سردی برنج را با مصرف خرما از بین ببرید

خواص درمانی طالبی، توصیه های تغذیه ای برای کاهش استرس از کرونا، از بین بردن سردی برنج با مصرف خرما، چندبار در روز غذا بخوریم و تاثیر کرونا بر تشدید بیماری کبد چرب را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

 به گزارش خبرنگار ایمنا، نقش استرس بر کاهش سیستم ایمنی بدن، امری اثبات شده است، تقویت سیستم ایمنی بدن به کمک رژیم غذایی، ورزش منظم و خواب از اقدامات معقول است.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، با اشاره به اینکه مهم‌ترین اصل، داشتن نظم غذایی است و بی‌نظمی غذایی استرس‌زا است، اظهار کرد: داشتن تنوع غذایی اصل مهم دیگر است، همچنین مصرف کربوهیدرات باعث می‌شود که مغز سروتونین بیشتری تولید کند، بنابراین برای ترشح این ماده آرام‌بخش بهتر است از کربوهیدرات پیچیده از جمله مصرف نان یا بیسکویت سبوس‌دار، فرآورده‌های جو دوسر و غلات کامل(با سبوس و جوانه) استفاده شود.

فاطمه شفیعی، افزود: این غذاها همچنین سرشار از ویتامین‌های گروه B بوده که به تقویت سیستم عصبی کمک می‌کنند. فیبر غیر محلول موجود در این غذاها نیز از ایجاد یبوست و سایر اختلالات روده‌ای ناشی از فشار روحی پیشگیری می‌کند.

وی ادامه داد: از دیگر منابعی که مصرف آن‌ها توصیه می‌شود میوه‌ها و سبزی‌ها است که غنی از ویتامین‌ها، املاح، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال‌ها هستند و در تقویت سیستم ایمنی و کاهش استرس نقش دارند.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، تصریح کرد: یکی از علت‌های مهم مصرف این دسته از مواد غذایی وجود مایعات فراوان در سبزی و میوه است. آب کافی موجب آرامش در فرد می‌شود و حتی تنوع رنگ در میوه‌ها و سبزی‌ها نیز در انسان نشاط ایجاد می‌کند که همین عامل در کاهش استرس مؤثر است، بنابراین توصیه می‌شود هر روز انواع مختلف سبزی و میوه با رعایت کامل نکات بهداشتی مصرف شود.

وی با تاکید بر اینکه برای تأمین املاح معدنی و همچنین برخی ویتامین‌ها و اسیدهای چرب ضروری مغزها بهترین منبع غذایی هستند، گفت: اسیدهای چرب ضروری امگا سه در گردو با کاهش میزان افسردگی ارتباط مستقیم دارد. سلنیم موجود در بادام نیز موجب نشاط و خلق و خو نیز می‌شود و اسیدهای آمینه موجود در تخم کدو، ترشح هورمون سروتونین در مغز را افزایش می‌دهد.

خواص درمانی طالبی

طالبی یکی از میوه های خانواده کدوئیان است. این میوه با نام های تیل، گرمک و ملون نیز شناخته می شود. در کنار خوردن این میوه به تنهایی، به بسیاری از دستورالعمل های اسموتی و دسر نیز افزوده می شود و طعم دلچسبش را به یادگار می گذارد. صرف نظر از رنگ و طعم دلچسب این میوه تابستانی، دارای بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مهم است. آب، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در طالبی می تواند انواع مختلفی از فواید سلامتی را به همراه داشته باشد. آنتی اکسیدان های موجود در طالبی می تواند در جلوگیری از آسیب سلولی که منجر به سرطان و سایر بیماری ها می شود، پیشگیری کند.

طالبی حاوی طیف وسیعی از آنتی اکسیدان ها، از جمله سلنیوم، بتاکاروتن، ویتامین سی، لوتئین، زآگزانتین و کولین است. لوتئین و زآگزانتین دو آنتی اکسیدان مشابه و رنگدانه های گیاهی هستند که به میوه ها و سبزیجات، رنگی در طیف زرد تا قرمز می بخشد. این ترکیب می تواند به فیلتر کردن اشعه های مضر نور آبی کمک کند. پزشکان معتقدند که این ترکیب نقش محافظتی در سلامت چشم دارد و می تواند به جلوگیری از آسیب ناشی از تخریب ماکولای چشم مرتبط با سن (AMD) کمک کند.

مطالعات انجام شده بر روی حیوانات حاکی از آن است که مصرف مقدار زیادی آنتی اکسیدان بتا کاروتن، نوعی ویتامین A، که در این میوه تابستانی نیز وجود دارد، قادر است به جلوگیری از ابتلا به آسم به افراد کمک کند. فیبر، پتاسیم، ویتامین C و کولین موجود در طالبی از سلامت قلب حمایت می کنند. بتا کاروتن، توکوفرول و سایر آنتی اکسیدان های موجود در طالبی قادرند به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو کمک کنند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف مکمل های حاوی این آنتی اکسیدان ها و آنتی اکسیدان های دیگر می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه، پروستات و سایر انواع سرطان را کاهش دهد.  طالبی حاوی مقادیر زیادی آب است و فیبر زیادی را نیز تامین می کند. فیبر و آب می توانند به جلوگیری از یبوست و تقویت سلامت دستگاه گوارش کمک کنند.

