خسارت ۱۵ میلیارد تومانی کرونا به اتوبوسرانی اصفهان/تزریق ۷۰ دستگاه اتوبوس به چرخه ناوگان

با همه گیر شدن بیماری کرونا، یکی از سیاست های مدیران شهری ضدعفونی و گندزدایی وسایل حمل ونقل عمومی در شهرها برای حفظ سلامتی و جان شهروندان بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هرچه شرایط شیوع ویروس کرونا بحرانی‌تر و آمار ابتلای افراد روند صعودی پیدا کرد، مدیریت شهری تدابیر ویژه‌ای اندیشید؛ در این میان یکی از سیاست‌ها کاهش تعداد ناوگان اتوبوسرانی بود، زیرا بر اساس اعلام وزارت بهداشت احتمال شیوع بیماری کرونا در وسایل حمل ونقل عمومی ۲۶.۵ درصد است.

کاهش خطوط و ناوگان اتوبوسرانی  به طور طبیعی کم شدن نیروی انسانی را به همراه داشت و البته آسیب‌های معنوی زیادی به شرکت واحد وارد کرد.

تاثیر شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد حمل و نقل عمومی به ویژه در شهرهای بزرگ کاملا مشهود است، اما باید به این موضوع نیز توجه داشت که رانندگان اتوبوس‌ و دست اندرکاران حمل و نقل شهری نباید در چنبره مشکلات معیشتی و اقتصادی ناشی از شیوع کرونا مواجه شوند؛ این در حالی است که به گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان در این شرایط هیچ راننده اتوبوسی بیکار نشده است.

به منظور آگاهی بیشتر از وضعیت فعالیت رانندگان اتوبوس در شرایط کرونایی و میزان خسارات وارد شده به اتوبوسرانی اصفهان، گفت و گویی را با «قدرت افتخاری» مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

باتوجه به غیر فعال بودن تعدادی از خطوط اتوبوسرانی چه تعدادی از راهبران بیکار شدند؟

با شیوع ویروس کرونا، در گام نخست تا روز ۲۳ فروردین ماه باتوجه به اینکه آمار ناوگان فعال کمتر از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس بود، راهبران به سه گروه در هر شیفت‌کاری تقسیم شدند که یک گروه از آنها با استفاده از اتوبوس در حال فعالیت بوده و برای دو گروه دیگر در قالب مرخصی و ثبت کارکرد حضور، اقدام شد.

روز بیست و سوم فروردین ماه باتوجه به مصوبه ستاد مقابله با کرونا و اینکه بعضی از مشاغل مجوز فعالیت دریافت کردند، آمار ناوگان فعال تا سه برابر افزایش یافت و تعداد ۱۷۰ دستگاه اتوبوس فعال در شهر تا روز سی و یکم فروردین ماه به ۴۶۰ اتوبوس رسید.

در واقع از روز بیست و سوم تا سی و یکم فروردین‌ماه حدود ۴۵۰ اتوبوس در سطح شهر سرویس‌دهی به شهروندان را انجام داد، در صورتی که آمار مسافران به حدود ۱۵ درصد آمار واقعی (حدود ۸۰ هزار نفر مسافر) رسید.

از روز اول اردیبهشت ماه سال‌جاری آمار ناوگان فعال اتوبوسرانی بار دیگر افزایش یافت و به حدود ۶۰۰ دستگاه اتوبوس در ۸۴ خط رسید و ۹۰ درصد خطوط فعال شد.

در حال حاضر تمام خطوط اتوبوسرانی فعال است و حتی در خطوط حاشیه و حومه مثل اصفهانک، کوی راه‌حق، دنارت، محمود آباد و روشن شهر به مسافران سرویس‌دهی می‌شود.

البته پیش‌بینی شده آمار مسافران بیشتر از ۲۰ درصد نباشد زیرا در غیر این صورت امکان رعایت صد در صدی فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد، اما تمام بضاعت را به میدان می‌آوریم.

در شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان هیچ راننده اتوبوسی بیکار نشده، بلکه آنها به دو گروه تقسیم شدند؛ گروهی در حال فعالیت و گروه دیگر در شرایط ثبت کارکرد بوده یا مشمول مرخصی (غیر از استحقاقی) هستند که در آینده تعداد روزهای بدون فعالیت از طریق مرخصی تشویقی و یا روش‌های دیگر جبران می‌شود، البته به راهبرانی که مشکلات جسمی یا بیماری دارند، به هیچ وجه اجازه فعالیت نخواهیم داد تا وقتی که سلامتی کامل خود را به دست آورند.

با این تفاسیر دلیل مکاتبه شهردار اصفهان با معاون اول رییس جمهور برای حمایت از اقشار آسیب‌دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا همچون رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل عمومی شهری چه بود؟

اگر روال به همین صورت پیش رود، این امکان را به لحاظ قانونی داریم تا تعدادی از راهبرانی که تا دو ماه آینده امکان فعالیت ندارند را برای استفاده از بیمه کاری معرفی کنیم، البته استفاده از بیمه بیکاری به هیچ عنوان به معنای تعدیل نیرو نیست زیرا در قانون پیش بینی شده بیمه بیکاری برای مدت زمان فعالیت نداشتن رانندگان توسط سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شود و سپس این زمان، به مدت قرارداد رانندگان اضافه شود بنابراین به هیچ عنوان موضوع بیکار شدن رانندگان مطرح نیست و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

حداقل میزان حقوق به رانندگانی که فقط حضور آنها ثبت شده و فعالیت نداشتند، پرداخت می‌شود، اما مشمول بعضی از مزایا نخواهند شد و چه بسا میزان دریافتی ناشی از بیمه بیکاری بیش از میزان دریافتی آنها صرفا به خاطر تأیید حضورشان است، اما در صورت عدم نیاز از این ظرفیت استفاده نخواهیم کرد.

