مالچ پاشی کویر ابوزیدآباد، آسیب به تنوع زیستی منطقه است

مدیر عامل انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد با انتقاد از مالچ پاشی در بخش های دارای پوشش گیاهی این منطقه، گفت: اجرای این پروژه بیانگر بی اهمیت بودن دغدغه مردم بومی و تشکل های مردم نهاد برای مسئولان شهرستانی و استانی است.

مسیب صدری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با ابراز نگرانی از اجرای عملیات مالچ پاشی در کویر ابوزیدآباد و آسیب آن به تنوع زیستی منطقه، اظهار کرد: اراضی تعیین شده برای مالچ پاشی در شرق روستای حسین آباد دارای پوشش گیاهی است و تاکنون حرکت شن های روان مشکلی برای این روستا به وجود نیاورده است.

مدیر عامل انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد با بیان اینکه تپه های شنی و شنزارهای این منطقه دارای زیستگاهی با فون و فلور "تنوع زیستی جانوری و گیاهی" بسیار ارزشمند است، گفت: شنزارهای این منطقه درکنار پوشش گیاهی خاص پناهگاه خزندگان، جوندگان، گربه سانان از جمله گربه شنی و کاراکال و همچنین پرندگانی ارزشمند مانند هوبره است از این رو این منطقه نیازمند توجه بیشتر و تغییر افکار عمومی نسبت به آن است.

"فاصله ۱۵ کیلومتری" در الگوی رفتاری حیات وحش معنا ندارد

صدری با اشاره به گفته مسئولان اداره منابع طبیعی مبنی بر فاصله ۱۵ کیلومتری منطقه مورد نظر برای مالچ پاشی با پناهگاه حیات وحش یخاب، خاطرنشان کرد: در الگوهای رفتاری حیات وحش به ویژه پرندگان و گربه سانان این فاصله ها هیچ معنایی ندارد زیرا برخی گونه ها تا چند صد کیلومتر نیز جابجایی دارند.

این فعال محیط زیست افزود: از یک سو با توجه به اندازه دانه های شنی منطقه، نقش شنزار در تولید ریزگرد و گرد و غبار بنا بر نظر کارشناسان بسیار اندک و قابل اغماض است و از سوی دیگر پاشیدن مالچ نفتی به دلیل نوع مواد موجود در نزدیک سکونتگاه ها توصیه نشده است و از نظر  کارشناسان محیط زیستی باید برای مالچ پاشی فاصله استاندارد را رعایت کرد.

وی ادامه داد: میانگین بارندگی در این منطقه بنا بر اعلام سازمان هواشناسی نزدیک به ۲۰۰ میلی متر است در حالی که مالچ پاشی طبق نظر کارشناسان برای مناطقی که میزان بارندگی کمتر از ۸۰ میلی متر باشد قابل بررسی و امکان سنجی است.

مدیرعامل انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد ادامه داد: طبق گفته های مسئولان اداره منابع طبیعی در بازدید و جلسه مشترک با این انجمن قرار بود در اراضی تعیین شده تنها بخش هایی که فاقد پوشش گیاهی است با مالچ نفتی تثبیت شود در حالی که این امر نیز از توجیه قابل قبولی برخوردار نبود با وجود این عملیات مالچ پاشی روز گذشته در بخش هایی که بهترین پوشش گیاهی را دارا است، آغاز شد که این مهم بیانگر بی اهمیت بودن دغدغه مردم بومی و تشکل های مردم نهاد برای  مسئولان شهرستانی و استانی است.

قرق طبیعی راهکاری مسالمت آمیز برای جلوگیری از بیابان زایی

وی یادآور شد: این اراضی بخشی از بند ریگ و  نوار ریگ بلند است که اکوسیستمی ارزشمند بشمار می رود و از نظر زیبایی و جذابیتی که دارد یکی از جاذبه های گردشگری شمال استان اصفهان و مرکز کشور محسوب می شود؛ این مهم سبب انجام مراحل ثبت این اثر طبیعی بی نظیر در لیست آثار ملی توسط اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شده است.

صدری، قرق طبیعی را بهترین و مسالمت آمیزترین راهکار برای مقابله با مشکلات زیست محیط طبیعی دانست و افزود: در اراضی تعیین شده و زمین ها و مراتع همجوار قرق و جابجایی مرتع اجرا و باوجود ناقص بودن آن موجب تقویت بسیار مناسب پوشش گیاهی شده است از این رو با توجه به پوشش گیاهی موجود، اجرای کامل قرق طبیعی همراه با کاشت نهال، قلمه و در بخش های فقیرتر می توان با هزینه های نازل تر از مالچ پاشی، پوشش گیاهی را تقویت و از بیابان زایی جلوگیری کرد.

این فعال محیط زیست اضافه کرد: ایجاد بادشکن طبیعی و تثبیت های فیزیکی و غیرشیمیایی نیز راهکارهای بسیار مفید و تکمیل کننده برای جلوگیری از پیش‌روی بیابان است.

پروژه مالچ پاشی در۵۰۰ هکتار از کویر ابوزیدآباد اصفهان در راستای اجرای طرح کشوری بیابان زدایی در ۹ استان درگیر با پدیده گرد و غبار است که هم اکنون در این استان با اعتبار ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان در حال اجرا است.

بیش از سه میلیون هکتار، معادل ۳۰ درصد از سطح استان اصفهان اراضی بیابانی و شنزار است که به طور عمده در مناطق شمالی و شرقی این استان قرار دارد؛ در این اراضی ۱۶ کانون بحرانی فرسایش بادی در سطح بیش از ۱۰ هزار هکتار شناسایی شده و دولت برای اجرای طرح‌های بیابان زدایی، نهال کاری و مالچ پاشی ۴۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ برای این استان اختصاص داده بود.

کد خبر 420139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.