۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
واقعا تقصیر چینی‌هاست؟

ظهور ویروس کرونا در کشور چین مردم سراسر جهان را به سمت بیگانه‌هراسی و نژادپرستی سوق داده است به طوری که حتی مقامات بعضی از کشورها نظیر آلمان، شرایط پیش آمده را تقصیر چینی‌ها می‌دانند و درخواست غرامت کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از انتشار اخبار مربوط به ظهور ویروس کرونا، "ترس" اولین و طبیعی‌ترین واکنش مردم بوده است. کسی نمی‌داند چه سرنوشتی پیش روی اوست، کرونا موضوع اصلی بحث بین اعضا خانواده‌ها است. همه در تلاشند از دیگری فاصله بگیرند مبادا که به ویروس کرونا آلوده شوند. بسیاری از کشورها مرزهای خود را به روی بیگانگان بسته‌اند و به خودی‌ها نیز مشروط بر قوانینی خاص اجازه ورود می‌دهند. بسیاری از دولت‌ها چین را برای گسترش این بیماری فراگیر مورد سرزنش قرار می‌دهند و به چینی‌ها اجاره ورود به کشور خود را نمی‌دهند. بعضی از کشورها ترس از چینی‌ها را به تنفر تبدیل کرده‌اند و مردم این کشور را شوم می‌نامند. حتی بسیاری از مردم غیر چینی قربانی نژادپرستی اروپایی‌ها شده‌اند فقط به جرم اینکه در آسیا سکونت دارند. اما سرزنش کردن مردم یک کشور برای بحرانی فراگیر که منشا ظهورش آنجا بوده است، رفتاری بسیار غیر انسانی است.

مصر

سفیر ژاپن در قاهره مصر گزارش داده است که مغازه‌داران این کشور از فروش اقلام خود به ژاپنی‌ها جلوگیری می‌کنند و بسیاری نیز مردم ژاپن را با عنوان "کرونا" صدا می‌کنند تا از این طریق آن‌ها را تحقیر کنند. یک راننده اوبر نیز که فیلمی از او در حال بیرون انداختن یک مسافر چینی از خودروی خود در رسانه‌های جمعی منتشر شده بود، توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به زندان فرستاده شد. این اتفاق در یک بزرگراه در قاهره افتاد؛ راننده تنها به دلیل اینکه آن مسافر چینی و مشکوک به کووید-۱۹ بود او را بی‌ادبانه از خودروی خودی بیرون رانده بود. این ویدئو واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت؛ بسیاری از مردم مصر به خیابان‌ها آمدند تا با شعارهای جمعی خود از مسافر چینی عذرخواهی کنند. تمام مردم جهان نیز عمل راننده مصری را محکوم کردند.

هنگ کنگ

تمام رستوران‌داران اهل هنگ کنگ به محض شناسایی افرادی چینی در هنگام ورود به رستوران درها را می‌بندند و حتی برخی از آن‌ها از مشتریان خود می‌خواهند کارت شناسایی نشان دهند که مبادا کسی از چین وارد این مکان‌ها شود. این افراد به بهانه اینکه می‌خواهند محله‌ای سالم و عاری از ویروس کرونا داشته باشند، دست به چنین اقدامی می‌زنند که البته این یک رفتار غیر منطقی و دور از ادب است. بعضی از رستوران‌ها نیز تنها از افراد انگلیسی زبان پذیرایی می‌کنند و از پذیرش هر گونه افرادی که به زبان ماندارین صحبت می‌کنند، جلوگیری به عمل می‌آورند.

استرالیا

پس از انتشار ویروس کرونا بعضی از معروف‌ترین روزنامه‌های استرالیایی حاوی اخباری با تیترهای نژادپرستی بودند که البته پس از مدتی انتشارات آن روزنامه‌ها علنا از مردم سراسر جهان عذرخواهی کردند. برخی از فروشندگان در پاساژها و مراکز خرید نیز به بهانه پیشگیری از گسترش ویروس کرونا از پذیرش خریداران آسیایی خودداری می‌کردند. این حرکت با واکنش خشمگینانه مردم کشور مواجه شد و مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای معروف وول ورت رسما از تمام مردم آسیا عذرخواهی کردند. گزارش‌های دیگری نیز از بیگانه‌هراسی مردم استرالیا و حتی برخوردهای فیزیکی آنان با مردم چین در رسانه‌ها منتشر شد که بدترین آن مرگ فردی چینی بر اثر ایست قلبی در خیابان‌های کلانشهر سیدنی  بود که متاسفانه با خودداری عابران از احیای قلبی در او مواجه شد.

بلژیک

با ظهور ویروس کرونا در کشور چین، رفتارهای نژادپرستی و بیگانه‌هراسی در بسیاری از شهرهای بلژیک ترویج یافت که البته با واکنش بسیاری از مردم نیز مواجه شد. بسیاری از مردم بلژیک آسیایی‌هایی که در کشور آن‌ها زندگی می‌کنند را مورد اهانت قرار می‌دادند و حتی اسنادی موجود است که نشان می‌دهد برخی از مردم حتی آب دهان خود را روی آسیایی‌ها می‌ریختند. گروهی از دانش‌آموزان بلژیکی نیز با پوشیدن لباس‌های محلی چینی‌ها در مقابل مدارس خود ایستاده بودند و تابلوهای "زنگ کرونا" به دست گرفته بودند.

کد خبر 420237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ا IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    1 1
    بله
  • چین کثیف IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    7 2
    داروهای بیهوشی تقلبیشون که بار ایران کردنو چرا نمیگین. دست از اشغالخوری بردارن دنیا راحت میشه