رستم وندی: شواهدی مبنی بر افزایش اختلافات خانوادگی به دلیل شیوع کرونا وجود ندارد

معاون وزیر و رییس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: مستندات و شواهدی دال بر افزایش خشونت و اختلافات خانوادگی به دلیل شیوع ویروس کرونا و پیامدهای آن در کشور وجود ندارد و حدود ۸۵ درصد خانواده ها در نظرسنجی ها اعلام کرده اند که ماندن مردان و فرزندان در خانه، تاثیر منفی بر روابط خانوادگی آنها نداشته است.

به گزارش ایمنا، تقی رستم وندی امروز دوشنبه در پایان یکصد و سی امین نشست شورای اجتماعی کشور در جمع خبرنگاران گفت: جلسه امروز دو بخش مستقل ولی مرتبط با هم در زمینه بررسی پیامدهای اجتماعی ویروس کرونا داشت که در بخش نخست، مباحث تحلیلی و سنجش پیامدهای این بحران بر مسائل اجتماعی مطرح شد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه چقدر باید دغدغه نسبت به آسیب های اجتماعی در نتیجه شیوع بیماری کرونا داشته باشیم، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در نهایت، مقرر شد نظرات تمام اعضای شورای اجتماعی در این زمینه تجمیع شود و یک چارچوب جامع تحلیلی مبنای اقدامات بعدی قرار گیرد.

رستم وندی ادامه داد: در این جلسه، گزارشهایی نیز از عملکرد سازمان های موثر در مواجهه و مقابله با کرونا مطرح شد که بحمدالله اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام داده اند.

معاون وزیر کشور در این زمینه به خدمات مشاوره ای به خانواده ها در دو ماه اخیر اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت با خط ۴۰۳۰ روزانه ده هزار مشاوره ارائه می دهد و از سوی سازمان بهزیستی نیز از طریق دو سامانه و با زمان مشاوره های بیشتر، روزانه به ۵ هزار نفر مشاوره های خانوادگی و اجتماعی داده می شود.

وی گفت که در مجموع ظرف یک ماه و نیم گذشته بیش از ۵۰۰ هزار مشاوره سلامت روان و خانواده ارائه شده است.

رستم وندی با این حال تاکید کرد: بر اساس اطلاعات و پیمایش های انجام شده، فعلا مستندات و شواهدی دال بر افزایش خشونت و درگیری خانوادگی در دو ماه اخیر وجود ندارد و ۸۵ درصد خانواده ها اعلام کرده اند که ماندن در خانه بر روابط خانوادگی آنها تاثیر منفی نداشته است.

وی افزود: حتی برخی از صاحب نظران از این مسئله به عنوان فرصت کشف خانه و خانواده یاد می کنند؛ یعنی در عین حال که برخی نگرانی ها و دغدغه ها را مطرح می سازند اما معتقدند بودن در خانه روابط اعضا را عمیق تر و محکم تر می کند.

رئیس سازمان امور اجتماعی یادآور شد: با این حال حدود ۱۵ درصد افراد اعلام کرده اند که به دلیل تغییر سبک زندگی و ماندن بیشتر آقایان یا فرزندان در خانه و نرفتن به مدرسه، نوع روابط آنها دستخوش تغییراتی شده است.

رستم وندی گفت: این مساله نشان می دهد باید بتدریج در حوزه مهارتهای رفتاری و آموزش های تربیتی به خانواده ها کار شود و لازم است رسانه ها در این مسیر فعال تر شوند.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: ویروس کرونا و پیامدهای ناشی از آن به هرحال نوعی تغییر سبک زندگی را ایجاد کرده است و به همین دلیل، عده ای از صاحبنظران، الگوی تغییر نظام تدبیر و نوع مواجهه با برخی مسائل را در جامعه و منزل مطرح می کنند.

رستم وندی، یکی دیگر از موضوعات مهمی را که در نشست امروز شورای اجتماعی کشور مطرح شد، بررسی نقش سازمان های مردم نهاد (سمن ها)، تشکل های جوانان و خیرین را در موضوع کرونا بیان کرد و اظهارداشت: بر اساس گزارشها، مطمئن هستیم تا امروز چندهزار میلیارد تومان از سوی آنها در این حوزه کمک شده است.

معاون وزیر کشور افزود: آنچه که به عنوان کمک مستقیم به بیمارستان ها و مراکز بهداشتی صورت گرفته، تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان است اما پیش بینی می شود ظرف یکی دو ماه آینده این رقم به دوبرابر یعنی بیش از هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

وی همچنین از انجام اقدامات مناسب دیگری از سوی نهادها و تشکلهای مردمی در حوزه مقابله با کرونا خبر داد و برای نمونه گفت: همانطور که از ابتدا طرح محله محوری به عنوان ساختار نهادی کار در پیش گرفته شد، بسیج در ۱۵۲هزار پایگاه یا محل فعالیت خود در زمینه ضدعفونی کردن معابر و یاری رساندن به مردم در مبارزه علیه کرونا در محلات فعال بوده است.

وی افزود: همچنین اخیرا با ابلاغ معاون اول رئیس جمهوری ساختار جدیدی در استانها با عنوان شورای هماهنگی مراکز دولتی، غیردولتی، خیریه ها، تشکلهای مردمی و سمن ها شکل گرفته است که امیدواریم با این اقدامات هرچه سریعتر به نتایج موفق آمیزی بیشتری در عرصه مبارزه با کرونا دست یابیم.

​نشست امروز شورای اجتماعی کشور که نخستین نشست آن در سال جاری بود، به ریاست دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و با حضور گسترده اعضا برگزار شد.

منبع: پورتال وزارت کشور

کد خبر 419822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.