تشکیل کمیته‌های تخصصی مقابله با کرونا در شهرداری همدان

معاون خدمات شهری شهردار همدان گفت: برای مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع این بیماری جهت ایجاد هماهنگی و حرکت برنامه محور، کمیته‌های تخصصی در حوزه‌های کمیته بهداشت محیط و پسماند، کمیته اطلاع رسانی و عملیات روانی، کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات و کمیته ساماندهی مشارکت مردمی را تشکیل داد.

به گزارش ایمنا، وحید علی ضمیر درخصوص اقدامات این ستاد اظهار کرد: ضدعفونی تمامی معابر شهر به خصوص پیاده راه‌ها و نقاط پرتردد شهری، ضدعفونی تمامی اماکن عمومی، مبلمان، تجهیزات و تأسیسات شهری شامل مخازن زباله، لوازم بازی و ورزشی، پل‌های عابر پیاده، تابلوها، ایستگاه‌های اتوبوس، ورودی بیمارستان ها، بازارچه موقت پرندگان، مرکز ساماندهی و تجمع کارگران ساختمانی و فصلی، خودروهای حمل زباله، پایانه‌های مسافربری، ضد عفونی ۱۵۰۰ نقطه حساس و پر خطر شهری در برابر ویروس کرونا، به صورت روزانه و در سه شیفت کاری با دو دستگاه ماشین آلات سنگین، چهار دستگاه واتر جت، حدود ۶۰ دستگاه سم‌پاش و پمپ کوله‌ای، موتوری و دستی و بالغ بر ۱۴ گروه با هدف ارزیابی و سنجش توان عملیاتی شهرداری در حال انجام است.

وی با اشاره به نصب سه هزار لوح آموزشی پیشگیری در برابر ویروس کرونا جهت پیشگیری از انتقال بیماری‌های تنفسی در وسایل حمل و نقل عمومی ادامه داد: ضد عفونی ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله ۲۰۰ دستگاه اتوبوس شهری تا قبل از عید در ساعات پایانی شب با استفاده از مواد استاندارد و مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت پذیرفت، ولی به منظور قطع شیوع ویروس کرونا در ایام عید فعالیت اتوبوس‌ها ممنوع اعلام شد که مجدداً از ۲۵ فروردین ماه سال جاری با ۷۰ دستگاه اتوبوس شهری فعالیتشان را شروع کردند.

معاون خدمات شهری شهردار همدان از تحویل محلول ضدعفونی به۴هزار راننده تاکسی به صورت روزانه و آموزش نحوه ضد عفونی به آنها خبر داد و گفت: تاکسی‌های شهری نیز در ایام عید فعالیت خود را محدود کرده ولی از ۲۳ فروردین با تمام ظرفیت فعالیت با سه نفر مسافر و ون‌ها با پنج نفر مسافر در شهرآغاز کردند.

وی عنوان کرد: تاکنون بیش از سه میلیون لیتر محلول ضد عفونی کننده جهت ضدعفونی و گندزدایی مصرف شده است که این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

ضمیر افزود: علاوه بر به کارگیری ۹۵۰ نفر نیروی انسانی از زمان جمع آوری پسماند تا دفن آن، آموزش‌های لازم به افراد آسیب پذیر به خصوص زباله گردها که بیشتر در معرض آلودگی به این ویروس هستند صورت گرفته است و لوازم و تجهیزات حفاظت فردی به تمامی نیروهای انسانی درگیر و افراد آسیب پذیر در این بخش ارائه شده است.

معاون خدمات شهری شهردار همدان اضافه کرد: در بخش تبلیغات محیطی ارائه نکات آموزشی در تلویزیون‌های شهری، نصب نمایشگرهای تبلیغاتی به مساحت ۱۲۰۰ مترمربع، نصب بنرهای تبلیغاتی به مساحت ۴۸۰ مترمربع، ایجاد دیوار نگاره و نصب قاب عکس‌های نوروزی با محورهای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا و تقدیر از جامعه پز شکی در شهر به انجام رسیده است.

وی در خصوص اقدامات فرهنگی نیز اظهار کرد: پویش‌های فرهنگی از قبیل نعمت سلامتی را سخاوتمندانه به یکدیگر هدیه دهیم، در خانه بمانیم، کرونا رفتنی است بهار می‌آید و نوروز ۹۹ نوروز کتاب خوانی، در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز ارائه ۱۵۰ پیام آموزشی، پخش فلیم آموزشی ویژه کودکان و مسابقات خانوادگی صورت پذیرفته است.

