شلختگی نما، آسیب معماری شهرهای کشور است

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر مشهد گفت: ساختمان‌های کشور هارمونی و هماهنگی که باید با مجموعه خود و نماها و جداره‌های کناری داشته باشد دارا نیست.

محمدهادی مهدی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نقش کارفرمایان در رشد معماری شهرها، اظهار کرد: در ایران اغلب کارفرمایان خرد مسئولیت اجرای پروژه‌های ساختمانی را برعهده دارند درحالی که در اکثر کشورها یک شرکت معماری مسئولیت ساخت مجموعه‌ای از ساختمان‌ها را برعهده می‌گیرد.

وی افزود: در گذر زمان کارفرمایان خواسته‌های خود را بر معماران تحمیل کرده و به‌ویژه در سال‌های قبل‌تر، اصلا سراغ خدمات معماران نمی‌رفتند که این اقدامات سبب شد ساختمان‌های کشور هارمونی و هماهنگی که باید با مجموعه خود و نماها و جداره‌های کناری داشته باشد را دارا نباشند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر مشهد تصریح کرد: اگر به یک کشور توسعه یافته سفر کنید، هنگام بازگشت به اغلب شهرهای کشور، اولین چیزی که به چشم می‌آید، شلختگی، بهم‌ریختگی و عدم‌تناسب میان ساختمان‌هاست که نتیجه اقدامات ۶۰ سال اخیر است.

وی با تاکید بر اینکه مهندسان معمار در اصلاح این فرایند نقش کلیدی دارند، ادامه داد: شکل ایده‌آل این است که مباحث زیبایی‌شناسی در تعامل با کارفرمایان اجرایی شود، مجموعه نظام مهندسی، مجموعه نظارتی و مدیریت شهری به جایگاه حقیقی خود دست یابند و مدیریت یکپارچه برای ارتقای سطح نماها و کیفیت مواد ساختمان‌ها تصمیم‌گیری کند.

مهدی‌نیا با بیان اینکه اگر آسیب‌شناسی کنیم هیچکدام یک از این موارد مذکور اکنون وجود ندارد، خاطرنشان کرد: نظارت کامل در بسیاری از پروژه‌ها به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار اتفاق نمی‌افتد، ساختمان‌ها در این مناطق به مرحله پایان کار نرسیده، مهندس ناظر در ساخت آن ورود پیدا نمی‌کند و به‌طور غیررسمی نیز به فروش می‌رسد در نتیجه نمایی شکل می‌گیرد که سالیان سال باعث آزردگی چشم عابران می‌شود.

وی اضافه کرد: با تشکیل مدیریت یکپارچه می‌توان به یک متولی مشخص برای جداره‌سازی و سیما و منظر شهری دست یافت اما اکنون نوعی تقسیم کار نامقبول میان دستگاه‌های مختلف وجود دارد و متولی مشخصی برای سیما و منظر شهری ایجاد نشده است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر مشهد تصریح کرد: به‌طور کلی باید آنچه اکنون وجود دارد را ارزیابی کنیم چون شرایط موجود نتیجه آن چیزی است که در گذشته انجام شده و فرایندها و ساختارها آن را شکل داده‌اند؛ اگر نتیجه رضایت‌بخش بود، عملکردها در حوزه شهرسازی و معماری نیز مورد قبول خواهد بود.

کد خبر 420310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.