اولویت حفظ میراث معماری شیراز با آثار دوره زندیه است

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: آثار معماری دوره زندیه در شیراز بافت ارزشمندی را در شهر ایجاد کرده که برای حفظ بناهای تاریخی در اولویت مدیریت شهری است.

نواب قائدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درخصوص اقدامات انجام شده توسط مدیریت شهری برای نگهداشت میراث معماری شیراز، اظهار کرد: شاید دوره پنجم شورای شهر هم به اندازه کامل نتوانسته از معماری شیراز حفاظت کند اما بی‌توجهی در دوره‌های گذشته آسیب‌های زیادی به معماری این شهر وارد کرده است.

وی با بیان اینکه بی‌توجهی به حفظ اصالت معماری صرفا در شیراز نبوده و در تمام شهرهای کشور این آسیب وجود دارد، افزود: تمام تلاش خود را در دوره پنجم برای حفظ و صیانت از معماری تاریخی، باغات و هویت شهر شیراز بکار بستیم تا میراثی که شایسته حفظ کردن است را بتوانیم حفظ کنیم.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به نقش‌آفرینی تاریخی شیراز و تاثیر آن بر سبک معماری شهر، تصریح کرد: شاید بخش‌هایی از مجموعه معماری شیراز، در دیگر شهرها نیز وجود داشته باشد اما این شهر به‌واسطه الگوهای معماری خاص خود، متمایز از شهرهای دیگر است.

وی خاطرنشان کرد: وجود این تمایز چه از لحاظ مناطق تاریخی، چه از حیث وجود خانه‌های میراثی و چه در رابطه با شکلگیری بناهای شاخص فرهنگی و مذهبی مانند مساجد و آرامگاه حافظ و سعدی در بافت شهر مشهود است.

قائدی اضافه کرد: به‌طور خاص، معماری دوره زندیه در شیراز بافت ارزشمندی را در شهر ایجاد کرده که می توان گفت سبک خاص خود را دارد و برای حفظ بناهای تاریخی در اولویت مدیریت شهری است.

وی بخشی از دلایل مربوط به نبود توجه به ارتقای معماری شهرها توسط مدیران را نبود درآمدهای پایدار در شهرها دانست و افزود: بخشی از درآمدهای شهرهای کشور با تغییراتی که در حوزه معماری و شهرسازی ایجاد می‌شود به‌دست می‌آید.

کد خبر 420136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.