معاون خدمات شهری شهردار همدان با اشاره به اهمیت بازار سرگذر در تأمین انواع میوه، سبزیجات و صیفی‌جات مورد نیاز شهروندان افزود: این مرکز به عنوان یک پایانه مهم تأمین و توزیع مایحتاج روزانه شهروندان است که به منظور حفظ بهداشت محیط، تمامی معابر و ساختمان‌های آن به صورت مستمر ضد عفونی می‌شود.

وی افزود: با توجه به شلوغی روزبازارها و شب بازارها و عدم امکان کنترل موازین بهداشتی و فاصله اجتماعی تعطیلی این بازارها و تعطیلی اغذیه فروشی‌ها در بوستان‌ها از جمله اقدامات است.

ضمیر گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته مشکلی در تأمین محصولات مورد نیاز شهروندان در بازارهای شهرداری وجود ندارد و از ابتدای شروع مقابله با شیوع ویروس کرونا، ضدعفونی بازارچه‌های شهروند و ایستگاه‌های عرضه میوه و تره بار همشهری در دستور کار قرار گرفت و تمام کالاها و محصولات عرضه شده در این بازارها تحت نظارت ناظران شهرداری و اداره بهداشت ضدعفونی و به شهروندان ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در راستای جلوگیری از تردد غیرضروری مردم و به منظور جلوگیری از شیوع و نیز قطع زنجیره ویروس کرونا، پیک موتوری رایگان در بازارچههای محلی و ایستگاههای عرضه میوه و ترهبار شهرداری راهاندازی شده و مردم میتوانند با توجه به محل سکونت خود، بایکی از فروشگاههای نزدیک خود تماس گرفته و از این امکانات بهرهمند شوند.

معاون خدمات شهری شهردار همدان از دیگر اقدامات این ستاد به توزیع ۴۰۰۰ کارت بلیت رایگان شهروندی در بین مسافران اتوبوس جهت عدم پرداخت و دریافت پول نقد، شستشوی قبور باغ بهشت به نیابت از شهروندان در پنجشنبه آخر سال و مسدود نمودن باغ بهشت با همکاری پلیس راهور، تولید روزانه ماسک و لباسهای بیمارستانی جهت مصارف عمومی در فرهنگسرای عین القضات و ولایت شهرداری همدان، تعطیلی بازار پرندگان از هفته آخر اسفند ماه، ضد عفونی و گندزدایی تمام سطوح سرویسهای بهداشتی منتخب به طور مستمر، ایجاد محدودیت ترافیکی در شهر و ممنوعیت رفت و آمد و تجمع در ایام نزدیک به روز طبیعت، پلمب وسایل بازی کودکان و تعطیلی پارکها جهت قطع شیوع بیماری از هفته دوم فروردین ماه اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد وبگاه تخصصی ستاد پیشگیری و کنترل ویروس کرونا صورت گرفته است اظهار کرد: وبگاه تخصصی ستاد پیشگیری و کنترل ویروس کرونا به نشانی www.corona.ir از محتویاتی از قبیل اخبار ستاد، ساختار ستاد، گزارشات، پیام‌های آموزشی، ویدیوهای آموزشی، گالری تصاویر و سؤالات متداول جهت استفاده و بهره مندی شهروندان برخوردار است.

ضمیر تصریح کرد: در حوزه مشارکت مردمی با قدردانی از مشارکت نیروهای مردمی در امر ضد عفونی معابر و دیگر اقدامات مؤثر در این حوزه، همکاری‌های لازم با نیروهای عملیاتی ستادهای مردمی انجام پذیرفته و در حد توان ارائه تجهیزات و مواد ضدعفونی به ستادهای مردمی در شهر صورت می‌گیرد.

وی در مورد زباله‌های عفونی بیمارستانی نیز تصریح کرد: در حال حاضر در شهر همدان روزانه حدود هفت و نیم تن زباله بیمارستانی تولید می‌شود که این پسماندها مستقیماً از بیمارستان‌ها براساس پروتکل ‌های بهداشتی توسط ماشین آلات مخصوص زباله به محل دفن منتقل و در بخش مجزا و کنترل شده‌ای از محل دفن بهداشتی زباله با استفاده از آهک هیدراته به روش ترانشه‌ای با رعایت ضوابط بهداشتی و زیست محیطی مطابق گذشته ولی با نظارت جدی‌تر دفن می‌شود.

وی همکاری مردم را ضروری دانست و عنوان کرد: علاوه بر پسماندهای بیمارستانی و مراکز درمانی، تولید زبالههای دستکش، ماسک و دستمال کاغذی هم بسیار بالا رفته که از مردم تقاضای جدی داریم از رها کردن این پسماندها در شهر خودداری کنند.       

کد خبر 420276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.