خلاقیت ابزار توسعه پایدار شهری

رئیس اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان گفت: خلاقیت قابل آموزش است و ایده های خلاقانه می تواند به مدیریت شهری در ایجاد روند توسعه پایدار کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دوم اردیبهشت ماه روز جهانی خلاقیت و نوآوری نامگذاری شده و هدف آن تشویق افراد برای حرکت به سمت ایجاد تفکر خلاق و بین رشته ای در جهت کمک به آینده ای پایدار است. خلاقیت امروزه به عنوان یکی از رکن های توسعه شناخته شده و داشتن خلاقیت برای هر انسانی یک مزیت محسوب می شود.  

رئیس اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره مزیت خلاقیت و شهر خلاق اظهار کرد: با توجه به اینکه اصفهان شهر خلاق صنایع دستی در شبکه شهرهای خلاق یونسکو است روز جهانی خلاقیت و نوآوری می‌تواند روز مهمی برای شهروندان خلاق اصفهان باشد. در این روز ادارات و نهادهای متولی خلاقیت باید در ایجاد احساس نیاز آن در سطح شهر اصفهان تلاش کنند. جاری ساختن خلاقیت با استفاده از ایده های خلاق و نوآورانه شهروندان در زمینه های مدیریت شهری می تواند کمک موثر و مفیدی برای اداره خلاق شهر باشد.

علیرضا رفیعی درباره فعالیت هایی که در راستای وظیفه عضویت اصفهان در شبکه شهرهای خلاق صنایع دستی انجام شده،‌ تصریح کرد: برای ترویج خلاقیت از ابتکار مدارس فصلی صنایع دستی استفاده شد. با این راه استعدادها در زمینه صنایع دستی وجود دارد را شناسایی کند و آن ها را در مسیر رشد قرار دهد. آموزشگاه خلاقانه در اختیارشان قرار دهند تا در مسیر صنایع دستی قرار گرفتند بتوانند در زمینه‌ها مختلف حرکت خلاقانه داشته باشند.

هر فردی می تواند خلاق باشد

وی با اشاره تعریف خلاقیت گفت: روانشناسان خلاقیت را بازتاب ابتکارات افراد در دو زمینه تعریف و حل مسئله می‌دانند یعنی اگر افراد بتوانند در تعریف مسئله مبتکرانه نگاه خاصی داشته باشند و همچنین در حل آن بتوانند به گونه ای مبتکرانه عمل کند از نظر روانشناسان خلاقیت تلقی می‌شود. برای خلاقیت نام‌های متفاوتی ارائه کرده‌اند و برخی خلاقیت را تفکر جانبی، بعضی دیگر تفکر واگرا و عده ای هم تفکر اولیه را خلاقیت می‌نامند؛ اما آن‌چیزی که دارای اهمیت است این است که بر اساس تحقیقاتی که در خصوص جنبه‌های مختلف خلاقیت شده عموم مردم تصور غلط و نادرستی از مفهوم خلاقیت دارند.

رئیس اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان افزود: به طور مثال عموم مردم تصور می‌کنند خلاقیت به ندرت رخ می‌دهد درحالی که اینگونه نیست و در دنیای امروز و در زمینه‌های مختلف خلاقیت‌های زیادی در زندگی بشر رخ می‌دهد. یا این تصور وجود دارد که خلاقیت در افراد با ضریب هوشی بالا است، درحالی که ضریب هوشی می‌تواند یکی از زمینه های بروز خلاقیت باشد، اما فقط در افراد با ضریب هوشی بالا خلاقیت وجود ندارد و حتی افرادی که به صورت ضریب هوشی معقول و مناسب نمی‌توانند خلاقیت داشته باشند با فرایندهایی می‌توانند دست به خلاقیت بزنند. یکی دیگر از مفاهیمی که وجود دارد این است که خلاقیت قابل یادگیری نیست در صورتی که اینگونه نبوده و خلاقیت را می توان فرا گرفت.

خلاقیت قابل آموزش و یادگیری است

وی با اشاره به اینکه "افراد خلاق ویژگی مشترک دارند" توضیح داد: حساسیت افراد خلاق بالا است، آن ها افراد کنجکاوی هستند، تحمل بی نظمی را دارند چرا که آشفتگی پیرامونشان می‌تواند حس خلاقیتشان را برانگیخته کند، جسارت و قدرت ریسک پذیری بالایی دارند، افراد خلاق از وقتشان درست استفاده می‌کنند، پرتلاش‌اند و افراد مستقلی هستند.

رفیعی درباره چگونگی آموزش خلاقیت، خاطرنشان کرد: برای آموزش خلاقیت شیوه‌های متعددی وجود دارد که شامل روش‌های فردی و گروهی می‌شود. یکی از این روش‌ها تکنیکی است که سعی می‌کند نظرات افرادی را که در زمینه‌ای پیشنهاد یا درخواست خاص دارند بررسی کند و با بکارگیری مراحل بتواند ابزارها یا راه حل های جدیدی ارائه بدهد. این روش را با برگزاری ایده کاپ ها در اداره خلاقیت شهرداری اجرا کردیم.

وی روش‌ طوفان فکری را یکی دیگر از شیوه های آموزش خلاقیت دانست و گفت: ماموریت‌های اداره خلاقیت با عضویت اصفهان در شبکه خلاق یونسکو مرتبط است. یک بخش فعالیت ما معطوف به افزایش خلاقیت در زمینه صنایع دستی است با توجه به اینکه در این برند اصفهان شهر خلاق تلقی شود؛ همچنین در زمینه مدیریت شهری ماموریت افزایش خلاقیت در سطح شهر اصفهان را داریم. اصفهان درخصوص صنایع دستی جزء نماد شهرهای جهان است که بالغ بر ۱۹۷صنایع دستی در این شهر و استان سابقه دیرینه دارد که کمتر شهری در دنیا می‌توانیم پیدا کنیم که به این وسعت و تنوع صنایع دستی در آن رشد پیدا کرده است.

کد خبر 419939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.