فاصله‌گذاری اجتماعی در اصفهان به خوبی اجرا نمی‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با انتقاد از شیوه بد اجرای فاصله گذاری اجتماعی در استان گفت: متأسفانه فاصله گذاری اجتماعی به خوبی اجرا نمی‌شود و با وجود اینکه هنوز واکسن بیماری در دسترس نیست احتمالاً وجود کرونا را در پاییز هم داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمال حیدری پیش از ظهر امروز (سه شنبه) در جلسه شورای اسلامی استان اصفهان با تبریک هفته سلامت با تشکر از کادر درمانی اظهار کرد: همه مناطق استان درگیر موضوع کرونا است و با وجود مشکلات اقتصادی بسیار تلاش می‌کنیم مسائل بهداشتی این بیماری را حل کنیم.

غربالگری ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در استان

وی با اشاره به اینکه چهارمیلیون و ۱۰۰ نفر در استان غربالگری شدند، افزود: با سرعت بسیار به سمت بیماری‌یابی حرکت کردیم و افراد دارای ریسک بالا مانند مادران باردار، بیماران سرطانی، دیابتی‌ها و سالمندان غربالگری شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان تصریح کرد: از این تعداد افراد ۳۶ هزار نفر نیازمند معاینه حضوری بودند و ۱۴ هزار مورد نیز دارودرمانی شدند، دو هزارو ۷۰۰ نفر از آنها نیازمند بستری در بیمارستان و ۱۵۰ نفر هم به صورت سرپایی درمان شدند.

وی با اشاره به کمبود ونتیلاتور در استان گفت: یک دستگاه ونتیلاتور آمریکایی به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان از یک خیریه خریداری و به بیمارستان الزهرا تحویل داده شد.

حیدری درخصوص میزان هزینه تجهیزات و اقلام مصرفی در استان اظهار کرد: هفته‌ای پنج میلیارد تومان هزینه دستکش، ماسک و گان سیستم بهداشتی ما است و با وجود داشتن یک هزار و ۲۰۵ مرکز بهداشتی در استان هر سه روز یکبار ۷۵ هزار ماسک و ۱۵ هزار گان به این سیستم وارد می‌کنیم که هزینه همه اقلام مصرفی ما تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان شده درحالیکه به دانشگاه اصفهان تنها ۷۶ میلیارد تومان نقدینگی وارد شده است که در زمینه هزینه اقلام مصرفی تاکنون ۱۵ میلیارد تومان بدهی اقلام مصرفی داشته‌ایم.

وی درخصوص کمبود دستگاه‌های سیتی اسکن در بیمارستان‌های شهرستان‌های استان گفت: همه اقدامات برای ترخیص این دستگاه‌ها از گمرگ انجام شده اما هزینه مالی آنها هنوز تأمین نشده است.

روش دفن بیماران مبتلا به کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان درخصوص سؤالات نمایندگان شوراهای شهرستانی در زمینه شیوه دفن فوتی‌های کرونا افزود: یکی از اتفاقات بد بزرگ کردن این موضوع بوده است درحالیکه فوتی بیماری کرونا با دیگر فوتی‌ها تفاوتی ندارد چون فوت شده این بیماری پس از مرگ دیگر ترشحی به افراد زنده منتقل نمی‌کند و در پروتکل دفن استفاده از آب ژاول برای استریل شدن تأکید شده کاور هم استریل و سپس پلمب و برای غسل منتقل می‌شود، در زمان غسل هم با آب ژاول پس از شستشو استریل‌های لازم انجام می‌شود و نیازی به دفن میت در جای مخصوص وجود ندارد و در هر مکان آرامستان می‌توان این افراد را دفن کرد و تنها برای احتیاط استفاده از مقداری آهک و آب ژاول مشکلات احتمالی را برطرف می‌کند؛ این فوتی‌ها را باید غسل داد و به هیچ وجه تیمم جایز نیست چرا که ترشحاتی از جسد خارج نمی‌شود.

