اتومبیلرانی فقط برای آقایان نیست/ مردم در مورد اتومبیل رانی بانوان بی اطلاع هستند

نایب رئیس هیئت موتور سواری و اتومبیلرانی اصفهان گفت: در گذشته به خاطر اینکه بانوان تعداد کمی در رشته اتوموبیلرانی داشتند، محیط مردانه و دید خوبی روی آن نبود، اما به مرور زمان بانوان تحصیل کرده و با شخصیت به این رشته ورود کردند و با کسب مقام‌ نشان دادند اتومبیلرانی فقط برای آقایان نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا پیکان پور نایب رئیس هیئت موتور سواری و اتومبیلرانی اصفهان از جوانی به سرعت و هیجان علاقه داشته است، وی سال ۷۹-۸۰ در یکی از رالی‌های شهری متوجه می‌شود که اصفهان هیئت اتومبیلرانی دارد. او به خاطر اینکه بانوان اصفهانی هنوز وارد پیست‌های اتومبیلرانی نشده بودند اجازه حضور در مسابقات سرعت را نداشت تا سال ۸۴ با پیگیری‌ موفق می‌شود در یک مسابقه سرعت شرکت کند. پیکان پور تا سال ۸۹ در این رشته به عنوان ورزشکار فعالیت داشته بعد از آن به عنوان مسئول کمیته بانوان اصفهان انتخاب می‌شود و از سال ۹۰ تا الان هم نایب رئیس هیئت اتومبیلرانی اصفهان است.

او مشکلات مالی را یکی از دلایل اصلی می‌داند که تعداد بانوان در اتومبیلرانی کم است و اعتقاد دارد اگر شرایط مالی برای بانوان فراهم شود حضور پر رنگی در این رشته خواهند داشت، خبرنگار ایمنا گفت و گویی با وی انجام داده که در ادامه می‌خوانیم:

چه اتفاقی افتاد که به اتومبیلرانی علاقه مند شدید؟

همیشه به سرعت و هیجان علاقه داشتم، در جوانی رانندگی‌های خیابانی انجام می‌دادم و بدون اینکه پدرم متوجه شود با برادرم کلید ماشین را بر می‌داشتیم و به ماشین سواری می‌رفتیم. چند سال گذشت و سال ۸۰ در یکی از مسابقات رالی شهری متوجه شدم اصفهان هیئت اتومبیلرانی دارد، پیگیری کردم، اما متأسفانه تنها مسابقات رالی خانوادگی بود و دیگر رشته‌های اتومبیلرانی به آقایان اختصاص داشت.

سال ۸۳ هیئت اتومبیلرانی اصفهان یک مسابقه اسلالوم مخصوص بانوان برگزار کرد که من هم شرکت کردم و بیشتر در مسابقات این رشته قرار گرفتم. به دلیل علاقه به سرعت پیگیر این مسابقات بودم ولی به خاطر اینکه بانوان اصفهانی وارد پیست نشده بودند اجازه شرکت در مسابقه نداشتم.

از سال ۸۴ موفق شدم به صورت رسمی وارد مسابقات سرعت شوم و آن را پیگیری کنم، تا سال ۸۹ به عنوان ورزشکار رشته سرعت در هیئت اتومبیلرانی بودم بعد از آن مسئول کمیته بانوان شدم و از سال ۹۰ تا الان هم نایب رئیس هیئت هستم.

مجوز حضور بانوان برای فعالیت در رشته اتومبیلرانی از چه سالی داده شد؟

هیچ زمانی برای حضور بانوان در اتومبیلرانی مانعی نبوده بلکه از نظر عرفی در ایران جا نیفتاده بود که خانم‌ها بخواهند در این رشته فعالیت کنند و تنها در رالی‌های شهری حضور داشتند، اما از سال ۸۰ فعالیت بانوان در رشته سرعت با لاله صدیق در تهران شروع شد و به مرور زمان در همه شهرهای ایران فراگیر شد.

فضای این رشته برای بانوان چگونه است؟

در حال حاضر خوب است، اما در گذشته به خاطر اینکه بانوان تعداد کمی داشتند، محیط مردانه بود و دید خوبی روی آن وجود نداشت، اما به مرور زمان بانوان تحصیل کرده و باشخصیت ورود کردند و با مقام‌هایی که به دست آوردند نشان دادند اتومبیلرانی فقط برای آقایان نیست.

به عنوان یک خانم فعالیت در اتومبیلرانی سخت نبود؟

اوایل کار به خاطر اینکه محیط مردانه بود و کسی به عنوان مربی با من کار نمی‌کرد سخت بود، اما با پا فشاری و ثابت کردن اینکه من به عنوان یک خانوم می‌توانم به دور از حاشیه در پیست حضور داشته باشم این کار انجام شد تا دیگر بانوان راحت تر وارد رشته اتومبیلرانی شوند.

