کرونا از ضرر تا رونق

هرچند آسیب‌های اقتصادی کرونا به صنایع مختلف، موضوعی غیرقابل‌انکار است اما با ورود این ویروس، فرصت‌هایی هم برای برخی از صنایع به وجود آمد. به‌طوری‌که مشاغلی در این دوران، پررونق‌تر از گذشته شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا با استمرار شیوع ویروس کرونا موج فزاینده تقاضا برای تعطیل کردن بنگاه‌های تولیدی چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی همچنان ادامه دارد.

در واقع اقتصاد جهان در حال حاضر با یکی از بزرگ‌ترین شوک‌ها طی چند دهه اخیر مواجه است. بازارهای سهام در نقاط مختلف جهان طی این مدت روند نزولی داشته و به دلیل اجرای قرنطینه و تعطیلی کارخانه‌ها در بیشتر کشورها، صنایع مختلف متحمل زیان شده‌اند.

قابل‌توجه آنکه سازمان جهانی کار اعلام کرده است در سناریوی خوش‌بینانه حدود ۵.۳ میلیون نفر شغل را در سراسر جهان به خاطر پس‌لرزه‌های کرونا از دست خواهند داد.

ضمن آنکه طبق پیش‌بینی این سازمان بین۸۶۰ میلیارد تا ۳.۴ تریلیون دلار از ثروت مردم جهان براثر کرونا از بین می‌رود و این سازمان از بانک‌های مرکزی و نهادهای پولی خواسته است تا رویکرد حمایتی بیشتری از کسب‌وکارها به‌ ویژه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در برابر پیامدهای کرونا انجام دهد.

اما آنچه قابل تامل است آنکه با وجود زیان بالایی که بر بسیاری از صنایع وارد آمده این ماجرا برنده‌هایی نیز داشته است و صنایعی هستند که وضعیت متفاوتی نسبت به سایر صنایع دارند. مانند صنایع بهداشتی و دارویی که توانسته‌اند از آسیب کرونا در امان بمانند تا آنجا که با وجود کاهش درآمدزایی سایر صنایع، شاهد شدت گرفتن تولید و فروش شرکت‌هایی هستیم که نیازهای اساسی و اولیه کشور را در این زمینه تأمین می‌کنند.

رونق یا ازدحام؟

تعطیلی بخش بزرگی از کسب‌وکارها و ضرر اقتصادی کلان به آن‌ها از ویژگی‌های کرونا ویروس، مهمان ناخوانده این روزهای کشورهای سراسر جهان است اما نکته‌ای که نباید از آن غافل شد آنکه با وجود آسیب‌های فراوانی که کرونا برای کسب‌وکارها داشته فرصت‌هایی را هم برای رونق برخی صنایع به وجود آورد. بحرانی که ترکیبی از خطر و فرصت برای بخش‌های مختلف اقتصاد کشورهاست. زیرا این ویروس موجب رشد فزاینده تقاضا برای برخی محصولات و خدمات شد.

صنعت مواد غذایی، صنعت دارویی و صنعت مواد بهداشتی جزو صنایعی هستند که مسلماً با افزایش تقاضا روبه‌رو شده‌اند. این تقاضا برای مواد غذایی فاسد نشدنی، کنسروها و وسایل بهداشتی و ضدعفونی‌کننده‌ها و شوینده‌ها و همچنین داروهای مکملی که به‌ منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری مصرف می‌شود، افزایش داشته است.

بنابراین به دنبال افزایش تقاضا برای مواد شوینده و پاک‌کننده و تقریباً خالی بودن قفسه ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده در فروشگاه‌ها، داروخانه‌ها به یکی از پر مراجعه‌ ترین واحدها در این روزها بدل شده‌اند. عطاری‌ها و فروشندگان لوازم بهداشتی هم جزو کسب‌وکارهای محسوب می‌شوند که تقاضا برای محصولاتشان افزایش داشته است.

تقاضا برای مواد ضدعفونی بیش از دارو شده است

به‌ این‌ ترتیب کرونا باوجود کاهش درآمدزایی در سایر صنایع، باعث شدت گرفتن تولید و فروش شرکت‌هایی شده است که مردم این روزها وابسته به محصولات آن‌ها هستند. در این میان صنعت دارویی از آن‌رو که مردم به‌ منظور پیشگیری و حفظ سلامتی خود به تولیدات آن نیازمند هستند وضعیت متفاوتی نسبت به سایر صنایع فعال دارد. همین امر سبب شده تا تولیدکنندگان مواد دارویی این روزها شرایط متفاوتی را تجربه کنند.

در این زمینه متصدی یکی از داروخانه‌های اصفهان می‌گوید: مراجعه اغلب مشتریان به دلیل تقاضای ماسک و مواد ضدعفونی و الکل است که در صورت موجود بودن این اقلام، با افزایش فروش هم مواجه هستیم اما مسئله اینجاست که در خیلی موارد این محصولات موجود نیست و فقط ازدحام کاذبی در داروخانه به وجود می‌آید که تصور بر رونق می‌شود.

به گفته وی اقلام دیگری که با افزایش فروش مواجه شده‌اند دستمال‌های مرطوب، پنبه و شوینده‌های غیرالکلی است، همچنین تقاضا برای انواع ویتامین‌ها هم سیر صعودی داشته به نحوی‌ که موجودی داروخانه خیلی زود تمام می‌شود.

همچنین رضا بحرینی که از داروسازان اصفهان است در رابطه با رونق صنعت داروسازی در این ایام کرونایی می‌گوید: شاید صنعت محصولات بهداشتی از طریق شیوع کرونا به رونق رسیده باشد اما صنایع داروسازی فعلاً در این شرایط قرار ندارد.

