اعتنا به "جهان‌بینی حکمی" در معماری شهرها

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه معماران باید علاوه بر توجه به چیستی معماری و معنای معماری که ثابت است، با نگاه به وجوه معنایی صورت معماری را خلق کنند، گفت: با توجه به اینکه چیستی معماری ثابت است، باید در آن از "جهان‌بینی حکمی" نیز تأسی گرفت.

سیداحمد حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، ضمن تبریک فرارسیدن روز معمار اظهار کرد: با توجه به اینکه مناسبت روز معمار برگرفته از زادروز شیخ بهایی است، باید تاکید کنم آثار، بناها و اقداماتی که شیخ بهایی در حوزه تخصصی و معماری در دوران طلایی هنر اسلامی انجام می داده،  از نظر تکنولوژی فراتر از زمان و عصر خود بوده و همچنان شگفت انگیز است.

وی با اشاره به شرایطی که در معماری معاصر اتفاق می‌افتد و از آن به نام نابسامانی و آشفتگی در معماری یاد می‌شود، افزود: در موضوع معماری می توان در بحث چیستی نگاه ثابت، اما در صورت معماری نگاه‌های متغیر به مسئله داشت.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تاکید کرد: با توجه به شرایط آشفتگی و نابسامانی که در حوزه معماری معاصر با آن مواجه هستیم، باید با تکیه بر جهان بینی حکمی مباحثی را تشریح کرد.

وی ادامه داد: زندگی انسان در ظرفی همچون معماری تعریف می شود و مراتب معنایی زندگی بشر ثابت و لایتغیر است، اما صورت معماری ( فرم و شکل آن) متغیر است، از این رو می‌توان چنین برداشت کرد که معماری در چیستی خودش ثابت بوده و باید با اعتنا به جهان‌بینی حکمی در این حوزه عمل کرد.

حسینی‌نیا اظهار کرد: چیستی معماری ثابت، اما صورت معماری متغیر است، از این رو معماران باید علاوه بر توجه به معنا و چیستی معماری که بدون تغییر است با نگاه به وجوه معنایی خلق یک اثر صورت معماری را نیز خلق کنند.

وی گفت: امروز اصالت میراث معماری ایرانی در شهرهای کشور گم شده و نتوانسته‌ایم میراث ملموس و ارزشمند بر جای مانده از گذشتگان خود را در شهرها بسط دهیم و گاهاً چیزی برای انتقال به آیندگان نداریم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: در واقع آنچه در زمان فعلی به عنوان معماری و ساختمان در شهرها می‌بینیم هیچگونه وجه مشترکی با گذشته، فرهنگ و هویت ملی نداشته و برگی از تاریخ و میراث ما نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان مظهر و تجلیگاه بزرگترین شاهکارهای معماری ایرانی است، اما امروز در حال فراموش کردن آن هستیم، گفت: به وضوح مشخص است که ساختمان‌های مدرنی که در شهر شکل گرفته، بازتاب شاهکارهای سبک معماری اصفهان نیست و در طراحی آنها نگرش عمیقی کم رنگ شده، زیرا این ساختمان‌ها دیگر روح را جلا نمی‌دهد و اصالتی در خود ندارد و اگر به همین منوال پیش رویم روزگاری نه چندان دور سبک معماری ایرانی اسلامی در ساخت و سازهای اصفهان به کلی به پستوی فراموشی سپرده می‌شود که این امر اتفاق خوبی در حوزه معماری و شهرسازی نیست.

حسینی‌نیا ادامه داد: فراموش کردن و کنار گذاشتن اصول معماری اصیل ایرانی اسلامی نشان از بی‌تفاوتی نسبت به فرهنگ و هنر است.

وی اظهار کرد: امروز باید منزلتی دوباره به معماری کشور ببخشیم و از طریق ضوابط و قواعد مستحکم اجازه ندهیم هر کسی هر مصالحی در هر بنایی با هر ارتفاعی و با هر ابعادی ساخت و ساز کند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: از همه معماران و افرادی که در حوزه معماری با اتکا بر علم، هنر و فن در این رشته فعالیت می‌کنند انتظار می‌رود در خصوص نگاه معنایی به معماری توجه بیشتر و عمیق تر داشته باشند.

وی تاکید کرد: در شهری مثل اصفهان که سه دوره پایتخت ایران بوده و در دوره انقلاب اسلامی نیز به عنوان پایتخت فرهنگی شناخته شده می شود، خطوط و طراحی‌ها باید نگاه معنایی خودش را داشته باشد.

کد خبر 420241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.