۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
نقش بازارهای تر در انتشار کرونا

این روزها بازارهای تره‌بار چینی تیتر خبری بسیاری از رسانه‌های سراسر جهان را به خود اختصاص داده است؛ منتقدان زیادی از گوشه و کنار دنیا این بازارها را بر جا مانده از قرون وسطی می‌دانند و آن‌ها را عامل اصلی شیوع ویروس کشنده کرونا تلقی می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بازارهای تره‌بار چین، مانند بازارهای کشاورزی اروپایی،  از میوه و سبزی تازه گرفته تا گوشت، غذاهای دریایی و گیاهی همه نیازهای خوراکی مردم چین را در غرفه‌هایی سر باز برآورده می‌کند. مردم چین در این مکان‌ها گرد هم می‌آیند و ضمن انجام خریدهای خود، با هم به تعامل اجتماعی و بحث و گفتگو می‌پردازند. در واقع رفتن به این بازارها بخشی ضروری در زندگی هر شهروند چینی بشمار می‌رود که البته مواد غذایی سالم و مقرون به صرفه در آن‌ها به فراوانی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

این مکان‌ها بازارهای "تر" نامیده می‌شود چرا که در آن‌ها مواد غذایی خشک مانند ماکارونی، برنج و شکر جایی ندارد و تنها میوه‌ها، سبزیجات، گوشت‌ها و غیره به فروش می‌رسد. از طرفی بعضی از فروشندگان برای تازه ماندن مواد خوراکی خود مرتب روی آن‌ها آب می‌پاشند یا آن‌ها را با یخ می‌پوشانند برای همین بازار همیشه حالت مرطوب دارد. اگرچه در بعضی از این بازارها حیوانات دریایی خوراکی و پرنده‌ها به صورت زنده به فروش می‌رسد اما شیوع بیماری‌هایی نظیر آنفولانزای دهه ۱۹۹۰ وجود حیوانات زنده در بسیاری از بازارهای تره‌بار چینی را ممنوع کرده است.

بسیاری از متخصصان بازارهای تره‌بار کلانشهر ووهان چین را منشا ظهور ویروس کرونا می‌دانند چرا که بسیاری از افرادی که در همان آغاز شیوع به کووید-۱۹ مبتلا شدند، به گونه‌ای با این بازارها در ارتباط بوده‌اند. پیش از این نیز متخصصان سلامت بازارهای فروش حیوانات در چین را به عنوان منشا بسیاری از بیماری‌های واگیر نظیر ایدز و ابولا شناسایی کردند و این زمینه‌ای شد تا محققان در جستجوی منشا کووید-۱۹ به تحقیق در بازارهای تره‌بار چینی بپردازند. نتیجه تحقیق این شد که بسیاری از افرادی که به کرونا ویروس مبتلا شده بودند چند روز قبل از آلوده شدن خود از بازار دیدن کرده بودند یا در آنجا مشغول کار بودند. نتیجه تحقیقات بیشتر این محققان نشان داد که "خفاش" اولین ناقل ویروس کرونا بوده است که آن را به ساکنان ووهان و سپس سراسر جهان انتقال داده است.

بعضی از بازارهای فروش مواد غذایی ووهان دارای بخش‌هایی مجزا است که در آن حیوانات وحشی نظیر مار، بچه گرگ، موش‌های بامبو و جوجه تیغی‌ها به فروش می‌رسد. بسیاری از مقامات ارشد آمریکایی خواهان تعطیل شدن این بازارها شده‌اند اما دولت چین وجود این بازارها را ضروری می‌داند چرا که بخش اعظمی از مواد غذایی مورد نیاز مردم را تامین می‌ کند. با گسترش ویروس کرونا مقامات رسمی پکن، پایتخت چین، فروش حیوانات وحشی را در بازارهای شهر ممنوع کرده‌اند و دولت ووهان نیز بازار تره‌بار شهر را از ابتدای ژانویه تعطیل و فروش هر گونه حیوان وحشی برای مصرف خوراکی را در پایان ماه ممنوع کرده است. با این حال، بعضی از فروشگاه‌های جنوب چین همچنان فعالیت خود را ادامه می‌دهند و به فروش خفاش، سوسمار، عقرب، گربه و سگ مشغول هستند.

چنین به نظر می‌رسد که ممنوعیت فروش حیوانات وحشی در چین سخت‌تر از مهار ویروس کرونا باشد چرا که مصرف گوشت این حیوانات بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ چینی‌ها بشمار می‌رود و حتی بسیاری از مردم از گوشت به عنوان دارو برای درمان دردهای خود بهره می‌گیرند. اگرچه غربی‌ها آزادی و دیگر حقوق بشر را لازمه زیستن می‌دانند اما بین چینی‌ها مصرف گوشت و مواد خوراکی اصلی‌ترین لازمه زندگی بشمار می‌رود به طوری که از نظر آن‌ها کمبود مواد غذایی به معنای پایان زندگی است.

کد خبر 419744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.