وی تصریح کرد: در این زمینه نیازی به استفاده از یک یا دو غسالخانه در استان نیست چرا که نباید بار همه اعمال کفن و دفن بیماران را بردوش یک یا دو مرکز قرار داد و بهتر است شهرداران و فرمانداران در زمینه تعداد غسالخانه‌های فعال در شهرستان‌ها تصمیم گیری و بر فعالیت آنها نظارت کنند.

حیدری درخصوص تأمین نیروی تخصصی به صورت مقیم در شهرستان‌ها گفت: با برنامه ریزی جذب نیروی بومی در چندسال اخیر مشکل نیروهای تخصصی در شهرستان‌ها تأمین شده که امسال و سال آینده عمده نیروهایی که برای تخصص رفته بودند به شهرستان‌ها برمی‌گردند و اگر نیروی متخصص در شهرستان‌ها وجود داشته باشد دستگاه‌ها و تجهیزات لازم هم تأمین می‌شود و بدون نیروی متخصص وجود دستگاه و تجهیزات معنایی ندارد.

روزانه ۷۵ هزار ماسک در مراکز درمانی استان نیاز است

وی با بیان این که در همه داروخانه‌های استان ماسک پارچه‌ای و مواد ضدعفونی کننده به وفور یافت می‌شود، افزود: ماسک‌های یکبار مصرف تنها برای کادر درمانی استفاده می‌شود اما مردم می‌توانند از ماسک‌های داروخانه‌ها که استانداردهای لازم را برای توزیع دارد استفاده کنند و این ماسک‌های پارچه‌ای لایه‌ رویی و زیری آن باید ضدحساسیت باشد و تنها جنس لایه میانی آن برای جلوگیری از انتقال ویروس مهم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه مکان دسترسی اورژانس در شهرستان‌ها با صلاحدید مسئولان محلی تعیین می‌شود، افزود: ما به اورژانس‌های شهرستانی تنها یک کد فعالیت می‌دهیم و تعیین مکان آن با دانشگاه علوم پزشکی نیست، درخصوص راه اندازی داروخانه در غرب استان هم پیگیری لازم باید با هلال احمر صورت بگیرد.

وی درخصوص لزوم خود مراقبتی و آموزش مردم تصریح کرد: مردم باید یاد بگیرند با کرونا زندگی کنند و در مکان‌های پرتجمع استفاده از ماسک را جدی بگیرند و استفاده از دستکش در صورت آلوده بودن، خود موجب خطراتی خواهد بود و درحال حاضر ماسک پارچه‌ای و مواد ضدعفونی کننده به وفور در بازار موجود است.

حیدری با انتقاد از شیوه بد اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در استان گفت: متأسفانه فاصله گذاری اجتماعی به خوبی اجرا نمی‌شود و با وجود اینکه هنوز واکسن بیماری در دسترس نیست احتمالاً وجود کرونا را در پاییز هم داشته باشیم و لازم است مردم خود مراقبتی‌های ضروری را انجام دهند.

ارائه خدمات رایگان به بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا

وی با تأکید بر اینکه در کل مراکز درمانی از خانه‌های بهداشت تا بیمارستان‌ها خدمات لازم برای مراجعات بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا به صورت رایگان ارائه می‌شود، اظهار کرد: دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و شوارها لازم است به مردم اطلاعات کامل را بدهند چرا که متأسفانه در برخی موارد مرگ در منزل دیده می‌شود و در شهرستان‌ها بیماری کرونا به صورت یک انگ دیده می‌شود، درصورتی که باید به مردم آموزش داد این بیماری هم مانند دیگر بیماری‌های تنفسی و رعایت مسائل بهداشتی برای آن ضروری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه نمودار ابتلا در استان اصفهان به صورت ثابت مانده است، گفت: متأسفانه بیماری در روستاها و مناطق دوردست استان نفوذ کرده، هرچند همکاران ما برای آموزش ساکنان روستاها تلاش می‌کنند اما بازهم لازم است شوراها و دهیاری‌ها در امر آموزش مردم توجه لازم را داشته باشند.

کد خبر 419947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.