از بین بردن سردی برنج با مصرف خرما

برنج به علت طبع سردش موجب بیماری هایی نظیر MS و پارکینسون میشود و خرما به علت طبع گرمی که دارد عوارض سردی برنج را از بین می برد. خرما ، میوه ای با طبع گرم با خواص بسیار زیاد ، این میوه برای رفع خشونت بسیار عالی است . همچنین برای کساتی که از بیماری کلیوی رنج میبرند استفاده از خرما برای تقویت کلیه را پیشنهاد می کنیم. اگر خرما با شنبلیله خورده شود جهت سنگ مثانه مفید است. کسانی که می‌خواهند سنگ مثانه‌شان خرد شود از دمکردة آن استفاده کنند (دم کرده هسته خرما) و دم کردة آن بسیار قابض است و کسانی که یبوست دارند سعی کنند در هنگام استفاده از دم کردة خرما از غذاهای ساده و ملین استفاده کنند. به خاطر وجود ویتامین B در خرما میوه خوبی برای تعادل اعصاب و نیز باعث رشد است. فسفری که در خرما وجود دارد باعث سر زنده نگاه داشتن سلول‌های عصبی می ‌شود. برای کمبود آهن بسیار مفید است. از ابتلاء به سرطان مصون نگاه می دارد.

منیزیم و فسفری که در خرما وجود دارد تقویت کننده اعمال فکری است، به دلیل اینکه منیزیم مغز در افراد پیر رفته رفته کم می‌شود به همین علت سالمندان در برنامه خود باید خرما را بگنجانند. منیزیم برای حفظ سلامتی پروستات و کلیه لازم است. می‌دانیم که در هر 100 گرم خرما حدود 63 میلی‌گرم منیزیم وجود دارد در نتیجه خوردن خرما هرگز فراموش نشود.   کسانی که دیابت دارند می‌توانند به جای قند از خرما استفاده کنند. زیرا منیزیم که در این میوه وجود دارد کار کلیه و لوزالمعده را آسان می‌کند. یک غذای خوب برای کسانی که ضعیف شده‌اند و کم خون هستند بادام زمینی همراه خرما و شیر استفاده شود.

خرما به خاطر داشتن ویتامین A باعث تقویت مو و ناخن، تقویت قوه بینایی و رشد اندامها در اطفال و نوجوانان می‌شود.  سوزانده خرما بصورت سورمه برای تقویت و رویاندن مژه و رفع خارش چشم مفید است.  به خاطر وجود ویتامینهای B در خرما برای نمو جنین ، سوخت و ساز مواد پروتئینی و جذب قندها و بیماری‌های قلبی و عروقی کبد یک میوه بسیار مؤثر است. کسانی که شب کوری دارند روزانه خرما بخورند.

تاثیر کرونا بر تشدید بیماری کبد چرب

بررسی‌های انجام شده از سوی متخصصان تغذیه نشان می‌دهد که در دوره شیوع ویروس کرونا که با خانه‌نشینی و قرنطینه اجباری همراه است مشکلات مربوط به کبد چرب در افراد به دلیل کم تحرکی و تغییر زمان خواب در شبانه روز بیشتر شده و شانس ابتلای آنها به ویروس کرونا را افزایش داده است. بر اساس آمارهای منتشر شده از ابتدای شیوع ویروس کرونا در جهان، میزان ابتلا و مرگ‌ و میر بر اثر این بیماری در افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند به مراتب بالاتر از افراد عادی گزارش شده است.

علت اصلی این رخداد مربوط به ضعف سیستم ایمنی بدن این افراد است که آنان را در مقابله با ویروس، آسیب‌پذیرتر می‌کند و ریسک مرگ‌ و میر در این افراد را افزایش می‌دهد. بالا بودن آنزیم کبدی که به‌ دنبال آسیب دیدن سلول‌های کبدی ایجاد می‌شود یکی از بیماری‌های زمینه‌ای است که در شیوه عملکرد کبد تاثیر منفی می‌گذارد.

این بیماری زمینه‌ای در کنار بیماری‌های دیگر مانند فشار خون، دیابت و نارسایی کلیوی عللی هستند که ریسک ابتلا به ویروس کرونا را در افراد افزایش می‌دهند. کبد چرب از جمله بیماری‌های فراگیری است که باعث بالا رفتن آنزیم کبدی می‌شود. بررسی‌های انجام شده از سوی متخصصان تغذیه نشان می‌دهد که در دوره شیوع ویروس که با خانه‌نشینی و قرنطینه اجباری همراه است مشکلات مربوط به کبد چرب در افراد به دلیل کم‌تحرکی و تغییر زمان خواب در شبانه‌روز بیشتر شده است.

