مهم‌ترین پروژه‌ها در بودجه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی سال ۹۹ ارومیه

اگر ارومیه بتواند بخوبی روند پروژه‌ها را در سال جاری مدیریت کرده و در تحقق درآمدهای پایدار موفق باشد و نهضتی که برای دریافت مطالبات شهرداری ایجاد شده را ادامه دهد، می‌توان به روند توسعه شهر به نحو مطلوب‌تری نسبت به سال ۹۸ امید داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ارومیه در راه گذار از بافت سنتی و قدیمی شهر به سمت توسعه یافتگی، نیاز به عزم جدی در حوزه‌های عمرانی دارد و همین امر ترکیب بودجه شهرداری را نیز در سال‌های اخیر تحت تاثیر قرار داده است.

از یک طرف نگاه به ارتقای سطح ایمنی و توسعه‌یافتگی مناطق فرسوده و محلات شهری و از طرفی پیشبرد پروژه‌های کلان در حوزه ترافیک و حمل‌ونقل، دستِ شمال‌غربی‌ترین مرکز استان کشور را از حیث بودجه عمرانی پر نگه داشته است.

حسین پناهی، سخنگو و رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای شهر ارومیه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ردیف‌های بودجه سال جاری شهرداری این شهر را تشریح کرده و از آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی می‌گوید که در متن پیش‌رو می‌خوانید:

بودجه سال ۹۹ نسبت به سال قبل‌ چه تغییری داشته است؟

بودجه سال ۹۹ شهرداری ارومیه یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که این رقم در سال ۹۸، یک‌هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان بود.

با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شد درآمدها در سال جاری وصول نشود، قرار بود هرچقدر می‌توانیم بودجه را کاهش دهیم اما با تمام ملاحظاتی که وجود داشت، نسبت به سال گذشته ناچار به افزایش مبلغ بودجه شدیم.

بخش‌های جاری و عمرانی بودجه هرکدام چه میزان سهم دارند؟

بودجه جاری سال ۹۹ حدود ۴۹۵ میلیارد تومان و بودجه عمرانی یک‌هزار و پنج میلیارد تومان است که این اعداد از لحاظ درصدی، ۳۳ درصد به ۶۷ درصد می‌شود و نشان می‌دهد بودجه مانند سال قبل از آن، بر رویکردی عمرانی و خدماتی متمرکز شده است.

با وجود افزایش قیمت‌ها و تورم موجود در کشور که برای پرداخت حقوق و دستمزد، میزان بودجه جاری را تحت تاثیر قرار می‌داد، با این حال تا حدودی توانستیم رقم هزینه‌ها را در بودجه کنترل کنیم.

کدام پروژه‌ها در بودجه دارای اولویت هستند؟

اولویت‌های بودجه جاری به سمت حقوق و رفاه کارکنان شهرداری است و تکمیل پروژه‌های ناتمام که مهم‌ترین آن تقاطع غیرهمسطح آذربایجان، رینگ دوم کمربندی و یادمان شهید باکری است نیز به عنوان مهم‌ترین اولویت‌های عمرانی صرف مندرج در بودجه به شمار می‌آید.

توجه خاص به توسعه، نوسازی و بهسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه بحث اتوبوسرانی، تهیه ماشین آلات و تجهیزات آتش‌نشانی و ایمنی و امنیت شهروندان نیز ردیف بودجه‌های قابل توجهی به خود اختصاص داده است.

در زمینه هوشمندسازی نیز بخش عمده پروژه فیبر نوری در شهر ارومیه انجام شده تا به نحو مطلوب‌تری بتوان بحث خدمات‌رسانی به شهروندان را در این حوزه انجام داد؛ با توجه به اینکه موضوع ایجاد اینترانت و شبکه ملی اطلاعات جدی شده و نیاز به اجرای زیرساخت‌های آن احساس می‌شود، در بودجه سال جاری به این مهم توجه شده است.

در اولویت‌های بودجه، موضوعات فرهنگی شهر نیز قابل توجه است؛ با وجود آنکه فرهنگسراهای شهر مانند بزرگترین فرهنگسرای قرآنی ارومیه هم‌اکنون فعال است اما در سال گذشته مشکلاتی داشتند که به همین سبب نیم درصد از بودجه امسال نیز برای تقویت مسائل فرهنگی در این زمینه اختصاص یافته است. در سال جاری دو فرهنگسرا به ۱۱ فرهنگسرای موجود در ارومیه اضافه خواهد شد که در بودجه نیز پیش‌بینی شده است.

در راستای توجه به مسائل ایمنی در بافت فرسوده و خطرات احتمالی آن، مانند سال گذشته، این‌بار ۱۰۰ هزار واحد مسکونی تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی و بلایای طبیعی قرار می‌گیرد که این موضوع نیز در بودجه امسال قید شده است.

در زمینه اتخاذ تمهیدات لازم برای استقلال مناطق در بودجه‌ها نیز اتفاقات خوبی افتاد؛ بخشنامه‌ها اصولا مسیر بودجه را متمرکز دنبال می‌کردند که این امر دست مناطق را در بودجه بندی می‌بست. بنابراین با تعریف پروژه‌های محلی و سرمایه‌گذاری سعی شد این استقلال به نحو مطلوبتری برای مناطق شهری در احصای درآمدها تحقق پیدا کند.

