اقدامات آزمایشگاه فیلتراسیون اصفهان برای مقابله با کرونا چیست؟

آزمایشگاه فیلتراسیون شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، فعالیت‌های خود را روی انجام تست‌های فوق دقیق روی ماسک‌ها متمرکز کرده ‌است و در حال حاضر تولیدکنندگان ماسک در کشور می‌توانند با مراجعه به این آزمایشگاه‌ از سلامت ماسک‌های تولید خود اطمینان حاصل کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیوع بیماری کووید ۱۹، شرکت‌های زیادی را به سمت تولید، پژوهش و آزمایش روی ویروس کرونا و یا محصولات مرتبط با آن کشانده است. به عنوان مثال آزمایشگاه فیلتراسیون شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان که پیش از این فیلتراسیون صنایع را انجام می‌داد، با شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های خود را بر تولید ملزومات و تجهیزات بیمارستانی و انجام تست‌های فوق دقیق روی ماسک‌ها متمرکز کرده است. در حال حاضر تولیدکنندگان ماسک در کشور می‌توانند با مراجعه به این آزمایشگاه‌ از سلامت ماسک‌های تولید خود اطمینان حاصل کنند. در این راستا با مجتبی سعادت‌پور، مدیر آزمایشگاه فیلتراسیون شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

آزمایشگاه فیلتراسیون شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان چه سالی تأسیس شد و دستاوردهای آن چه بود؟

آزمایشگاه فیلتراسیون شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از اوایل دهه۹۰ با همت شرکت‌های دانش‌بنیان، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تأسیس و راه‌اندازی شد. این آزمایشگاه با دریافت گواهینامه تأیید صلاحیت از سازمان ملی تأیید صلاحیت ایران و سازمان بین‌المللی تأیید صلاحیت هایلک موفق به اخذ ۲۰ اسکوپ کاری در زمینه سیالات و فیلترهای مختلف شده است.

چه خدماتی در آزمایشگاه فیلتراسیون قابل ارائه است؟

از جمله خدماتی که در این آزمایشگاه قابل ارائه است می‌توان به مواردی مانند مشاوره در خصوص استفاده از استاندارهای مرتبط برای فیلترها در صنایع خاص، تولید مدارک فنی برای سیستم‌های فیلتراسیون، آنالیز و مقایسه نتایج کارایی جهت بومی‌سازی انواع فیلترها، انجام آزمون‌ برای فیلترهای صنعتی در سیالات، هوا، گاز طبیعی، سوخت، روغن روانکار و روغن هیدولیک اشاره کرد.

اقدام آزمایشگاه فیلتراسیون برای مقابله با شیوع کرونا ویروس چیست؟

در حال حاضر و بعد از به وجود آمدن وضعیت بحرانی کرونا در کشور، یکی از خدماتی که این آزمایشگاه توانست برای کمک به مقابله با شیوع کرونا ویروس ارائه دهد، استفاده از ظرفیت آزمایشگاه برای تست انواع لایه‌های ماسک بود که بر اساس استاندارهای "en779" ، "en149" و "asdm2299" توانست خدمات شایسته‌ای به تولیدکنندگان بدهد و با وجود ظرفیت خوبی که در کشور برای تولید انواع لایه‌های ماسک بود، این آزمایشگاه در کنار آن‌ها توانست محصولات "هایتک" را  بین‌المللی کند.

به جز تست انواع لایه‌های ماسک، ویژه‌ترین اقدامات این آزمایشگاه چیست؟

در بخش صنعتی یکی از ویژه‌ترین اقداماتی که این آزمایشگاه انجام می‌دهد، آزمون روی انواع فیلترهای فوق دقیق و دقیق است که در صنایع بیمارستانی و تولید دارو استفاده می‌شود. تست انواع فیلترها در کلاس‌های " اف، ای، اچ و یو" قرار دارد که بر اساس استانداردهای 779 en و 1822 en انجام پذیر خواهد بود. همچنین این آزمایشگاه آزمون‌های فیلتر نیروگاهی و صنایع تولید برق، توانایی تست انواع فیلترها را در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی دارد که از سال‌های گذشته تاکنون توانسته خدماتی علاوه بر تست این مجموعه‌ها به شرکت‌ها داشته باشد.

آیا آزمایشگاه فیلتراسیون خدمات آموزشی و تولید استاندارد نیز داشته است؟

بله، از جمله خدمات دیگر این آزمایشگاه خدمات آموزشی و تولید استاندارد است که در گزارش‌های قبلی آن نیز آمده است. این آزمایشگاه توانسته استاندارد ملی "IGS-M-PM-111" را در شرکت ملی گاز ایران به نحو شایسته‌ای مدیریت، کنترل و تولید کند که در حال حاضر یکی از استانداردهای ملی مربوط به فیلترهای گاز محسوب می‌شود.

آیا تجهیزات آزمایشگاه فیلتراسیون  شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با سایر آزمایشگاه‌های فیلتراسیون دنیا برابر است؟

این آزمایشگاه دارای واحد تحقیق و توسعه بسیار پویایی است. همچنین تمام استانداردهایی که در آزمایشگاه توانسته تأیید صلاحیت سازمان ملی تأیید صلاحیت ایران را بگیرد، بر اساس دانش فنی، نیروی انسانی و پرسنلی دانشگاهی این آزمایشگاه‌ بوده است. اسکوپ‌های این آزمایشگاه تماماً بین المللی بوده و تجهیزاتی که در این آزمایشگاه وجود دارد، تقریباً یکسان و برابر با  تجهیزاتی است که همه جای دنیا وجود دارد؛ هرچند تعداد آزمایشگاهای فیلتراسیون دنیا زیاد نیست و این باعث افتخار ما است که در ایران بتوانیم یکی از کامل‌ترین آزمایشگاه‌های فیلتراسیون را  داشته باشیم.

آیا آزمایشگاه فیلتراسیون توانسته است در تولید بومی کمک کند؟

بله، این آزمایشگاه تا حد زیادی توانسته در تولید بومی فیلتر هیدرولیک کمک کند و همچنین ماشین آلات راهسازی و کشاورزی و صنایع خودرو توانسته‌اند از استاندارد ملی ۲۵۲۵ و سایر استانداردهای بین المللی مرتبط در این زمینه استفاده کنند.

فعالیت این آزمایشگاه برای تست ماسک‌ها چگونه است؟

یکی از قسمت‌های مهم این آزمایشگاه، تست پایه‌ای روی انواع مدیای فیلترها است؛ فیلترهای ماسک، یکی از همان لایه‌های مدیا است که توانستیم بخوبی مورد آزمایش قرار دهیم. اکنون فعالیت‌های خود را بر انجام تست‌های فوق دقیق روی ماسک‌ها متمرکز کرده‌ایم. در حال حاضر تولیدکنندگان ماسک در کشور می‌توانند با مراجعه به این آزمایشگاه‌ از سلامت ماسک‌های تولید خود اطمینان حاصل کنند.

کد خبر 420148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.