دلیل قطع کمک های مالی آمریکا به سازمان بهداشت جهانی چیست؟

تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای توقف کمک مالی برای تامین بودجه سازمان بهداشت جهانی واکنش های گسترده ای از سوی دیگران داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ترامپ دلیل این کار خود را ناکامی سازمان بهداشت جهانی در انجام وظایفش پیرامون اپیدمی جهانی ویروس کرونا دانست و گفت: "سازمان بهداشت جهانی با سوءمدیریت بر شیوع این ویروس پس از ظاهر شدن در چین سرپوش گذاشته و باید پاسخگو باشد."

سازمان بهداشت جهانی نیز در پاسخ به این اقدام ترامپ گفت: "به جای بحث و نزاع در مورد عملکرد دیگران در مورد نحوه برخورد با ویروس کرونا، همه تلاش خود را بر روی شکست این ویروس متمرکز کنند. این سازمان راه های کاستن از هزینه ها با هدف لطمه ندیدن فعالیت هایش را بررسی می کند."

این سازمان در ادامه گفت: "از تصمیم رییس جمهوری ایالات متحده برای توقف کمک مالی به سازمان بهداشت جهانی متاسفیم. ایالات متحده یک دوست قدیمی و دست و دلباز بوده است و امیدوارم در آینده هم چنین باشد."

اما در ادامه واکنش های جهانی به این عمل ترامپ، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: "الان وقت قطع کمک های مالی به این سازمان نیست."

بیل گیتس که منابع مالی برای تحقیقات و یافتن نحوه درمان و واکسن کرونا را تامین می کند و دومین تامین کننده بزرگ بودجه مالی سازمان بهداشت جهانی است نیز در واکنش به این عمل ایالات متحده گفت: "فعالیت های سازمان بهداشت جهانی شیوع کووید ۱۹ را کند کرده و اگر فعالیت های این سازمان متوقف شوند، هیچ سازمان دیگری نمی تواند جایگزین آن شود. جهان امروز بیشتر از هر زمان دیگری به سازمان بهداشت جهانی نیاز دارد."

بسیاری از رهبران جهان نیز به این عمل ترامپ واکنش نشان داده اند. سخنگوی بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا گفت که این کشور قصد ندارد کمک مالی خود به سازمان بهداشت جهانی را متوقف کند؛ زیرا این سازمان نقش مهمی در رهبری تلاش های جهانی برای مقابله با ویروس کرونا را دارد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز گفت تقویت این سازمان که هم اکنون با کمبود بودجه مواجه است، یکی از بهترین سرمایه گذاری هایی است که می توان در این زمان انجام داد.

وزارت خارجه چین هم این تصمیم دونالد ترامپ را صدمه به مبارزه جهانی علیه کرونا دانست.

جوزف بورل، رئیس ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت که هیچ توجیهی برای این اقدام در زمانی که سازمان بهداشت جهانی بیش از هر وقت دیگر نیاز به کمک دارد، نیست.

اما ترامپ در حالی عملکرد سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با شیوع این ویروس را زیر سوال برده که خود به دلیل نحوه عملکردش در برابر شیوع این ویروس در آمریکا تحت انتقادهای شدید قرار گرفته است. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، آمریکا با بیش از ۷۵۰ هزار مبتلا، یک سوم مبتلایان به کرونا در جهان را داراست. منتقدان ترامپ معتقدند که آمار بالای مبتلایان در آمریکا به این دلیل است که کاخ سفید خیلی دیر تهدید کرونا را جدی گرفت و نتوانست به موقع برای مقابله با آن آماده شود.

حال باید پرسید آیا کشوری که خود در مقابله با کرونا ناکام مانده می تواند، سازمان یا کشورهای دیگر را به سوءمدیریت متهم کند؟ آیا ترامپ می خواهد از طریق قطع کمک به سازمان بهداشت جهانی، فشار های خود به کشورهای رقیب را بیشتر کند؟ آیا این عمل ترامپ انتقام خواهی به دلیل عدم موضگیری سازمان بهداشت جهانی علیه چین است؟

رفتار ترامپ نسبت به سازمان های بین المللی همیشه قلدر مابانه بوده است

علی امیدی، کارشناس روابط بین الملل معتقد است که طبق نظریه استثناگرایی، آمریکایی ها خودشان را مستثنی و ممتاز از سایر ملل می دانند.

وی در این باره می گوید: این تفکر در آمریکا میان برخی از نو محافظه کاران و سفید پوستان افراطی بسیار شدیدتر است. کسانی که گرایش ناسیونالیستی داشته و به دنبال قدرت نمایی و نشان دادن قدرت آمریکا به دنیا هستند نیز دچار این تفکر هستند.

این کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: رئیس جمهور ایالات متحده مصداق بارز این تفکر است. ترامپ دارای دو ویژگی است؛ یکی این که اقتصاد آمریکا را به بهای ضرر زدن به دیگر کشورها و تخریب محیط زیست رونق ببخشد. دوم اینکه معتقد است حرفش به هر قیمتی که باشه باید به کرسی بنشیند.

امیدی تصریح کرد: رویکرد آمریکا در دوره ترامپ نسبت به سازمان های بین المللی مانند سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی، طلبکارانه و قلدرمابانه بوده است. رئیس سازمان بهداشت جهانی و کارشناسان بین المللی نقطه نظراتی دارند که به مذاق ترامپ و کابینه وی و برداشت آن ها از انتخابات آتی ریاست جمهوری در آمریکا، خوشایند نبود.

