اصفهان باید برای خود  سطحی بین المللی در حوزه فرهنگ و هنر قائل شود

"سید سعید سرابی" که به تازگی به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان منصوب شده است، از مشهد آمده و خدمت در اصفهان را تکلیف اداری می‌داند، وی بر مشارکت بخش خصوصی تاکید بسیاری دارد و می‌گوید تلاش می‌کند تا کیفیت رخدادهای فرهنگی در اصفهان را به سطح بین المللی برساند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرابی در کارنامه اش پست‌های مدیریتی مختلفی در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد. معارفه او به دلیل وضعیتی که کشور در آن قرار دارد بی سر و صدا و بدون حضور رسانه ها و حتی اهالی فرهنگ و هنر استان برگزار شد. او حالا بر صندلی ای نشسته که همواره در اصفهان حاشیه های خاص خود را داشته است. مدیریت حوزه فرهنگ در شهری که پایتخت فرهنگ و هنر ایران لقب گرفته، کار دشواری به نظر می‌رسد. در سال‌های گذشته افرادی مانند محمدعلی انصاری، حبیب‌رضا ارزانی و محمد قطبی که هر سه تحصیل کرده حوزه علمیه بودند، بر منصب مدیریت کل فرهنگ و ارشاد اصفهان نشسته‌اند.

سعید سرابی در واقع چهارمین  مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اولین مدیرکل غیر معمم حوزه فرهنگ و هنر استان اصفهان در  دولت تدبیر و امید است. او تاکنون سابقه مدیریتی در اصفهان نداشته، اما تمام سوابق مدیریتی خود را در وزارت فرهنگ و ارشاد به ثبت رسانده است. سرابی در حالی این سمت جدید را عهده دار شده که حدود یک سال و چند ماه از عمر دولت دوازدهم باقی مانده و در همین مدت نسبتاً کوتاه باید دین خود را به فرهنگ و هنر اصفهان ادا کند.

این مدیر کل در صحبت‌های خود از جایگاه بالا فرهنگ و هنر اصفهان در تمدن ایران و اسلام می‌گوید و راه توسعه را در مشارکت بخش خصوصی می‌داند؛ او معتقد است اصفهان باید برای خود سطحی بین المللی در حوزه فرهنگ و هنر قائل شود.  مشروح گفت و گو خبرنگار ایمنا با سعید سرابی، مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان را در ادامه بخوانید:

دلیل اصلی شما برای قبول سمت جدید چه بود؟

 در هر صورت کارمند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستم و نظر جناب وزیر و مجموعه نظارتی و مدیریتی وزارت این بود که در این مقطع زمانی می‌توانم در استان اصفهان مثمر واقع شوم و به این استان خدمت کنم. هرآنچه نظر مجموعه مدیریتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد را بر خود وظیفه و انجام آن را لازم می‌دانم.

همچنین برای کسی که تجربه و سابقه مدیریت فرهنگی دارد، خدمت در استان اصفهان غایت تصور مدیریتی این مدیر خواهد بود. شهر اصفهان همواره پیشرو و جریان ساز در فرهنگ و هنر این مرز و بوم بوده است. همچنین این استان به عنوان پایتخت تمدن ایرانی و اسلامی شناخته می شود.

چه ذهنیت و یا شناختی از فضای کار مدیریتی در اصفهان داشتید؟

فرهنگ، هنر و ادب اصفهان گستره ملی دارد، به همین دلیل فعالان عرصه هنر کشور با این استان آشنایی دارند. با توجه به سابقه حدود ۲۰ سالِ بنده در حوزه فرهنگ و هنر آشنایی کلی با استان اصفهان در این سال‌ها حاصل شده است. فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی برخاسته از جریان فکری و اندیشه اصفهان است. در این چند روز هم که درباره این مسئولیت جدید با من صحبت شد، فضای مدیریتیآن را نیز بررسی کردم. امیدواریم با گره زدن سوابق در فضای مدیریتی اصفهان بتوانیم به این استان خدمت کنیم.

