۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰
دلایل سفر ظریف به سوریه چیست؟

سفر یک روزه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به سوریه در شرایطی انجام شد که بحران گسترش ویروس کرونا تمامی دیدارهای دیپلماتیک میان مقامات ارشد کشورهای جهان را به تعطیلی کشانده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دیدار و گفت و گوی وزیر امور خارجه ایران با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه سوریه از اهمیت خاصی برخوردار است. احتمالا محور اصلی گفت و گوی ظریف با مقامات سوری در ارتباط با وضعیت بحران در ادلب باشد؛ زیرا علیرغم امضای آتش بس توسط ترکیه، درگیری ها در این شهر به حالت تعلیق در آمده، اما احتمال نقض آن توسط اردوغان وجود دارد. در شرایط کنونی سوریه، ادلب که تمرکز تروریست‌ها و برخی حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی بر آن قرار گرفته است یکی از مهم‌ترین گره‌های بحران آن است. به ‌ویژه تمرکز ترکیه بر ادلب و مناطق اطراف آن بر نگرانی ‌ها از ادامه بحران دامن زده است.

البته می توان یکی دیگر از محور های اصلی مذاکرات وزیر امور خارجه ایران با مقامات سوری را پیگیری روند مذاکرات آستانه و برگزاری دور جدید آن دانست. اهمیت چارچوب مذاکرات آستانه در حفظ تمامیت سرزمینی سوریه، مبارزه با تروریسم و فراهم کردن زمینه‌های شکل ‌گیری قانون اساسی جدید این کشور است که زمینه را برای گفت‌ و گوهای سیاسی طرف ‌های درگیر این بحران فراهم می‌کند.

دلیل دیگری که به‌ نظر می‌رسد ظریف به خاطر آن به سوریه سفر کرده باشد، طمع دولت‌های عربی خلیج فارس برای بهبود روابط سیاسی و اقتصادی با سوریه است. تلاش این دولت ها برای نزدیک شدن به آن در حالی صورت می‌گیرد که از زمان آغاز بحران سوریه، این کشورها در صف حامیان گروه ‌های تروریستی مخالف حکومت دمشق درآمده و حمایت‌های مالی و نظامی گسترده ‌ای را از این گروه‌ ها انجام دادند اما با تغییر معادلات میدانی، به دنبال ایجاد روابط نزدیک با سوریه هستند.

ظریف می‌خواهد پیام دوستی ملت ایران را به سوریه برساند

علی امیدی، کارشناس روابط بین الملل اما معتقد است ظریف برای رساندن پیام دوستی به سوریه سفر کرده است.

وی در این باره معتقد است: انسان ها کمک به یکدیگر را در شرایط بحرانی فراموش نمی کنند و سفر ظریف به سوریه نیز بیشتر جنبه نمادین دارد؛ زیرا وی سعی داشت با این سفر پیام دوستی ملت ایران را به مقامات سوری برساند و بگوید که ملت ایران در شرایط بحرانی تحریم و کرونا مردم رنج دیده سوریه را فراموش نخواهند کرد.

این کارشناسان ادامه داد: اینکه نیروهای طمع کار آمریکا از سوریه خارج شوند برای ایران بسیار سودمند خواهد بود؛ زیرا این نیروها در مناطق نفت خیز سوریه مستقر شده اند و به طور رسمی اعلام کرده‌اند هدفشان استخراج نفت برای تامین مخارج نیرو های نظامی است.

امیدی تصریح کرد: در ادلب موازنه قدرت ایجاد شده است؛ زیرا به دلیل شیوع بیماری کرونا ترکیه با بحران جدی مواجه شده و از همین رو در ادلب به بن‌بست خورده است.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به هزینه های سنگینی که در سوریه متقبل شده و همچنین سیاستش در قبال گروه های مقاومت که یکی از دلایل اصلی تحریم های آمریکا است؛ به همین دلیل ایران برای سرمایه گذاری در سوریه باید ارتباطات مستمر خود با این کشور را حفظ کند. جمهوری اسلامی ایران در مورد آینده سوریه حساسیت داشته و به این گونه نیست که ایران هزینه های زیادی را در سوریه متقبل شود و زمینه سرمایه گذاری را برای کشور های دیگر مانند روسیه فراهم کند.

حجم جدی سیاست های ایران در منطقه به سوریه ختم می شود

محمدصادق کوشکی، کارشناس روابط بین الملل اما معتقد است ظریف باید هر ماه با مقامات سوری دیدار کند.

وی در این باره گفت: سیاست ایران در سوریه ایجاب می‌کند وزیر امور خارجه ایران هفته ای یک بار در آنجا حاضر شود و با مسئولان دمشق دیدار کند. در حال حاضر نبود ارتباط مستمر دستگاه دیپلماسی ایران با سوریه جای تعجب دارد؛ زیرا حجم جدی سیاست های ایران در منطقه به سوریه ختم می شود و از همین رو بحران در سوریه بسیار به ایران مرتبط است. وظیفه وزیر امورخارجه ایران بود که برای هماهنگی های بیشتر، از ابتدای شروع بحران در سوریه، به صورت ماهانه در آنجا حاضر می شد.

این کارشناس روابط بین الملل تاکید کرد: سفرهای ظریف به نیویورک و کشورهای اروپایی چندین برابر سفرهای او به سوریه است. ایران نه تنها برای مسائل ادلب و درگیری در سوریه بلکه به لحاظ سرمایه گذاری سنگین در سوریه، باید به صورت مکرر با مقامات سوری دیدار کند. ظریف باید برای دفاع از منافع و امنیت ملی کشور، کوتاهی خود در زمینه سفر به سوریه را جبران کند.

کوشکی خاطرنشان کرد: البته روابط و سیاست خارجی ایران وابسته به شخص خاصی نیست؛ همانطور که به فلان سردار هم وابسته نبود. ایران به عنوان یک کشور دوست در سوریه فعالیت می‌کند و تمامی نهاد های مربوط باید به فکر حفاظت از منافع ایران در این کشور باشند.

گزارش از: ابوالفضل مدنی- خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 420043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.