وضعیت بانوان دیگر کشورها در اتومبیلرانی چگونه است؟

کشورهای خاورمیانه مانند ایران هستند، اما در کشورهای پیشرفته و جهان اولی شرایط خوب است.

فدراسیون موتور سواری و اتومبیلرانی کمکی به بانوان برای ورود به این رشته انجام داد؟

از نظر مالی کمکی نکرد، اما در چندسال اخیر فدراسیون بانوان را حمایت معنوی کرده و در شهرهای مختلف پیگیر کار بانوان بوده است.

برای بانوان اسپانسر وجود دارد؟

برخی راننده‌ها به صورت شخصی اسپانسر می‌گیرند، اما ثابت نیست. به نظر من یک اسپانسر اگر بانوان را حمایت کند بیشتر دیده خواهد شد زیرا توجه بیشتری جلب می‌شود.

بانوان پیشرفتی در اتومبیلرانی داشته اند؟

بله شاهد پیشرفت بودیم، بانوان اصفهانی در سطح کشور همیشه در رده‌های اول و تا سوم قرار می‌گیرند و در درگ، رالی، اسلالوم و سرعت حرف‌های زیادی برای گفتن داریم. با برگزاری مسابقات، کلاس‌های آموزشی و همایش‌ها بانوان بیشتری جذب این رشته شدند.

کدام شهرهای ایران در قسمت بانوان قدرت بیشتری دارند؟

اصفهان، کرمان، یزد، تهران و گیلان شهرهای فعال هستند.

برای ارتقای سطح حضور بانوان باید چه کاری انجام داد؟

بانوان در اتومبیلرانی تنها مشکل مالی دارند، اگر می‌توانستیم این مشکل را برطرف کنیم با حجم زیادی از حضور بانوان با استعداد و علاقه مند رو برو می‌شدیم.

اگر مسابقات بانوان به صورت زنده پخش شود چه تأثیری خواهد داشت؟

هر مسابقه‌ای پخش زنده داشته باشد دیده می‌شود، متأسفانه بسیاری از مردم اصفهان اطلاعی در خصوص اینکه اتومبیلرانی بانوان فعال است ندارند که با پخش زنده مسابقات بسیاری از مردم مطلع خواهند شد. در برنامه دست فرمون زمانی که مردم می‌بینند بانوان همراه با آقایان پیش می‌روند استقبال بیشتری از این رشته می‌کنند.

هدف شما برای آینده چیست؟

هدف من همچنان ارتقا و افزایش تعداد بانوان در اتومبیلرانی است که با توجه به مشکلات اقتصادی کار سختی را پیش رو دارم. موتور سواری بانوان دو سال است که راه اندازی شده اما نتایج خوبی گرفته ایم.

سال ۹۸ چطور گذشت؟

۹۸ سال خوبی بود و موفق شدیم در تمام رشته‌های اتومبیلرانی شرکت کننده با مقام داشته باشیم. قهرمان سال کشور لیلا پیکان پور و مقام سوم را زینب دلداده به دست آورد که هر دو از اصفهان هستند. در موتور سواری هم بسیار درخشیدیم و فهیمه نعمت الهی وزهره نعل شکن با مقام‌هایی که به دست آوردند جایگاه سوم کشوری را برای استان اصفهان کسب کردند. همچنین با پرورش مربی که داشتیم دیگر لازم نیست راننده‌های اصفهانی برای آموزش به تهران بروند.

حرف آخر؟

امیدوارم بتوانیم جذب اسپانسر داشته باشیم زیرا با تجربه‌ای که این چند سال به دست آوردم تنها مشکل بانوان مالی است و اگر این مشکل حل شود در سطح کشور بانوان بیشتری وارد پیست‌ها خواهند شد.

گفت و گو از: کیمیا گلپیرا _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 420167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پروين مجيدي MD ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    4 0
    با سپاس فراوان از تلاش وجديت سركار خانم دكتر زهرا پيكانپور و عرض تبريك به ايشان و آرزوي كسب مقامهاي اين چنين براي تمامي بانوان سخت كوش كشور
  • هادی IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    3 0
    وای ! چه با شخصیت واقعا دستاورد حیرت انگیزی بود برای خانم ها ای کاش مشخص می شد واقعا چه چیزی هست که میتونه زن ها را واجد افتخارهای واقعی و نه خیالی کنه
  • محمد FR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    1 0
    ضمن تبریک به سرکار خانم پیکانپور ای کاش همه دختران سرزمینم به ارزش واقعی خودشون پی ببرن