وی با بیان اینکه کارشناسان و سازمان بهداشت جهانی بر تمدید دوره قرنطینه در آمریکا تاکید دارند، گفت: به دلیل جلوگیری از همه گیری شیوع ویروس کرونا باید دوره قرنطینه در جهان تمدید شود و بسیاری از کشور ها حاضر شده اند به قیمت قربانی کردن اقتصادشان، دوره قرنطینه را تمدید کرده و جلوی پیشروی این ویروس را بگیرند.

این کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه این توصیه ها با برنامه های سیاسی و اقتصادی ترامپ در تضاد است، گفت: رئیس جمهور آمریکا به دنبال این است که با لغو محدودیت ها، فعالیت های اقتصادی را آغاز کند و اقتصاد را از حالت رکود خارج کند؛ زیرا نگاه وی به رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری است و به هیچ چیزی جز موقعیت اقتصادی خود فکر نمی کند و همین دلایل باعث شده تا تصمیم به قطع کمک های مالی آمریکا به سازمان بهداشت جهانی بگیرد.

امیدی خاطرنشان کرد: تنها ویژگی مثبت ترامپ، تعهد وی به وعده های انتخاباتی خود است. رئیس جمهورهای پیشین آمریکا نیز چنین تصمیماتی داشتند اما این اعمال در دوران ترامپ شدت گرفته است. وی با عملکرد خود توانسته به کشورهای عضو ناتو فشار بیاورد تا کمک های خود به ناتو را افزایش دهند.

آمریکا با این عمل دنبال نشان دادن قدرت خود بود

بشیر خالقی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است: "این عمل نشان دهنده طبیعت قلدرمابانه آمریکا بوده که برای همه شناخته شده است."

وی در این باره افزود: قطع کمک های مالی سازمان بهداشت جهانی که یک مرکز بین المللی برای کمک به کشور های جهان بوده توسط آمریکا، نشان دهنده طبیعت قلدر مابانه این کشور بوده که از مدت ها پیش برای مردم جهان نمایان شده بود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمریکا با این عمل دنبال نشان دادن قدرت خود بود. این طبیعت آمریکا است که همیشه دنبال نشان دادن این قدرت به مردم جهان باشد و قصد دارد به همه بگوید باید تنها حرف وی در جهان عملی شود.

خالقی با اشاره به اینکه آمریکا با این عمل چهره ضد بشری خود را نشان داد، گفت: این چهره آمریکا برای کشورهای مستقل مدت هاست که نمایان شده است. این چهره برای کشور ما نیز شناخته شده است؛ ما ۴۰ سال است که این چهره را شناخته ایم و حتی در قبل از انقلاب هم می شناختیم.

وی افزود: حقوق بشر وسیله ای برای پیاده کردن اهداف آمریکا در جهان است. تعداد زیادی فقیر و بی خانمان در سر ا سر جهان وجود دارد که آمریکا به عنوان یک کشور ثروتمند می تواند کمک زیادی به آنها کند اما این کار را انجام نمی دهد. این کشور فقط حرف حقوق بشر را می زند اما به آن عمل نمی کند. 

ترامپ دنبال بهره برداری سیاسی در راستای آسیب رساندن به چین است

بهروز بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است: آمریکا برای رقابت سیاسی با چین دست به چنین کاری زده است.

وی در این باره افزود: ترامپ استدلال کرد که دبیر کل سازمان بهداشت جهانی اطلاعات درستی را از چین به سایر کشورها منتقل نکرده و از لحاظ آماری و اعلام منشأ بیماری تاخیر زیادی داشته و به همین دلیل تصمیم گرفت کمک مالی خود به سازمان بهداشت جهانی را قطع کند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه استدلال ترامپ تا چه اندازه می تواند صحیح باشد موضوع بحث ما نیست. اگر آمریکا معتقد به حقوق بشر و اعمال بشر دوستانه است، نباید در این برهه حساس کمک های مالی خود به این سازمان بین المللی که به تمامی کشورهای دنیا کمک می کند را قطع کند.

بنیادی با اشتباه و غیر قابل پذیرش خواندن این عمل ترامپ، گفت: ۲۰ عضو ارشد سازمان بهداشت جهانی کشورهای ثروتمندی هستند و تعداد بسیار کمی از کشورهای در حال توسعه در این سازمان حضور دارند؛ بنابراین سایر کشورهای عضو باید تلاش بیشتری کرده و سهم خود را پرداخت کنند تا این مسیر طی شده در سطح جهان را ادامه دهند تا جلوی استعمار در زمینه سلامت را بگیرند.

وی تصریح کرد: دلیل دیگر قطع کمک های آمریکا به سازمان بهداشت جهانی، رقابتش با کشور چین است. ترامپ می خواهد از این فرصت استفاده کرده و سارمان بهداشت جهانی را مجاب کند تا بگوید اطلاعاتش در مورد منشأ بیماری کرونا و آمار دریافتی اش از چین اشتباه بوده و در این مورد چین لاپوشانی کرده است. ترامپ به دنبال بهره برداری سیاسی در راستای آسیب رساندن به چین است.  

کد خبر 419830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.