رونق داروخانه‌ها نادرست است

وی توضیح می‌دهد: باوجود درخواست‌های بیشتر مردم، نسبت به تهیه برخی از مولتی‌ویتامین‌ها و ملزومات بهداشتی اما به دلیل تعطیلی بسیاری از مطب‌های خصوصی در این دوران، مراجعه برای نسخه‌پیچی بسیار کاهش داشته در صورتی‌که عمده گردش مالی یک داروخانه از همین طریق است که این موضوع باعث افت درآمدی داروخانه‌ها شده است در حالی‌ که مراجعات افراد برای خرید اقلامی چون ماسک و مواد ضدعفونی و ویتامین‌ها منجر به این تصور شده که کرونا باعث رونق داروخانه‌ها شده است.  

این داروساز می‌گوید: ضمن آنکه برای کنترل کردن شرایط دارویی و ممانعت از کمبود دارو در داروخانه‌ها، این اقلام نیز به‌صورت سهمیه‌بندی به ما تحویل داده می‌شد از طرفی هم از شرکت‌های دارویی را به‌طور نقدی و یا با مهلت بسیار اندک خرید می‌کنیم.

به گفته بحرینی حال با توجه به کاهش مراجعه بیماران به دلیل تعطیلی مطب‌ها و خریدهای نقدی از شرکت‌ها به‌علاوه کمیابی محصولات محافظتی و بهداشتی و درنتیجه کاهش فروش آن‌ها مشخص است که داروخانه‌ها با بحران مالی شدیدی روبرو شده‌اند ولی اغلب از رونق فعالیت داروخانه‌ها سخن می‌گویند که کاملاً نادرست است.

وی ادامه می‌دهد: البته قبل از این شرایط هم بحران‌هایی چون عدم رشد قیمت دارو متناسب با نرخ تورم، کاهش ارزش پول، افت قدرت مالی مردم، افزایش تعداد داروخانه‌ها، رشد مالیات و سایر هزینه‌های داروخانه‌ها و مهم‌تر از همه نسیه‌فروشی طولانی‌مدت به سازمان‌های بیمه‌گر باعث کاهش درآمد داروخانه‌ها شده بود که با ورود ویروس کرونا این شرایط نامطلوب شدت بیشتری گرفت به‌طوری‌که هم‌اکنون تعداد زیادی از داروخانه‌ها  با بحران مالی دست‌به‌گریبان هستند.

رشد سهام صنایع دارویی

حال سؤال این است در بازار سرمایه، صنایع دارویی در چه وضعیتی قرار گرفته‌اند.

بر اساس اظهارات تحلیلگران بازار سرمایه، در شرایط فراگیری ویروس کرونا صنایعی مانند ارتباطات با رشد خوبی همراه بوده‌اند. زیرا میزان استفاده مردم و کسب‌وکارها هم از تلفن و هم از اینترنت افزایش‌یافته و این باعث بهبود وضعیت این شرکت‌ها و صنعت شده است.

همچنین صنعت دارو نیز در دوران کرونا مورد اقبال سهامداران قرارگرفته چرا که شرکت‌های داروسازی یکی از بخش‌هایی هستند که نه‌ تنها فعالیت خود را کاهش نداده‌اند بلکه ارتقا نیز داده‌اند. از سوی دیگر میزان نیاز مراکز درمانی و بیمارستانی و همچنین مردم به تولیدات این شرکت‌ها افزایش‌یافته است. در کنار آن شرکت‌هایی که در زمینهٔ تولید اقلام بهداشتی مانند ماسک، ژل و محلول‌های ضدعفونی‌کننده و دستکش فعالند نیز در دوره شیوع کرونا با رونق اقتصادی مواجه شده‌اند.

به دلیل نیاز شدیدی که مراکز درمانی و مردم به این محصولات دارند، علاوه برافزایش تولید این واحدها قیمت‌ها نیز با رشد همراه بوده و به سودآوری آن‌ها منجر شده است. صنایعی که محصولات شوینده تولید می‌کنند نیز یکی از صنایعی هستند که این روزها با افزایش شدید تقاضا مواجه شده‌اند.

سعید بهرامی از کارشناسان بازار سرمایه می‌گوید: در هفته‌های اخیر تقاضا برای گروه‌ نمادهای شوینده و دارویی بسیار بیشتر از گذشته بوده است.

وی ادامه می‌دهد: با شیوع کرونا سرمایه‌گذاران دیدگاه بهتری نسبت به این بازار که قبلاً چندان متقاضی نداشتند پیدا کرده‌اند.  واقعیت آن است در کنار صنایعی که به دلیل کاهش صادرات با استقبال سهامداران کمتری مواجه شدند، برخی صنایع تولیدکننده ملزومات مردم در دوران کرونا رونق گرفتند. البته رونق این صنایع به آن میزانی نیست که بتوان ادعا کرد تحرکی در کل بازار سرمایه به وجود آمده زیرا اقتصاد کشور مانند زنجیره‌ای به‌هم‌پیوسته است و همه بخش‌ها بر هم تأثیرگذار هستند.

بهرامی تصریح می‌کند: بنابراین در زمانی که یک بخش راکد و بخشی دیگر پر رونق باشد چندان کارآمدی برای کل اقتصاد در پی نخواهد داشت.

 وی می‌گوید: جدای از آنکه میزان رونق صنایعی که تحت آثار مثبت قرار گرفته‌اند، آن‌قدر قابل‌ توجه نیست که بتواند بر روی تمام بازار تأثیر بگذارد ولی نسبت به گذشته بهبود یافته است.

گزارش از نفیسه زمانی نژاد _ خبرنگار ایمنا

کد خبر 419766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.