌ی کتاب‌های ماجراجویانه‌ی دیگر دفو نوشته شده است، کتاب الیور تویست  اثر دیکنز را به خاطر می‌آورد. اگر کتاب دیکنز از نظر عناصر تأثرانگیز غنی‌تر است، کتاب دفو از نظر ترسیم حقایق انسانی و امور واقعی و صادقانه از قدرت بیشتری برخوردار است.

دانیل دفو درگذشت

دفو آخرین رمانش را به نام رکسانا در سال ۱۷۲۴ نوشت و در ۲۴ آوریل ۱۷۳۱ در لندن درگذشت.

دانیل دفو

رابینشون کروزوئه

رمان رابینسون کروزوئه نوشته‌ی «دانیل دفو» رتبه دوم را در فهرست ۱۰۰ رمان برتر تاریخ ادبیات انگلیسی در اختیار دارد، این زندگینامه خیالی لقب پدر رمان انگلیسی را برای دانیل دفو در پی داشت.

قهرمان داستان رابینسون، زندگی مرفه خود در بریتانیا را برای مسافرت در دریاها رها می‌کند و پس از یک حادثه سال‌ها در یک جزیره به تنهایی زندگی می‌کند تا آن‌که یک بومی وحشی او را نجات می‌دهد و نام جمعه را بر رابینسون می‌گذارد.

دانیل دفو

بخشی از این کتاب براساس تجارب یک ملوان اسکاتلندی به نام  الکساندر سلکرک نوشته شده است که در یک جزیره‌ای خالی از سکنه رها شد.

آثار دنیل دفو

برخی از آثار دانیل دفو عبارت‌اند از:

  • رابینسون کروزوئه
  • رکسانا
  • کامیابی‌ها و شکست‌های مل فلانرز معروف
  • کلنل جک
  • زندگی کاپیتان سینگلتون دزد دریایی
  • یادداشت‌های سال طاعون
  • مرد انگلیسی اصیل
  • خاطرات یک شوالیه (خاطرات یم سوارکار)
  • سیری در سراسر جزیره بریتانیای کبیر
  • تاریخ سیاسی شیطان
  • تاجر کامل انگلیسی
  • کوتاه‌ترین راه برای پایان غائله ناسازگاران
کد خبر 420312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.