مشابه نامه شهردار اصفهان به معاون اول رییس جمهور توسط مدیران سایر کلانشهرها به استناد قانون نوشته شده که بیشتر رانندگان تاکسی که پرداخت سه درصد بیمه آنها توسط سازمان تامین اجتماعی انجام می‌شود، مد نظر بودند، اما اتوبوسرانی هیچ محدودیت و مشکلی برای بیمه بیکاری راهبران اتوبوس ندارد.

در حالی که برداشت اشتباهی از موضوع شده بود و متاسفانه تعدادی از افراد فرصت‌طلب که در این شرایط قصد همکاری با مجموعه شرکت واحد اتوبوسرانی را ندارند و به دنبال ایجاد اضطراب و نگرانی برای رانندگان هستند، به این مسائل دامن زده بودند.

نتیجه نامه ارسالی مشخص شد؟

هنوز پیرو نامه ارسال شده دستوری صادر نشده، زیرا باید تصمیمات کلان اتخاذ شود؛ همچنین بعضی از شرکت‌های خصوصی باید لیست بیمه بیکاری را ارسال کنند که البته قطعاً جواب می‌گیرند و مشکل خاصی وجود نخواهد داشت.

خسارات وارد شده به اتوبوسرانی اصفهان بر اثر بحران کرونا چقدر بود؟

بر اساس محاسبات انجام شده از اسفند سال گذشته تا پایان فروردین ماه امسال غیر از هزینه‌های ضدعفونی و بهداشتی، تأمین ماسک و دستکش، دستگاه‌های پمپاژ مواد ضدعفونی، حدود ۱۵ میلیارد تومان خسارت به اتوبوسرانی اصفهان وارد شده است. اسفند ماه سال گذشته حدود ۶۵ درصد و در فروردین ماه امسال ۹۶ درصد درآمد اتوبوسرانی را از دست دادیم در حالی که هزینه‌های جاری تغییری نداشته است.

با توجه به اینکه از هفته آینده روال انجام فعالیت ها در جامعه به وضعیت عادی باز می‌گردد، علاوه بر اجرای طرح فاصله‌گذاری اقدام دیگری مدنظر است؟

قطعاً اقدامات اجرایی تابع دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و ستاد استانی مبارزه با کرونا خواهد بود؛ البته باتوجه به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، همچنان بخش اعظمی از تعداد مسافران را نداریم، بنابراین اگر آمار مسافران به ۵۰ درصد نرسد، قطعاً امکان فاصله‌گذاری و مدیریت شرایط در اتوبوس‌های شهر وجود دارد، اما اگر آمار مسافران به بیش از ۷۰ درصد برسد، باید دستورالعمل‌های دیگری لحاظ شود.

آیا روزهای جمعه سرویس‌دهی ناوگان انجام می‌شود؟

در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا فعالیت ناوگان اتوبوسرانی در روزهای تعطیل متوقف شده زیرا تقاضای سفر بسیار کم است، اما اگر افزایش مسافر داشته باشیم تصمیمات دیگری اتخاذ خواهد شد.

از مجموع ۱۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده چه تعداد به ناوگان اضافه شده است؟

سال گذشته با همت شهردار و معاون مالی اقتصادی ایشان و پیگیری‌هایی انجام شده قرارداد خرید یکصد دستگاه اتوبوس منعقد و ۷۰ دستگاه در دو مرحله به شهر اصفهان وارد شد تا در صورت نیاز به ناوگان اضافه شود. در ارتباط با ۳۰ دستگاه اتوبوس باقیمانده پیگیری‌های لازم در حال انجام است و امیدواریم تا پایان اردیبهشت ماه با کمک شهردار و دستور معاون مالی و اقتصادی به ناوگان اضافه شود.

دلیل اینکه در راستای طرح فاصله گذاری اجتماعی، نشانه‌گذاری در اتوبوس‌های شهر انجام نشد و تنها در ایستگاه‌ها اقدامات لازم صورت گرفت، چه بود؟

اعتقادی به علامت‌گذاری صندلی اتوبوس‌های شهر نداریم زیرا از نظر کارشناسی نیز منطقی نیست صرفاً تعدادی از صندلی‌ها برای نشستن مسافران نشانه گذاری شود چرا که همین اقدام باعث انتشار ویروس خواهد شد البته نصب بروشورها و اطلاع رسانی برای رعایت فاصله گذاری هوشمند در داخل اتوبوس‌ها انجام شده است.

علائم فاصله گذاری در ایستگاه های اتوبوس شهر در حال نصب است، همچنین اطلاع رسانی لازم در اتوبوس‌ها و پایانه‌ها انجام شده و رانندگان مجهز به ماسک و دستکش شده‌اند. در حال حاضر ماسک با قیمت بسیار مناسب برای استفاده شهروندان در باجه‌های بلیت فروشی توزیع می‌شود.

کد خبر 419836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.