تا ۱۲ شب وزرا مشغول کارند

آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور و اظهارات رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز چهارشنبه _چهارم اردیبهشت‌ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «افزایش کرونا در تهران» به بررسی آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور پرداخت و نوشت: روند رفت و آمد مردم در سطح شهرها و فعالیت‌های اقتصادی به روال عادی بازگشته است. آمار وزارت بهداشت از روند ابتلای روزانه شهروندان به کرونا نیز تقریبا سیر نزولی دارد؛ با این حال علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران از افزایش تعداد بیماران در بیمارستان‌های این شهر خبر داد و گفت: «الگوی مراجعه بیماران مبتلا به کرونا تغییر کرده است و بیماران با حال وخیم‌تری به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. در بخش مراجعان کلی به بخش‌های بهداشتی و درمانی شاهد شش‌درصد رشد عمومی و در بیمارانی که در بخش‌های ویژه و عادی بستری شدند نیز به ترتیب یک و شش‌درصد رشد داشته‌ایم.»

پیمان صابریان، رئیس اورژانس تهران نیز می‌گوید: «این روزها بیماران کرونایی که به بیمارستان منتقل می‌شوند بدحال‌تر بوده و به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند طوری که مجبوریم آنها را بلافاصله از اورژانس به تخت‌های آی‌سی‌یو منتقل کنیم.»

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مچ‌اندازی بهارستانی‌ها بر سر تایید صلاحیت‌ها» به بررسی موافقت نمایندگان مجلس با مصوبه‌ کلیات طرح قوانین انتخابات پرداخت و نوشت: حالا که شمارش معکوس پایان کار مجلس دهم آغاز شده است، دهمی‌ها در واپسین دوران نمایندگی خود به فکر اصلاح قانون انتخابات افتاده‌اند. نمایندگانی که اکثر آنها در این دوره از انتخابات صلاحیت‌شان از سوی شورای نگهبان تایید نشد. بعد از طرح‌های ناکام اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس و معلق گذاشتن لایحه جامع انتخابات، هفته گذشته نمایندگان دوفوریت طرحی را تصویب کردند که با اضافه کردن یک تبصره به قانون انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان و مجلس پیگیری اتهام‌های انتخاباتی را دقیق‌تر کنند.

حالا بعد از یک هفته، روز گذشته بررسی کلیات این طرح در دستور کار بهارستانی‌ها قرار گرفت‏ که در ‏نهایت کلیات طرح دو فوریتی اصلاح قانون انتخابات و مقابله با گزارش‌های خلاف واقع از ۲۶۹ نماینده حاضر با رای موافق ۱۵۹ نماینده به تصویب رسید؛ اما این همه ماجرا نبود و مانند بسیاری از طرح‌هایی که تا به حال در مجلس بررسی شده با حواشی همراه بود، جدال بین برخی دهمی‌ها و نمایندگانی که در مجلس یازدهم نیز حضور دارند. در واقع برخی نمایندگان مخالف این طرح با حمایت از شورای نگهبان دلیل مخالفت‌شان را تضعیف دستگاه امنیتی و شورای نگهبان اعلام کردند. مخالفان با ایجاد حواشی و پیشنهادهای خود تلاش کردند تا فعلا مانع تصویب کلیات این طرح شوند و همچنان بررسی آن به تعویق بیفتد و درنهایت به مجلس بعدی کشیده شود. 

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تا ۱۲ شب وزرا مشغول کارند» به بررسی اظهارات رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت پرداخت و نوشت: شهادت می‌دهم این دولت و دستگاه اجرایی از آبان پارسال تا امروز یک روز استراحت نداشت و معاونان و وزرا تا ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ شب مشغول کار بودند. جلسه هیئت دولت روز چهارشنبه به ریاست حسن روحانی در مجموعه فرهنگی سعدآباد برگزار شد. همه این نشست هفتگی مطابق معمول ۲ ماه اخیر نیز متاثر از ویروس ناخوانده کرونا بود؛ توصیه برای ماندن در خانه، شرایط اقتصادی بحران‌زده جهانی و پایان نامشخص این بیماری جملگی در خلال سخنان حسن روحانی دیده می‌شد. با این حال از آنجا که ستاد استهلال اولین روز رمضان را شنبه اعلام کرده ‌است، رییس‌جمهوری نیز سخنان خود را با اشاره به شروع این ماه که امسال به دلیل شیوع کرونا در شرایط متفاوتی برگزار خواهد شد، آغاز کرد. اشاره تلویحی او به برخی روحانیونی بود که در این دو ماه گذشته با ادعای طب اسلامی و به بهانه کرونا دست به اقدامات غیرعقلانی و غیرقانونی زدند و البته برخی از آنها دستگیر شدند.حسن روحانی اگر چه در پایان سخنانش، به یکی از پرشمارترین انتقاداتی پاسخ داد که در دو ماه گذشته بارها از زبان مخالفان دولت شنیده شد؛ اینکه رییس‌ جمهور یا فلان وزیر و رییس در تعطیلات به سر می‌برد. شاید از همین روی روحانی دیروز در جلسه هیئت دولت خدا را گواه گرفت و شهادت داد که «این دولت و دستگاه اجرایی از آبان پارسال تا امروز یک روز استراحت نداشت تمام تعطیلات، جمعه، روز عید، سیزده بدر و در تمام روزها مشغول کار بودند و هیچ روزی نشد که در آخر وقت، آخر وقتی که می‌گویم یعنی۱۰ شب و ۱۱ و ۱۲ شب با یک دستگاه و وزارتخانه‌ای تماس بگیرم، مخصوصا وزارت بهداشت و درمان و مخصوصا وزارت کشور اینهایی که بارشان در این مقطع سنگین‌تر است و اینها سر کار نباشند و در دفتر کارشان نباشند.»

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «طلای زرد بر دوش طلای سیاه» نوشت: افت قیمت نفت در بازار جهانی موجب شد اونس طلا از مرز روانی ۱۷۰۰ دلار عبور کند. یک هفته قبل که اونس کانال ۱۷۰۰ را تحویل داد تا کف ۱۶۶۱ سقوط کرد. اما ریزش طلای سیاه سکویی برای طلای زرد شد تا از نمودار قیمتی بالا رود. افت ۳۳ درصدی قیمت نفت در هفته جاری موجب شد قیمت طلا از کف هر اونس ۱۶۷۱ تا سطح ۱۷۱۱ دلار بالا رود. در مجموع طلای جهانی از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون نزدیک به ۹ درصد افزایش قیمت داشته است. یکی از عوامل اصلی رشد طلای زرد، نزول طلای سیاه بوده است. نزول نفت به عنوان یک کالای استراتژیک فضای لازم را برای اونس فراهم کرد تا سوار بر دوش طلای سیاه مجددا روند صعودی بگیرد. البته در کنار ریزش نفت، پاندمی کرونا و بحران اقتصادی نیز به فریاد طلا رسیده است. هرچند که تحلیلگران وزن نفت در هفته اخیر را بیش از سایر عوامل توصیف می‌کنند. درباره آینده طلا دو دیدگاه وجود دارد. دیدگاه اول معتقد است توقف افت قیمت نفت موجب می‌شود اونس بار دیگر روند نزولی به خود بگیرد اما دیدگاه دیگر با اشاره به کاهش نرخ بهره، تزریق نقدینگی‌های کلان به اقتصاد با هدف مقابله با رکود و احتمال افزایش تورم، معتقد است طلا کماکان می‌تواند روی موج بحران نمودار قیمت‌ها را صعودی طی کند.

کد خبر 420246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.