با توجه به اینکه مطالعات مربوط به احداث تراموا و مترو در ارومیه در سال‌های پیشین انجام شد، آیا توسعه این دو در بودجه سال جاری قید شده است؟

اولویت ما توجه به ارتقای ابعاد مختلف حمل‌ونقل عمومی است به همین دلیل سال گذشته مباحث مطالعاتی برای ایجاد تراموا آغاز و اعتباری نیز در سال جاری برای اتمام این مطالعات تخصیص داده شده است. البته عدم ثبات نرخ ارز با توجه به اینکه اتکای بودجه بر قیمت ارز است، شاید اجرای پروژه تراموا را باز هم به تاخیر بیندازد.

در زمینه احداث مترو نیز ارومیه کلانشهر نیست که مجوز ایجاد مترو داشته باشد و نه تنها نمی‌توانیم در شهر مترو احداث کنیم بلکه مطالعات آن نیز قانونی نیست. در سال‌های گذشته البته مطالعاتی قرار بود آغاز شود که مجوزی برای آن صادر نشد.

پروژه میدان امام(ره) در چه وضعیتی است؟ آیا برای اجرای آن در بودجه ردیفی اختصاص داده شده است؟

ادامه اجرای پروژه میدان امام(ره) منتظر جذب سرمایه‌گذار بوده چون بحث‌های واگذاری و مالکیت‌ها تقریبا تمام شده است.

در یک مقطع سرمایه‌گذار آمد و توافق‌ها نیز تا حدودی موفقیت‌آمیز پیش رفت اما موضوع همکاری با آن سرمایه‌گذار در میانه راه لغو شد؛ اکنون منتظر مشارکت سرمایه‌گذار جدید هستیم تا پروژه آغاز شود.

زمانی که فرد سرمایه‌گذار این پروژه مطرح شد، به دلیل تابعیت عراقی او حواشی زیادی به‌وجود آمد، آیا به این دلیل همکاری با او لغو شد؟

بخشی از دلایل به همین موضوع مربوط می‌شود چون شرایطی که پیش آمد باعث شد ذهنیت مردم نسبت به مشارکت در این پروژه آماده نباشد.

اما دلیل دیگری نیز داشت و چون نوع قراردادی که بسته می‌شد، تقریبا مراحل قانونی خود را طی نکرده بود، یعنی به تصویب نهایی شورا نرسیده بود، تصمیم بر لغو توافقات گرفتیم که در زمان خود جزئیات مربوط به آن ارائه شد.

در اولویت‌های عمرانی بودجه، ابر پروژه آذربایجان نیز ذکر شد، اکنون این پروژه در چه وضعیتی قرار دارد؟

مقداری از پروژه باقی مانده تا فاز اول پروژه تکمیل شود، احتمالا در روز عید فطر این قسمت از پروژه به بهره‌برداری برسد.

دیگر موارد شاخص اما خرد بودجه کدام پروژه‌ها هستند؟

در راستای اجرای قانون هوای پاک و توسعه فضای سبز شهری، ردیف بودجه ویژه‌ای برای تامین فضای سبز در مناطق محروم و توسعه عادلانه آن تخصیص یافته است. برای این موضوع در طول سال گذشته تملکات مناسبی انجام شد تا در نتیجه آن بتوانیم سرانه فضای سبز را نسبت به سال‌های گذشته بالاتر ببریم.

برای ایجاد سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه در مجتمع‌ها و مراکز تجاری شهر نیز مصوبه‌ای داشتیم تا صاحبان این مراکز پس از احداث، ملزم به گرفتن مجوز رایگان شوند

آیا شورای شهر از تحقق بودجه سال گذشته رضایت داشت؟

بودجه سال ۹۸ نزدیک به ۷۰ درصد محقق شده است اما این میزان مورد رضایت نبود؛ البته سال گذشته در پرداخت حقوق پرسنل با مشکل مواجه نشدیم که جای خرسندی دارد اما در مطالبات پیمانکاران و بدهی‌هایی که باید نقدی پرداخت می‌شد رضایت‌بخش نبود چون ۶۰ درصد از بودجه با تهاتر محقق می‌شد که در سال گذشته این منابع درآمدی دچار مشکل بودند.

البته اگر بتوانیم بخوبی روند اجرای پروژه‌ها را در سال جاری مدیریت کرده، در تحقق درآمدهای پایدار موفق باشیم و نهضتی که برای دریافت مطالبات شهرداری ایجاد شده را ادامه دهیم، روند توسعه شهر به نحو مطلوب‌تری نسبت به سال ۹۸ دنبال خواهد شد.

در زمینه مقابله با شیوع کرونا چه اقداماتی در سال گذشته از سوی مدیریت شهری انجام شد؟

در کنار زحماتی که بخش‌های مختلف شهرداری انجام دادند، چند مصوبه خوب نیز در شورای شهر در این زمینه داشتیم.

با هدف حمایت از افراد طرف اجاره مدیریت شهری، اجاره بهای آن‌ها به مدت سه ماه ۵۰ درصد محاسبه و دریافت می‌شود و همچنین عوارض کسب پیشه و پسماند سه ماهه نیز به صورت ۱۰۰ درصدی تخفیف اعمال خواهد شد.

پنج میلیارد تومان نیز برای مقابله با شیوع بیماری کرونا و ضدعفونی شهر درنظر گرفته شده است و بسته‌های حمایتی برای نیروهای شاغل در تاکسیرانی و اتوبوسرانی تهیه شد تا بتوانیم قدری مشکلات معیشتی افرادی که در روزهای شیوع بیماری خدمت‌رسانی می‌کردند را پاسخ دهیم.

کد خبر 419869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.