واکسن برای همه؛ شعار هفته جهانی واکسیناسیون

آخرین هفته ماه آوریل، مصادف با ۶ تا ۱۱ اردیبهشت، به عنوان هفته جهانی واکسیناسیون نامگذاری شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، میلیون‌ها انسان در طول تاریخ به دلیل ابتلا به بیماری‌های مسری جان خود را از دست داده‌اند. هم اکنون نیز بیماری‌های واگیردار در انواع جدید مانند آنفلوآنزا و کووید-۱۹ می‌تواند جان عده زیادی از افراد را به خطر بیندازد. بیماری‌های مسری یا عفونی از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم از انسان، حیوانات، اشیا و عوامل دیگر به افراد منتقل می‌شود و با سرعت زیادی در جامعه انتشار پیدا می‌کند، اما با استفاده از واکسیناسیون می‌توان از بروز و شیوع این نوع بیماری‌ها جلوگیری کرد.

واکسیناسیون چیست؟

ایجاد ایمنی فعال در افراد به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کشنده و جلوگیری از معلولیت‌های جبران ناپذیر را با کمک یک ماده ایمنی دهنده، واکسیناسیون می‌گویند. واکسیناسیون هر سال مانع مرگ حدود دو تا سه میلیون انسان می‌شود و در حال حاضر محافظت از کودکان در برابر بیماری‌هایی مانند کزاز، دیفتری، فلج اطفال و سرخک با این شیوه ایمنی سازی انجام می‌شود. حتی نوجوانان و بزرگسالان نیز در برابر بعضی بیماری‌های تهدید کننده حیات مانند آنلفوآنزا و مننژیت، با تزریق واکسن‌های جدید محافظت می‌شوند.

هفته جهانی واکسیناسیون

بر اساس گزارشات منتشر شده، از هر پنج کودک، یک کودک در دنیا به دلیل دسترسی نداشتن به خدمات بهداشتی درمانی، ناکافی بودن واکسن و کمبود اطلاعات دقیق در مورد واکسیناسیون، جان خود را از دست می‌دهند. هفته جهانی واکسیناسیون، فرصت مناسبی برای افزایش آگاهی مردم نسبت به این شیوه ایمن‌سازی و توجه تمامی افراد به ویژه گروه‌های خاص به وضعیت واکسیناسیون خود و مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی به منظور دریافت واکسن است.

انواع واکسن ها

واکسن‌ها انواع مختلفی دارد. نوع اول واکسن‌های باکتری زنده ضعیف شده است؛ این واکسن‌ها از خود عامل بیماری ساخته شده‌، اما بسیار ضعیف‌تر و بی خطرتر از آن هستند. نوع دوم واکسن‌های غیرفعال است که در آن‌ها عامل بیماری‌زای مرده استفاده می‌شود؛ هر دو نوع واکسن نمی‌تواند باعث ایجاد بیماری کامل شود. موضوع قابل توجه اینکه تولید واکسن‌های زنده ضعیف شده، دشوار است، زیرا زنده و تا حدی قوی بوده و افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. واکسن‌های تولید شده با عامل بیماری‌زای مرده نیز قادر نیست ایمنی طولانی مدت به وجود بیاورد. نوع دیگر واکسن‌هایی است که از بخشی از پاتوژن به نام "آنتی‌ژن" تولید شده و باعث بر انگیختن پاسخ سیستم ایمنی می‌شود.

جدیدترین نوع واکسن ها

در حال حاضر دانشمندان در حال ساخت طیف جدیدی از واکسن‌ها به نام واکسن‌های DNA هستند. واکسن های DNA شامل یک ژن طبیعی یا اصلاح شده از پاتوژن بوده که آنتی ژن محافظ را کد می کند. زمانی که این نوع واکسن به بدن انسان تزریق می‌شود، این ژن‌ها سلول‌های بدن را وادار به تولید آنتی‌ژن‌ می‌کنند. این فرآیند باعث ایجاد واکنش ایمنی قوی‌تر شده و بدن را برای مقابله با تهدیدهای بعدی آماده می‌کند. از آنجایی که واکسن‌های DNA از ترکیبات ژنتیکی اختصاصی تشکیل شده، هیچگونه ترکیبات باقی مانده از عامل بیماری‌زا را که ممکن است باعث بروز بیماری یا آسیب به بیمار شود، نخواهد داشت.

عوارض جانبی واکسیناسیون چیست؟

واکسن‌ها نیز مانند داروها عوارض جانبی دارند که در اغلب موارد خفیف است. شایع‌ترین واکنش‌ها به واکسیناسیون شامل تب خفیف، درد یا قرمزی در اطراف محل تزریق می‌شود. این عوارض معمولا پس از چند روز از بین می‌رود. پزشکان معتقد هستند که مزایای پیشگیرانه واکسیناسیون بسیار بیشتر از خطرات عوارض جانبی اندک آن است. به گفته آن‌ها، واکسن‌های توصیه شده دوران کودکی حدود ۹۰ تا ۱۰۰ درصد موثر است.

شعار هفته جهانی واکسیناسیون 

هفته آخر ماه آوریل مصادف با ۶ تا ۱۱ اردیبهشت ماه، به عنوان هفته جهانی واکسیناسیون در نظر شده است، هدف از این نامگذاری ترویج استفاده از واکسن‌ها برای محافظت مردم علیه بیماری‌های مختلف در تمام سنین است. شعار جهانی هفته واکسیناسیون در سال ۲۰۲۰ "واکسن برای همه عمل می‌کند" (Vaccine Work for All) است.

کد خبر 420209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.