آیا ضدعفونی کردن فضاهای عمومی در کاهش شیوع کرونا موثر است؟

با وجود این که روش ضدعفونی‌سازی فضاهای عمومی در بسیاری از کشورها در حال اجرا است، اما کارشناسان در مورد تاثیر آن درکاهش شیوع ویروس کرونا تردید دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان، بسیاری از شهرها روش ضدعفونی کردن فضاهای عمومی را آغاز کردند. همچنین بسیاری از کارخانه‌ها و شرکت‌ها مانند آمازون نیز محل کار کارمندان و انبارهای خود را ضدعفونی کردند تا مانع شیوع هر چه بیشتر بیماری کرونا شوند. با این وجود، هنوز محققان در مورد اثر بخشی علمی این روش مطمئن نیستند. حتی گروهی از محققان معتقد هستند که این روش علاوه بر اتلاف منابع، باعث پراکنده‌سازی مواد ضدعفونی کننده در محیط زیست می‌شود که ممکن است تاثیرات بدی داشته باشد، اما همه پژوهشگران روش ضدعفونی سازی مکان‌های عمومی را رد نکرده‌اند.

"جاشوا سانتارپیا"، دانشیار آسیب شناسی و میکروب شناسی دانشگاه نبراسکا، به تازگی استفاده از مواد ضدعفونی کننده را در فضاهای عمومی بررسی کرد؛ او معتقد است که اسپری کردن مواد ضد عفونی کننده در مکان‌های عمومی، مخصوصا از طریق کامیون‌ها کاری بیهوده است که نیازی به آن وجود ندارد، اما به گفته وی ضدعفونی کردن فضاهای داخلی مانند فرودگاه‌ها مفید است و می‌تواند مانع شیوع ویروس کرونا شود.

"مایکل استرهولم"، مدیر مرکز پژوهش و سیاست‌گذاری بیماری‌های عفونی در دانشگاه "مینه‌سوتا"، اعلام کرده است که ضدعفونی‌کردن فضاهای عمومی مبنای علمی ندارد و حتی ممکن است به محیط زیست آسیب برساند. بیشتر گزارش‌ها نشان می‌دهد انتقال ویروس کووید-۱۹ از طریق تنفس ذرات موجود در مایعات دستگاه تنفسی افراد آلوده که در هوا منتشر شود صورت می‌گیرد و لمس کردن سطوحی که افراد مبتلا به کرونا با آن تماس داشته‌اند، تاثیری در انتقال آن ندارد. استرهولم معتقد است که شستن دست‌ها هنوز اهمیت بسیاری در کنترل بیماری و کاهش شیوع آن داشته، اما به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری بهتر است فاصله خود را با دیگران حفظ کنیم.

نتایج مطالعات اخیر نشان می‌دهد ویروس کووید-۱۹ روی بیشتر سطوح بیش از چند روز زنده نمی‌ماند، اما هنوز مشخص نیست که چه میزان آلودگی رو سطوح می‌تواند امکان انتقال بیماری را به افراد فراهم کند؟ مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اعلام کرده است که کدام نوع از محصولات برای پاک سازی ایمن ویروس کرونا موثر است و ضرر چندانی برای محیط زیست ندارد. علاوه بر این، آژانس محافظت از محیط زیست آمریکا نیز لیستی از مواد پاک کننده مورد تایید خود را در اختیار افراد قرار داده است. یک استارت‌آپ تولید کننده مواد ضدعفونی کننده سازگار با محیط زیست به نام "Force of Nature"، اخیرا اعلام کرده است که پاک کننده‌های خانگی صرفا برای ضدعفونی کردن سطوح تولید شده‌اند و نباید برای پاک سازی ویروس‌های معلق در هوا به کار رود.

کد خبر 420027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.