افرادی که به بیماری‌ کبد چرب مبتلا هستند و شرایط قرنطینه نیز آن را تشدید کرده است در صورت ابتلا به ویروس کرونا، علائم بیشتری نسبت به سایر افراد خواهند داشت و در نتیجه به مراقبت‌های بیشتری از جمله بستری شدن در «آی‌سی‌یو» نیازمند می‌شوند. نکته قابل توجه این است که صرف بالا بودن آنزیم کبدی، ناقل ویروس کرونا برای فرد نیست بلکه ضعف زمینه‌ای و ناتوانی بدن در مقابله با ویروس است که احتمال ابتلای فرد به ویروس را افزایش می‌دهد.

این‌گونه افراد باید ضمن احتیاط و مراقبت بیشتر و رعایت اصول بهداشت فردی و کنترل بیماری زمینه‌ای با مصرف به موقع و منظم داروهای تجویز شده توسط دکتر و دقت در رژیم غذایی، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند. افراد دارای کبد چرب باید در دوران قرنطینه از مصرف غذاهای فست فودی و گوشت‌های تفت داده شده در روغن به‌شدت پرهیز و با استفاده بیشتر از غذاهای گیاهی و دارای فیبر به پاکسازی کبد خود کمک کنند. انجام ورزش‌های سبک در منزل و تنظیم زمان خواب در شبانه روز از مهمترین اقدامات دیگری است که می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری کووید۱۹ را در افراد مبتلا به کبد چرب به میزان قابل توجهی کاهش دهد

چندبار در روز غذا بخوریم؟

کارشناسان تغذیه معتقدند وجود میان وعده ها عاملی موثر در کاهش پُرخوری در وعده های اصلی غذایی است و می تواند انرژی مورد نیاز بدن را در طول روز فراهم کند و در مجموع توصیه می شود افراد حداقل شش وعده غذایی اصلی و میان وعده در طول روز داشته باشند.

رئیس انجمن تغذیه استان کرمانشاه با اشاره به وجود سه وعده اصلی صبحانه، نهار و شام، اظهار کرد: زمان وعده های اصلی غذایی طبق عادت غذایی افراد متفاوت است، به طور مثال یک فرد ممکن است ساعت ۵ صبح صبحانه میل کند و فرد دیگر ممکن است ساعت ۱۰ صبح اقدام به صرف صبحانه کند و این امر به زمان بیدار شدن افراد از خواب بستگی دارد.

هادی عبدالله زاد، خاطر نشان کرد: زمان صرف صبحانه مهم نیست، اما توصیه می‌شود افراد حدود نیم ساعت تا یک ساعت بعد از خواب حتما وعده صبحانه را داشته باشند، چرا که نخوردن صبحانه و گرسنگی طولانی مدت در وعده صبح برای بدن زیان آور است. بنابراین زمان وعده ها مهم نیست و تنها تاکید بر این است که افراد هر سه وعده اصلی غذایی را داشته و هیچ وعده ای را حذف نکنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی افراد بر حسب رژیم های غذایی که می گیرند اقدام به حذف یکی از وعده‌های اصلی غذایی می‌کنند، مثلا برخی نهار را حذف کرده و برخی از صرف وعده شام خودداری می کنند و اینها در مجموع برای سلامت بدن زیان آور است و همه وعده‌های اصلی غذایی باید صرف شود.

وی با تاکید بر اینکه افزایش تعداد وعده‌ها و کاهش حجم غذا در وعده همواره مورد تاکید کارشناسان تغذیه است، گفت: درکنار وعده‌های اصلی غذا امروزه توصیه و تاکید بر صرف میان وعده‌ها است، بطوری که افراد باید سه میان وعده را در طول روز داشته باشند.

عبدالله زاد تصریح کرد: در ساعت بین صبح تا ظهر، ظهر تا شب و بعد از وعده شام توصیه می‌شود افراد صرف میان وعده‌ها را داشته باشند و توصیه می‌شود اقلام خوراکی در میان وعده‌ها سنگین و حجیم نباشد.

وی خاطرنشان کرد: میان وعده آخر شب باید یک ساعت قبل از خواب باشد تا بدن برای خواب سنگین نشود و عمدتا توصیه بر این است که یک لیوان شیر به عنوان میان وعده آخر شب لحاظ شود.

این متخصص تغذیه میوه، یک لیوان شیر همراه خرما، لقمه های کوچک نان و پنیر و گردو، یک لیوان چای همراه خرما را از جمله مواد خوراکی مناسب برای تمامی میان وعده‌ها عنوان کرد.

وی تصریح کرد: صرف میان وعده ها موجب می شود افراد از پُرخوری در وعده های اصلی غذایی خودداری کرده و انرژی لازم برای بدن بصورت مستمر تامین شود و از طرفی دستگاه گوارش به خاطر پرخوری در یک وعده دچار آسیب نشود.

کد خبر 419791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.