دعوت شهرداری اصفهان از شهروندان برای مشارکت در حفاظت از محیط زیست

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: شهرداری اصفهان برای نشان دادن اهمیت روزجهانی زمین پاک هر سال برنامه های مختلفی برگزار می‌کرد، اما امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا تمامی برنامه ها به صورت مجازی اجرایی می‌شود.

حسین امیری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به برنامه‌های شهرداری اصفهان در خصوص حفاظت از زمین و محیط زیست، اظهار کرد: با توجه به اهمیت محیط زیست سالم در زندگی امروز، نقش فرهنگ سازی در کاهش آسیب‌های حاصل از تخریب ها و آلاینده‌های رو به گسترش در شهرها، کمتر از خدمات دستگاه‌های اجرایی و شهری نبوده و می‌تواند در نهادینه ساختن "باور پاک بودن و پاک زیستن" برای نسل‌های آینده نقشی انکار ناپذیر ایفا کند.

وی با اشاره به نقش تاثیر گذار شهروندان در حراست زمین و منابع آن تصریح کرد: کاهش بار آلاینده‌ها به ویژه زباله و پسماندهای خانگی و همچنین پیشگیری از انتشار آن در سطح شهرها  و پیشرفت های محسوس در جمع آوری آنها که در قالب خدمات شهری شهرداری‌ها صورت می پذیرد باز هم نیازمند ورود تمامی شهروندان در حمایت و کمک به منظور حفظ محیط زیست است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان ادامه داد: در حال حاضر زمین به عنوان زیستگاه انسان، دچار مخاطراتی شده و در صورت عدم توجه جدی، دامنه‌های تخریبی آن گسترده تر خواهد شد.

وی با اشاره به برخی از اقدامات در حوزه فضای سبز گفت:  اصلاح الگوی کشت و جایگزینی گونه‌های بومی با نیاز آبی کم به جای گونه های با نیاز آبی بالا، برگزاری پویش مردمی سهم من در حفاظت از درختان کهنسال، توسعه فضاهای سبز شهری از طریق ایجاد پارک های محلی و شهری در زمین‌های تملک  شده، ارائه برنامه ترویج و آموزش کشاورزی شهری به شهروندان، بررسی امکان فعال سازی انهار در کالبد شهر به عنوان محورهای مجهز شهری، اجرای طرح کمربند سبز، امکان سنجی استفاده از تجهیزات و روشهای غیر شیمیایی جهت کنترل آفات و بیماری های فضای سبز، جایگزینی و بررسی کارآیی سموم کم خطر شیمیایی نسل جدید و ترکیبات گیاهی (سموم ارگانیک و دوستدار محیط زیست) به جای سموم نسل قدیم در مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی گوشه‌ای از اقدامات و برنامه های شهرداری اصفهان در خصوص ارتقای فضای سبز شهری در راستای حفاظت از زمین و محیط زیست است.

امیری گفت: تملک ۱۴.۷۳۵مترمربع زمین از کاربری‌های مختلف جهت اختصاص به عرصه‌های فضای سبز، جابجایی ۲۷۴۵ اصله درخت چندساله واقع شده در مسیر طرح های عمرانی و کاشت مجدد آن در محل دیگر، اجرای طرح ۱۰۰ هکتاری کاشت دیم با استفاده از گونه های مقاوم به خاطر محدویت‌های منابع آبی که در فاز اول آن ۶۵ هکتار اجرایی شده است، طراحی ۳۹۷.۲۴۰ مترمربع  فضای سبز شهری جدید، کاشت و واکاری۲۳۶.۸۰۰ اصله درخت و درختچه در عرصه های فضای سبز، رفیوژها، کمربند سبز و پارک های جدید الاحداث از جمله اقدامات شهرداری اصفهان در سال ۹۸ بوده است.
 
معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به فعالیت‌های سازمان مدیریت پسماند گفت: با توجه به ماموریت های زیست محیطی سازمان مدیریت پسماند تمامی اقدامات این سازمان مربوط به مقوله محیط زیست است و تاثیر بسزایی در حفاظت و حراست از زمین داشته است.

وی ادامه داد: ساخت خطوط جدید پردازش پسماند، ساخت دستگاه پایلوت هاضم بیهوازی، احداث لاگونه‌ تبخیری شیرابه، احداث لندفیل بهداشتی شرق، فعالیت‌های آموزشی و فرهنگ سازی، ساخت دستگاه خوددریافت از جمله اقدامات اجرایی شده در سال گذشته است.

امیری گفت: احداث کارخانه پیرولیز، احداث واحد زباله سوزی پزشکی، بهینه سازی تولید کمپوست و احداث لندفیل پزشکی بخشی از برنامه های این سازمان در سال جاری است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به فعالیت های فرهنگی و آموزشی در حوزه مدیریت پسماندها گفت: یکی از اقدامات مهم و تاثیر گذار در سازمان مدیریت پسماند توجه ویژه به مباحث فرهنگی و فرهنگ سازی بوده است که از این میان می توان به  فعالیت های اجتماعی مانند بازدید از کارخانه بازیافت به میزان ۲۶۱۰ نفر ساعت، برگزاری جشن های آموزشی و فرهنگی مانند گلریزان کاغذ به نفع طبیعت و محله های عمودی ویژه گروه های مختلف به میزان ۱۸ هزار و ۱۰۰ نفر ساعت، تولیدات آموزشی در دو بخش تولیدات مکتوب شامل هشت عنوان کتاب کودک در مجموعه تبدیل شوندگان، ۹ عنوان پوستراینفوگرافیک در مجموعه مدیرشو، هفت عنوان برورشور در مجموعه تفکیکستان، دو عنوان کتاب رنگ آمیزی، هفت عنوان پازل با موضوعات آموزشی، چهار عنوان پیکسل آموزشی در قالب مجموعه همراه با زمین، سه عنوان پوستر و تولیدات دیجیتال و مجازی شامل پنج عنوان موشن گرافیک خطی، ۱۱ عنوان موشن گرافیک فری پیک، یک عنوان فیلم کوتاه، ویدئو، شش عنوان پادکست داستان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان برای نشان دادن اهمیت روز جهانی زمین پاک همه ساله برنامه های مختلفی برگزار می کرد، افزود: امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا تمامی برنامه ها به صورت مجازی اجرا می شود.

امیری ادامه داد: طراحی و تهیه کلیپ آموزشی و فرهنگی در حوزه مدیریت پسماند، طراحی و برگزاری مسابقه مجازی، صدور پیام تبریک به مناسبت این روز و دعوت از تمامی شهروندان برای مشارکت در حفاظت از محیط زیست بخشی از برنامه های شهرداری اصفهان به مناسبت روز جهانی زمین پاک است.
 

کد خبر 420103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.