به‌ازای هر شهروند تبریزی یک اصله درخت و درختچه کاشته می‌شود

شهردار تبریز با اشاره به اهمیت توسعه فضاهای سبز درون شهری در افزایش سرانه فضای سبز گفت: تامین اکسیژن لازم برای تنفس شهروندان با افزایش این فضاها محقق می‌شود.

به گزارش ایمنا، ایرج شهین باهر که در قرنطینه خانگی به سر می‌برد، در گفت وگویی اینترنتی اظهار کرد: کاشت یک میلیون درخت در فضاهای درون شهری طی سال ۹۹ در دستور کار قرار دارد که ۳۰۰ هزار اصله از این تعداد تا پایان اردیببهشت ماه کاشته می‌شود.

وی با اشاره به کیفیت نهال های کاشته شده، گفت: شهرداری تبریز برای تامین درختان و فضای سبز استاندارد هزینه زیاد پرداخت کرده است تا در ازای آن نهال‌هایی خوب و مناسب خریداری شود. این نهال‌ها طی چند سال به بار نشسته و در اکسیژن دهی برای شهروندان ثمربخش خواهد بود.

شهردار تبریز با بیان اینکه هم اکنون در تبریز یک میلیون اصله درخت وجود دارد، عنوان کرد: طبق استانداردها برای هر شهروند تبریزی باید شش اصله درخت وجود داشته باشد که اگر این موضوع محقق شود تعداد درختان تبریز به ۱۲ میلیون اصله درخت می‌رسد.

وی با اشاره به تغییر کاربری فضاهای سبز در سال‌های گذشته، تصریح کرد: وارث شهری هستیم که زمانی به باغ شهر معروف بود، اما در اثر تغییر کاربری‌هایی که در گذشته رخ داده امروز با فقر فضای سبز مواجه‌ایم.

ایرج شهین باهر از تغییر کاربری به عنوان درآمدی بادآورده برای شهرداری‌ها نام برد و افزود: غافل از اینکه با این اقدام ریه‌های شهر به فروش رفته و امروز در مواجه با بیماری‌های تنفسی و حتی شیوع ویروس کرونا شاهد آسیب‌های این اقدام برای شهروندان هستیم. با توجه به اینکه تغییر کاربری و فروش فضاهای سبز سهل‌ترین و آسوده‌ترین راه برای کسب درآمد برای شهرداری ها به شمار می رود، در گذشته شاهد موارد متعددی از این اقدام بوده ایم.

وی عدم تغییر کاربری حتی یک متر مربع از فضای سبز تبریز را دستاوردی بزرگ برای شورای پنجم دانست و گفت: به طور مثال سال گذشته پارک صفاری یا باغ شهر تبریز از مجتمع مسکونی به فضای سبز تبدیل شد.  

شهردار تبریز با تاکید بر شفافیت و صراحت کلام در امر فضای سبز، گفت:  هر میزان هم آمار و رقم در خصوص فضای سبز شهری ارائه دهیم، در نهایت مردم با حضور در فضای مجازی بخوبی می‌توانند وضعیت فضای سبز شهر را ارزیابی کنند.

وی از افتتاح ۲۳ پارک محله ای طی سال گذشته خبر داد و افزود: همچنین شش پارک آماده افتتاح داریم که پس از جشن شکست کرونا، این پارک‌ها نیز به بهره برداری می‌رسند.

ایرج شهین باهر تصریح کرد: تاکید ما بیش از هر چیزی بر «فرهنگ سازی» و هزینه کردن در این خصوص است چرا که با این اقدام، شهروندان خود از فضای سبز نگهداری کنند و حساسیت‌ها به اندازه‌ای باشد که کسی جرات نکند حتی یک شاخه از درختی را بشکند.

کد خبر 420263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.