کرونا چشم‌انداز آموزش عالی جهان را تغییر داد

نتایج یک پیمایش دانشگاهی نشان می‌دهد در چند ماه گذشته چشم‌انداز آموزش عالی جهانی به دلیل گسترش ویروس کرونا دستخوش تغییراتی شده است.

به گزارش ایمنا، "کیو اس" ( QS World University Rankings)، ارائه دهنده پیشگام خدمات، تحلیل و بینش بخش آموزش عالی جهان، در ایام شیوع ویروس کرونا، پیمایشی را میان دانشجویان بین المللی دانشگاه‌های دنیا به منظور ارزیابی تأثیر این ویروس بر آموزش عالی جهان انجام داد. کیو اس، وظیفه خود را توانمندسازی افراد پرانگیزه در تمام نقاط جهان برای تحقق ظرفیت‌های آن‌ها در زمینه کسب موفقیت آموزشی، نقل و انتقال بین المللی و توسعه شغلی می‌داند.

فهرست رتبه بندی دانشگاه جهانی کیو. اس برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ میلادی تدوین شد و اکنون به محبوب‌ترین منبع داده‌های مقایسه‌ای جهان در مورد عملکرد دانشگاه تبدیل شده است. داده‌های پیمایش انحصاری کیو اس نشان می‌دهد که دانشجویان بین المللی آینده و مؤسسات آموزش عالی چه واکنشی به این وضعیت اضطراری جهانی دارند.

در بخش‌هایی از این پیمایش به نظرات دانشگاه‌ها و دانشجویان بین المللی در شرایط بحران ویروس کرونا اشاره می‌شود. در چند ماه گذشته، چشم انداز آموزش عالی جهانی به دلیل گسترش ویروس کرونا دستخوش تغییر شده است. در تمام بخش‌های آموزش عالی به علت اعمال محدودیت‌های سفر و فاصله گذاری اجتماعی، اقدامات ایزوله سازی، بسته شدن پردیس‌های دانشگاه و مرزها به شدت تحت تأثیر گسترش ویروس کرونا قرار گرفته‌ است.

نظر دانشجویان در مورد آموزش‌های الکترونیکی

در شرایطی که بحران ویروس کرونا ادامه دارد، ۵۸ درصد دانشجویان دانشگاه‌های خارجی اعلام کردند که به دلیل محدودیت‌های ویروس کرونا، به تحصیل آنلاین علاقه دارند و ۴۲ درصد از بی علاقگی خود به تحصیل آنلاین خبر دادند. همچنین ۵۱ درصد از دانشجویان در این پیمایش انتظار داشتند دانشگاه بخش بیشتری از تدریس را به حالت آنلاین منتقل کند.

این پیمایش از دانشجویان خواست تا دلیل تأثیر کرونا بر تحصیل آن‌ها را در خارج از کشور مطرح کنند که آن‌ها محدودیت‌های سفر، بسته شدن دانشگاه‌ها، لغو پروازها، مشکلات گرفتن مصاحبه‌های بورسیه، تقاضای ویزا یا آزمون‌های زبان، لغو یا تعویق امتحان و نگرانی‌های بهداشتی را مطرح کردند.

چالش دانشگاه‌ها با بحران کرونا

دانشگاه‌ها در این پیمایش چالش‌هایی را مانند حفظ ایمنی و سلامت دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارکنان کنونی در عین تلاش برای عادی نگه داشتن عملیات جاری و آگاهی نداشتن از اطلاعات درست و نادرست مطرح کردند.

مراکز آموزش عالی در مواجهه با این چالش‌ها از طیفی از اقدامات برای سازگاری با این شرایط جدید مانند ارائه بعضی دروس برنامه ریزی شده به شیوه آنلاین، به تعویق انداختن تاریخ آغاز بعضی از دوره‌های آموزشی تا ترم بعد، تعویق مهلت درخواست پذیرش برای دوره‌های پذیرش بعدی در دانشگاه، تغییر مهلت قبول درخواست پذیرش برای ترم بعد استفاده کردند.

در بخش دیگری از این پیمایش به درآمد دانشگاه‌ها در روزهای بحران ویروس کرونا اشاره شده است. دانشجویان بین المللی هر ساله در بسیاری از دانشگاه‌ها بیشترین درآمد مورد نیاز دانشگاه را تأمین می‌کنند، اما به دلیل محدودیت‌های سفر و بسته شدن مرزها با این حقیقت مواجه شده‌اند که شاید این درآمد در سال تحصیلی آینده میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

۵۰ درصد از پاسخ دهندگان این پیمایش عقیده داشتند که ویروس کرونا اثر مخربی بر تعداد درخواست‌های پذیرش می‌گذارد، در مقابل ۲۶ درصد تصور می‌کردند که تعداد درخواست‌های دانشجویان یکسان باقی می‌ماند.

در شرایطی که ویروس کرونا دانشجویان و مؤسسات بیشتری را به ملاقات و ارتباط از طریق ابزارهای دیجیتال مجبور می‌کند، روش‌های دیجیتال و آنلاین اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در جریان بحث درباره الزامات زبانی برای دانشجویان بین المللی، ۳۹ درصد از مؤسسات گفتند دانشجویانی را که به دلیل محدودیت‌های ویروس کرونا در امتحانات ضروری زبان قبول نشده‌اند، پذیرش نمی‌کنند.

کرونا و ارتباط مجازی دانشجویان با دانشگاه‌ها

با توجه به ابهامی که بسیاری از دانشجویان بین المللی با آن مواجه هستند، کیو اس از مؤسسات آموزش عالی پرسید که تا چه حد با دانشجویان بین المللی کنونی آن‌ها درباره اخبار و به روز رسانی مرتبط با ویروس کرونا تماس برقرار می‌کنند.

در این پیمایش اعلام شد ۸۷ درصد مؤسسات آموزش عالی از ایمیل برای اعلام به روز رسانی‌های ویروس کرونا استفاده می‌کنند؛ در حالی که تقریباً ۴۴ درصد آن‌ها از رسانه‌های اجتماعی و ۲۴ درصد از تلفن استفاده می‌کنند.

در حالی که در دوران ابهام آمیزی به سر می‌بریم، دانشگاه‌ها می‌توانند پیوسته در تلاش برای ارائه آموزش با کیفیت بالا و ارتباط استوار با دانشجویان باشند، برای انجام این کار لازم است مؤسسات آموزش عالی به نیازها و نگرانی‌های دانشجویان توجه کرده و خود را با به روزترین ابزارهای فناورانه ارتقا دهند.

منبع: ایرنا

کد خبر 420290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.