اصفهان در حوزه‌های هنری مختلف از نمایش تا موسیقی و سینما دارای مکتب است، برنامه شما برای این حوزه‌های هنری چیست؟

هنر خصوصاً هنرهای ایرانی اسلامی یکی از مزیت‌های اصلی در استان اصفهان است. این که اصفهان را به عنوان پایتخت فرهنگ جهان اسلام معرفی می کنند تعبیر بسیار صحیحی است. اصفهان نقطه ثقل جریان فرهنگ ایرانی اسلامی است و به عنوان مزیت این استان به دنبال توسعه این دسته از هنرها خواهیم بود.

در برخی نقاط نیاز است کارهایی که پیش‌تر صورت گرفته تقویت شود و مسئله توسعه را دنبال کنیم. اگر در جایی هم کاستی وجود داشته باید تلاش مضاعفی داشته باشیم تا جریان هنری مکتب اصفهان تقویت شود.

 در بخش توسعه فیزیکی زیرساخت‌های هنری پروژه‌های نیمه کاره بسیاری در اصفهان وجود دارد؛ برنامه شما برای به سرانجام رساندن این پروژه ها چیست؟

در آینده نزدیک برنامه جامعی را در این موضوع ارائه خواهیم کرد. با این حال تمرکز اصلی بر روی تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر و تقویت مشارکت‌ها در حوزه زیرساخت های فرهنگی و هنری خواهد بود. نگاه جدی به مشارکت نهادهای عمومی، بخش‌های دولتی و بخش خصوصی  خواهیم داشت. هدف ما توسعه مشارکت بخش خصوصی و ایفا نقش این بخش در توسعه زیرساخت های فرهنگی استان است. با توجه به محدودیت اعتبارات دولتی تنها راه برای بازگشایی گره زیرساخت‌های فرهنگی و هنری مشارکت بخش خصوصی است.

اصفهان قابلیت و ظرفیت بی‌نظیری در بخش خصوصی دارد. اینکه برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری برای بخش خصوصی، نهادهای عمومی و حاکمیتی توجیه اقتصادی وجود دارد، بی نظیر است.

در اصفهان رسانه و مطبوعات زیادی فعال هستند؛ چه فکری برای فضای رسانه‌ای اصفهان دارید؟

اصفهان از نظر تعدد، تنوع و کیفیت قطب رسانه‌ای در کشور است. رسانه‌های اصفهان در جریان رسانه‌ای کشور جایگاه ویژه‌ای دارند. مهمترین راهبردی که در این حوزه وجود دارد تقویت نهادهای صنفی و توجه به توسعه کیفی در این حوزه است. حتماً از جریان رسانه های استان برای توسعه فرهنگ و هنر بیشتر بهره خواهیم برد. با بهتر شدن شرایط بهداشتی قطعاً نشست‌های با اصحاب رسانه در استان اصفهان خواهیم داشت. سعی خواهیم کرد جریان رسانه‌ای در استان را تقویت و از این جریان در جهت توسعه فرهنگی و هنری کمک بگیریم.

جشنواره های فرهنگی و هنری متعددی در سطح استان اصفهان برگزار می‌شود؛ رویکرد شما نسبت به این جشنواره ها چیست؟

در استان اصفهان باید نگاه به رویدادهایی با گستره ملی و بین المللی باشد. راه تقویت رویدادهای فرهنگی و هنری، توسعه کیفیت آن‌ها است. ‌ باید برای فعالیت های فرهنگی و هنری بخصوص در شهر اصفهان یک سطح کیفی قائل شد و فعالیت‌های در رده ملی و بین المللی انجام داد. 

در آینده چه میزان شاهد تغییر و تحول در ساختار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان خواهیم بود؟

 بیشتر تلاش بر تقویت انگیزه‌های کاری در جهت تحقق اهداف مورد نظر وزارتخانه است. اگر در این مسیر به این نتیجه رسیدیم که تغییراتی در سیستم نیاز است، انجام خواهیم داد.

کد خبر 419850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.