۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
قیمت منفی نفت به زبان ساده

نفت فراوان است و خریداری نیست، مخازن انباشت نفت پر شده و ظرفیت ورودی وجود ندارد، زمان سررسید تحویل نفت‌های خریداری‌شده فرارسیده و انبارهای خریداران پر است؛ تنها گزینه موجود در این شرایط واگذاری نفت به دیگری در ازای پرداخت مبلغی به او است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فراگیری جهانی کووید ۱۹ تأثیرت مخرب بسیاری بر اقتصاد جهانی داشته و پایه‌های تجارت را مطلقا سست کرده است. بسیاری از کارخانه‌های تولیدی و شرکت‌ها به‌دنبال این بحران تعطیل شده و تأمین‌کنندگان مواداولیه با انبارهایی انباشته و بدون خریدار مواجه هستند. بااین‌حال به جرأت می‌توان گفت که هیچ یک از محصولات به‌اندازه نفت تحت‌تأثیر این بحران قرار نگرفته است.

در قیمت‌گذاری هر بشکه نفت عواملی هم‌چون تقاضا، عرضه و کیفیت دخیل است و درحال‌حاضر کاهش شدید تقاضا برای این محصول در بازاهای جهانی باوجود عرضه بیش از حد آن، منجر به سقوط بی‌سابقه این قیمت به زیر صفر و در محدوده منفی شده است. این معضل که به دنبال تعطیلی‌های رخ‌داده به‌دلیل شیوع کووید ۱۹ اتفاق افتاده، بدترین اتفاق در تاریخ تجارت آمریکا محسوب می‌شود.

منفی شدن قیمت نفت به این معنا است که تولیدکننده و یا منعقدکننده خرید نفت که به تاریخ سررسید تحویل محصول خود رسیده  و ذخیره نفت خریداری‌شده برای وی مقدور نیست، به اجبار باید نفت خود را در ازای پرداخت مبلغی از طرف خود به یک دریافت‌کننده دیگر واگذار کند. دلیل ناتوانی در ذخیره نفت برای خریدار می‌تواند، نبود امکان دریافت فیزیکی نفت، نداشتن محلی برای ذخیره آن و یا بالا بودن هزینه انبارداری در صورت کرایه مخزن برای انباشت محصول خریداری‌شده باشد. حال آن‌که در آمریکا تمامی نفت‌کش‌ها و مخازن ذخیره نفت به امید رسیدن دورانی با رونق اقتصادی بیش از گذشته و از سرگرفته‌شدن دوباره فعالیت‌ها کاملا پر است و هیچ ظرفیتی برای دریافت نفت بیشتر وجود ندارد.

در چنین شرایطی که به‌دنبال احتمال برطرف شدن هرچه سریع‌تر بحران کرونا رخ داده است، خریدار ملزم به برآوردن تعهدات خرید و دریافت محصول خویش است ولی محلی برای ذخیره آن ندارد، ازسوی‌دیگر هیچ دریافت‌کننده‌ای حاضر به دریافت نفت حتی با مبلغی چندین برابر کم‌تر از مبلغ اولیه خریداری‌شده نیست. درنتیجه خریدار اول پیشنهاد می‌کند که دریافت‌کننده دیگری در ازای دریافت مبلغی برای هر بشکه، نفت را از او تحویل بگیرد. برای درک بهتر این مسأله می‌توان معضل حاضر را به این صورت عنوان کرد که اگر تولیدکننده را "مکس" درنظر بگیریم، خریدار را "تیلور" و دریافت‌کننده را "ژانت"، در این صورت "تیلور" که یک سرمایه‌گذار یا تاجر آزاد است و مثلا ازطریق خرید و فروش اجناس کسب درآمد می‌کند، در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ اقدام به خرید یک‌هزار بشکه نفت خام "وست‌تگزاس‌اینترمدیت" کرده است چراکه باتوجه‌به شرایط بازار، این سرمایه‌گذاری در ماه می سال ۲۰۲۰ برای وی درآمدی چند میلیارد دلاری حاصل خواهد کرد.

بنابراین "تیلور" اقدام به انعقاد خرید قراردادی با "مکس" برای خرید هر بشکه نفت مثلا به قیمت ۳۵ دلار می‌کند. با این حال وقوع بحرانی هم‌چون کووید ۱۹ و وجود نفت بیش‌از اندازه در بازار منجر می‌شود که قیمت بشکه‌های نفت فراتر از این مبلغ نرود حال‌آنکه گمان می‌رفت در فاصله دسامبر تا می این ارزش تا چندین برابر افزایش داشته باشد. تاریخ سررسید قرارداد منعقد شده فرامی‌رسد و "تیلور" با مشکل مواجه می‌شود زیرا او تنها یک خریدار آنلاین است و امکان دریافت فیزیکی یک‌هزار بشکه نفت را ندارد. درصورت تحویل نگرفتن سفارش، "تیلور" ملزم به پرداخت وجه ذخیره بالایی به‌عنوان غرامت به "مکس" خواهد بود که مبلغ چشمگیری به‌حساب می‌آید. بنابراین وی نیاز دارد که زیان‌ اقتصادی خود را مرتفع کند و نفت خود را به فرد سومی بفروشد که امکان تحویل فیزیکی بشکه‌های نفت را دارا است.

در این میان فردی به نام "ژانت" وارد داستان می‌شود که یک انباردار عمده مخازن نفت در تگزاس است. از آنجایی که "ژانت" امکان ذخیره مقدار زیادی نفت را در مخازنش دارد بنابراین نفت را به قیمتی بسیار پایین‌ خریداری و سپس تا زمان فرارسیدن فرصت مناسب برای فروش و دریافت سود نگهداری می‌کند. بااین‌حال "ژانت" نیز به‌دلیل وقوع بحران‌ نتوانسته است ذخایر نفتی خود را به‌فروش برساند و هم‌اکنون بدون وجود خریدار، حتی مشتریان معمول خود، نفت بسیاری دارد. در چنین شرایطی وی نیازی به خرید نفت بیشتری ندارد و زمانی که "تیلور" به "ژانت" پیشنهاد می‌کند که نفت‌های او را به قیمت بشکه‌ای ۱۰ و یا حتی پنج دلار خریداری کند، "ژانت" این پیشنهاد را نمی‌پذیرد. سرانجام "تیلور" به "ژانت" پیشنهاد می‌کند که در ازای دریافت ۱۰ دلار برای هر بشکه نفت، محصول او را دریافت کند و بدین ترتیب قیمت نفت منفی می‌شود.

کد خبر 420087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.