تسویه حساب احمدی نژادی‌ها با صداوسیما

اعتراض به نبود شفافیت مالی در صدا و سیما، لزوم گفتمان‌سازی و آسیب‌شناسی اصلاح‌طلبان برای ۱۴۰۰ و رفتار امام جمعه ایرانشهر مقابل دوربین از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه شنبه ۲ اردیبهشت‌ماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اصلاحات نیازمند اصلاح ساختار» به بررسی لزوم گفتمان‌سازی و آسیب‌شناسی اصلاح‌طلبان برای ۱۴۰۰پرداخت و نوشت: اصلاح‌طلبان در دو انتخابات‌ اخیر ریاست‌جمهوری و مجلس با ائتلاف برخی طیف‌ها و چهره‌های معتدل توانستند پیروز میدان رقابت شوند اما در ادامه عملکرد دولت حسن روحانی و مجلس مشخص شد که این جریان سیاسی فقط پیروز رقابت شده است، اما در عمل نتوانست به هیچ کدام از برنامه‌ها و وعده‌های خود به پایگاه اجتماعی عمل کند چرا که سیاست‌های اتخاذ شده این جریان کارکرد لازم را نداشت و نتیجه چیزی جز نقد جدی سرمایه اجتماعی و در ادامه از دست دادن حمایت پایگاه اجتماعی نشد، پیامی که در انتخابات یازدهمین دوره مجلس اصلاح‌طلبان از پایگاه اجتماعی خود دریافت کردند.

درواقع عدم آسیب‌شناسی و گفتمان‌سازی طی سال‌های اخیر و تمرکز بر راهیابی به ساختار قدرت و ماندن در آن باعث شد که اعتماد سرمایه اجتماعی خود را از دست بدهد. نبود مشارکت بدنه اجتماعی در انتخابات اسفندماه ۹۸ بزرگ‏ترین تلنگر به اصلاح‌طلبان برای آسیب‌شناسی و اصلاح ساختار خود بود. هرچند نباید از تاثیر رد صلاحیت‌های گسترده این جریان سیاسی در این دوره چشم‌پوشی کرد. اما حالا بهترین فرصت است تا اصلاحات به یک اصلاح اساسی و ساختاری در درون خود دست بزند و با ایجاد گفتمان‌سازی و توجه به نقدها خود را از این ورطه نجات دهد. 

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تسویه حساب احمدی نژادی‌ها با صداوسیما» به بررسی اعتراض به نبود شفافیت مالی در صدا و سیما پرداخت و نوشت: بسیاری از کارشناسان رسانه بر این باورند که عصر رسانه‌هایی با مختصات و کارکردهای صداوسیما به پایان رسیده و در جهانی که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی حرف اول را می‌زنند و شبکه‌های تلویزیونی مدام خود را روزآمد می‌کنند، نباید انتظار داشت که صداوسیما مخاطب چندانی داشته باشد. شاید یکی از این عوامل نبود شفافیت در عملکردها و هزینه‌هاست که ابهامات زیادی را در جامعه به‌وجود می‌آورد. اینکه صداوسیما برای جذب مخاطب به سوی سلبریتی‌ها رفته و با هزینه‌کردی آنها را تحت‌عنوان مسابقه یا سریال‌های تلویزیونی در چشمان مخاطبان جعبه جادویی می‌کشاند باعث شده این بحث شفافیت به مطالبه‌ای جدی تبدیل شود و حتی کمپینی در این راستا به راه بیندازند. جالب اینکه امروز نه جریان منتقد و مخالف صداوسیما بلکه جریان موافق به روندهای موجود اعتراض می‌کند. وحید یامین‌پور فعال رسانه‌ای اصولگرا در این باره می‌گوید: «روند صداوسیما در چند سال اخیر روند باج دادن به سلبریتی‌ها، خریدن اعتبار برای خود از طریق باج دادن به سلبریتی‌ها و روند خرج کردن بیت‌المال برای خریدن اعتبار بوده است.»

روزنامه آفتاب یزد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کمک مقابل دوربین!» به بررسی رفتار امام جمعه ایرانشهر مقابل دوربین پرداخت و نوشت: نیازمند بودن برخی از هموطنانمان به ویژه در این روزهای کرونایی بر کسی پوشیده نیست. به همین خاطر هم هست که مردم و مسئولان تصمیم گرفته‌اند که آنها را مورد حمایت قرار دهند. اما میان کمک مردم با کمک مسئولان کمی تفاوت وجود دارد و آنهم در همراهان زیاد و دوربین‌هایی است که برخی از مسئولان با خود می‌برند تا لحظه کمک کردنشان را به ثبت برسانند و در معرض دید عموم قرار دهند! به تازگی فیلمی از این نوع کمک رسانی در فضای مجازی منتشر شده که حاشیه ساز شده است. این فیلم حجت الاسلام سیدشجاع الدین ابطحی، امام جمعه ایرانشهر را نشان می‌دهد که در خودروی خود نشسته و به کارگران یک منطقه پول می‌دهد. آنهم دو یا سه اسکانس ده هزار تومانی! متاسفانه راننده ایشان با آگاهی کامل از این صحنه‌ها فیلم برداری می‌کند و توضیح می‌دهد که آن‌ها در حال کمک به کارگران روزمزدی هستند که ویروس کرونا از کار بیکارشان کرده است. 

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۹ پرسش درباره بورس ۹۹» نوشت: بعد از رشد ۱۸۷ درصدی بورس تهران در سال گذشته، شاخص کل سهام امسال نیز به روند صعودی خود ادامه داد و در هجده روز معاملاتی سپری‌شده نماگر اصلی بازار دو ابر کانال را درنوردیده و بر قله ۷۰۰ هزار ایستاده است. اما ادامه مسیر بورس چگونه خواهد بود؟ ۴۰ کارشناس بورسی با شرکت در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» به این موضوع در قالب ۹ پرسش پرداخته‌اند. بیش از ۸۰ درصد تحلیلگران روندی صعودی را برای بورس ۹۹ پیش‌بینی کرده‌اند؛ اما برخی نیز از ادامه رشد بازار پس از افزایش غیرمنطقی قیمت بسیاری از سهم‌ها ابراز نگرانی کرده و تداوم این مسیر را دور از ذهن ارزیابی می‌کنند. با این حال همه کارشناسان بر تداوم ورود نقدینگی به گردونه معاملات سهام در سال جاری که در روزهای اخیر رقم بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومانی را نیز تجربه کرد، اتفاق نظر دارند. نکته قابل توجه دیگر، انتظار عملکرد بهتر بورس تهران در نیمه اول سال نسبت به ۶ ماه دوم است. همچنین کارشناسان عمدتا سکه و دلار را رقیب اصلی بازار سهام در سال جاری می‌دانند. عوامل اثرگذار بر بورس امسال، مبنای تحلیلی برای کسب بازدهی بالاتر و همچنین گروه‌های مورد توجه بورس ‌بازان از دیگر محورهای بررسی‌شده در این نظرسنجی هستند.

کد خبر 419848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.