تاثیر داروی رمدسیویر (Remdesivir) بر کرونا ویروس

شرکت دارویی گیلیاد ادعا کرده که داروی "رمدسیویر" (Remdesivir)، در جلوگیری از تکثیر کروناویروس جدید و درمان بیماری کووید ۱۹ مؤثر است

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این‌ روزها بحث بر سر دستیابی به واکسن یا درمان قطعی کروناویروس بسیار داغ است؛ دولت‌های زیادی سعی می‌کنند تا با به‌ دست آوردن واکسن یا دارویی برای این بیماری همه‌گیر، جان هزاران نفر را نجات دهند و امتیاز کشف این داروی حیاتی را از آن خود کنند. داروی جدیدی که تاثیر آن در متوقف‌ کردن تکثیر کروناویروس بر سر زبان‌ها افتاده است، رمدسیویر نام دارد. اما این دارو چیست و چه عملکردی دارد؟

تاثیر داروی رمدسیویر بر سندرم تنفسی خاورمیانه

رمدسیویر یکی از چندین دارویی است که توسط سازمان بهداشت جهانی در حال آزمایش است. طبق آمار به‌ دست آمده، این دارو که توسط شرکت داروسازی و بیوتکنولوژی آمریکایی گیلیاد ساخته شده، در مرحله بالینی، برای مداوای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ و روند بهبود آن‌ها موثر بوده است. مطالعات اواخر فوریه محققان که در مجله Biological Chemistry منتشر شده، تاثیر این دارو را بر ویروس سندرم تنفسی خاورمیانه یا مرس (MERS)، که با کروناویروس مرتبط است، نشان داد.

تاثیر داروی رمدسیویر بر کرونا ویروس

ماتیاس گوته، یکی از محققان این مطالعه، از دانشگاه آلبرتای کانادا معتقد بود که آن‌ها به نتایج تقریباً مشابهی با آنچه قبلاً در مورد بیماری MERS گزارش کرده بودند، دست‌ یافتند؛ این پژوهشگر رمدسیویر را مهارکننده‌ای بسیار قوی برای پلیمرازهای کروناویروس (Polymerase) دانست. او پلیمراز را به موتور ویروس که مسئول سنتز ژنوم ویروس است، تشبیه کرد و گفت: با هدف‌قرار‎دادن پلیمراز، می‌توان مانع تکثیر ویروس شد؛ بنابراین پلیمراز، هدفی بسیار منطقی برای درمان این بیماری است. به عقیده او، داروی رمدسیویر، ویروس را با تقلید از واحدهای اصلی‌اش فریب می‌دهد. زیرا پلیمرازهای کروناویروس باهوش نبوده و فریب می‌خورند؛ بنابراین این بازدارنده بارها درگیر می‌شود و ویروس بیش از این نمی‌تواند همانندسازی کند.

رمدسیویر و ترخیص بیماران کرونایی

در اواسط آوریل ۲۰۲۰ (اواخر فرودین ماه)، سایت پزشکی STAT گزارش داد که داروی رمدسیویر باعث بهبودی سریع تب و علائم تنفسی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ شده‌ و با مصرف آن، تقریباً کلیه بیماران در کمتر از یک هفته ترخیص شدند؛ این موضوع، باعث افزایش ۱۲ درصدی سهام و جهش قیمت سهام این شرکت شد. STAT گزارش داد: "تمام دنیا منتظر نتیجه آزمایشات بالینی گیلیاد هستند و نتایج مثبت منجر به تأیید سریع این دارو توسط سازمان غذا و دارو و سایر آژانس‌های نظارتی خواهد شد؛ اگر این دارو ایمن و مؤثر باشد، می‎تواند به اولین درمان تأیید‎شده برای درمان بیماری کووید ۱۹ تبدیل شود."

به گفته محققان رمدسیویر یکی از ده‌ها داروی بیشماری است که برای معالجه و یا درمان کروناویروس تحت بررسی قرار گرفته است. کارآزمایی‌های بالینی برای اطمینان از ایمنی و اثربخشی این دارو در حال انجام است و هیچ تضمینی وجود ندارد که نتایج بیمارستان شیکاگو در جاهای دیگر تکرار شود. هرچند اخبار رسیده در مورد کشف داروی قطعی کرونا امیدهایی را در دل مردم دنیا زنده کرده است.  

کد خبر 419872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.