۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
تشخیص بیماری کرونا توسط سگ‌ها!

پروژه استفاده از توانایی بویایی سگ‌ها به منظور تشخیص افراد مبتلا به کووید-۱۹ در انگلستان به اجرا در آمده است؛ سگ‌های آموزش دیده می‌توانند در هر ساعت ۷۵۰ نفر را بررسی کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیش از این گروهی از سگ‌های نژادی خاص به منظور تشخیص بعضی بیماری‌ها مانند سرطان، پارکینسون و مالاریا آموزش دیده بودند؛ آن‌ها می‌توانستند با بو کشیدن مبتلایان بیماری‌ها را تشخیص دهند. در حال حاضر، با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا و کمبود کیت‌های تشخیص، محققان تلاش می‌کنند این موضوع را روشن کنند که آیا سگ‌ها می‌توانند مبتلایان بیماری کووید-۱۹ را همانند بسیاری از بیماری‌های دیگر تشخیص دهند؟

پروژه مذکور نتیجه همکاری موسسه خیریه تربیت سگ‌های تشخیص پزشکی، دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن (LSHTM) و دانشگاه دورهام (Durham University) است. محققان معتقد هستند در صورتی که اجرای این پروژه با موفقیت همراه باشد، سگ‌های آموزش دیده می‌توانند در هر ساعت ۷۵۰ نفر را برای تشخیص بیماری کرونا بررسی کنند. در این صورت مشکل کمبود کیت‌های تشخیص نیز برطرف خواهد شد؛ هم اکنون نیز ۶ سگ آموزش دیده آماده بکارگیری برای انجام این کار هستند.

طی چند هفته آینده این سگ‌ها، ماسک‌های صورت افراد مبتلا به کووید-۱۹ را بو خواهند کشید، سپس مشخص خواهد شد که آیا این بیماری بوی خاصی دارد که برای سگ‌ها قابل تشخیص باشد؟ سایر بیماری‌های تنفسی بوی بدن را تغییر می‌دهند؛ بنابراین احتمال این که بوی مشخصی برای بیماری کووید-۱۹ وجود داشته باشد زیاد است.

اگر سگ‌های آموزش دیده بتوانند این ویروس مهلک را بو بکشند، می‌توانند بودن یا نبودن آن را در طول نیم ثانیه تشخیص دهند؛ در این صورت مشخص خواهد شد چه افرادی به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. به گفته محققان، اگر اجرای پروژه مذکور برای مدت هشت هفته‌ خوب پیش برود، ممکن است این روش جایگزین آزمایش‌های فعلی برای تشخیص بیماری کووید-۱۹ شود.

کد خبر 420025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.