ترشحات اشکی می‌تواند عامل انتقال کرونا باشد

پیامد بازگشایی پاساژها و مراکز خرید در وضعیت کرونا، عدم واردات داروهای کرونا، دریافت ۱۰ هزار گزارش از تخلفات کرونایی، پیشرفت تصلب شریان بین سنین ۴۰ تا ۵۰ سال و ترشحات اشکی عامل انتقال ویروس کرونا را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به بازگشایی مراکز خرید و افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، بر ضرورت توجه بیشتر به رعایت نکات بهداشتی تاکید کرد.

علیرضا زالی درباره وضعیت اپیدمی با بازگشایی پاساژها، توضیح داد: نکته حائز اهمیت در این باره ترددهای بیش از گذشته مردم در سطح شهر به ویژه با وسایل حمل و نقل عمومی است که امکان تماس را افزایش می‌دهد و با توجه به اینکه با گذشت زمان تعداد بیشتری از مردم به این ویروس مبتلا شده اند، بر تعداد ناقلین ویروس افزوده شده است.

وی ادامه داد: در این زمینه رعایت پروتکل‌هایی که اعلام کرده‌ایم می‌تواند بسیار راهگشا باشد و باید تلاش شود همه افراد به ویژه کسانی که در منزل از افراد پرخطر نگهداری می‌کنند، هنگام بازگشت بیماری را به درون منزل منتقل نکنند.
واردات داروهای کرونا نداریم

محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو به وضعیت تولید ماسک در کشور اشاره کرد و گفت: قبل از بحران کرونا بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار ماسک سه لایه در کشور تولید می‌شد که با بروز بحران کرونا این عدد به حدود ۱.۵ میلیون رسید و به دنبال آن با ورود ستاد اجرایی فرمان امام، این ظرفیت به ۲.۸ میلیون ماسک سه لایه رسیده است.

رئیس سازمان غذا و دارو در ارتباط با ماسک‌های فیلتردار، افزود: قبل از بحران کرونا روزانه  پنج هزار عدد ماسک فیلتردار تولید می‌کردیم که در حال حاضر این ظرفیت تولید به چند برابر رسیده است.

وی مبنی بر اینکه در حال حاضر واردات دارو برای بیماران کرونا داریم یا خیر، اظهار کرد: الان واردات دارو نداریم و آنچه شاهد هستیم سفارش‌های بهمن و اسفند سال گذشته است.

شانه ساز با تاکید بر این موضوع که هنوز هیچ درمان دارویی شناخته شده برای کرونا نداریم که بخواهیم به آن وابسته باشیم، تاکید کرد: همه داروهایی که بتوانند در زمینه بهبود کرونا استفاده شود، در داخل تولید می‌کنیم، خودمان می‌توانیم داروهای مورد نیاز در زمینه بهبود بیماران کرونا را تولید کنیم.
وی گفت: بخشی از مواد اولیه این داروها نیز توسط چند شرکت داخلی اعلام شده است که آمادگی تولید آنها را دارند.

شرط انجام آزمایش تشخیص کرونا در آزمایشگاه‌های خصوصی

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: صدور مجوز برای آزمایشگاه‌های بخش خصوصی به شرط عدم پذیرش مستقیم و خارج از سیستم بیماران بستری است.

سیدمحمدرضا یثربی اظهار کرد: با آغاز شیوع بیماری کرونا و روند افزایشی آن در روزهای اول بیمارستان مسیح دانشوری به عنوان تنها مرکز تخصصی درمان این بیماری در دانشگاه، آزمایش تشخیصی کرونا را انجام می‌داد، اما با افزایش تعداد بیماران و اهمیت کیفیت انجام آزمایش، آزمایشگاه‌های توانمند بخش دولتی و خصوصی در انجام این آزمایش شناسایی و ارزیابی شد. که با هماهنگی‌های صورت گرفته وارد چرخه تشخیصی بیماری شدند.

وی ادامه داد: همچنین با استقبال برخی از پژوهشکده‌ها، مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌های خصوصی برای خدمت رسانی به بیماران، پس از انجام بازدیدهای لازم، مجوز فعالیت به پژوهشکده رویان و مرکز ناباروری ابن سینا و آزمایشگاه خصوصی قلهک نیز داده شد و در حال حاضر ۹ مرکز مجوز فعالیت انجام آزمایش تشخیصی مولکولیکرونا ویروس را دریافت کرده اند.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: با توجه به درخواست برخی از آزمایشگاه‌های خصوصی برای ارائه خدمات در این شرایط بحرانی، روند دریافت مجوزها در حال افزایش است، ولی در شرایط کنونی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با کم‌ترین مشکل در تشخیص این بیماری روبرو است.

دریافت ۱۰ هزار گزارش از تخلفات کرونایی

مشاور ستاد ملی کنترل کرونا در امور مشارکت‌های بین بخشی و پویش‌های مردمی، از دریافت دریافت بیش از ۱۰ هزار گزارش مربوط به تخلفات کرونا از سراسر کشور در سامانه سجام خبر داد.

محمد علی زنگانه در نامه‌ای به وزیر بهداشت همچنین گزارش کاملی با موضوع تخلفات کرونا از سراسر کشور به تفکیک تعداد و موضوع تخلفات و موارد رسیدگی ارائه داده و تاکید کرده است: گزارش تخلفات کرونا توسط دادستان‌های سراسر کشور در دست پیگیری و اقدام است.

متن این نامه به شرح زیر است: با توجه به ضرورت نظارت بر رعایت راهنماهای بهداشت محیطی در نانوایی‌ها، جایگاه‌های سوخت، فروشگاه‌های زنجیره‌ای (به عنوان مراکز پرخطر که از ابتدای شروع بیماری کرونا تاکنون دایر بوده اند) و معرفی انبارهای احتکارهای کالاهای سلامت محور مورد نیاز مردم و نظام سلامت؛ از سامانه جامع ارتباطات مردمی موسوم به سجام با عنوان «دیده بانان پیشگیری، حافظان سلامت» به منظور دریافت گزارش‌های مردمی و دیده بانان پیشگیری و نیروهای حفاظت اجتماعی بهره برداری شد.

همچنین به منظور معرفی و افزایش مشارکت مردمی، این سامانه از طریق شبکه‌های صدا و سیما در دو سطح ملی و استانی معرفی شد و تاکنون بیش از ۱۰ هزار گزارش با موضوع تخلفات کرونا از سراسر کشور دریافت شده که توسط دادستان‌های سراسر کشور در دست پیگیری و اقدام است.

تصلب شریان بین سنین ۴۰ تا ۵۰ سال به سرعت پیشرفت می‌کند.

طبق نتایج مطالعه جدید بسیاری از افراد سالم در رده سنی ۴۰ تا ۵۰ سال با پیشرفت سریع تصلب شریان مواجه هستند.
مطالعات نشان می‌دهد پلاک‌های چربی در عروق خونی تأمین کننده خون قلب، مغز و پاها در سنین ۴۰ تا ۵۰ سال به سرعت تشکیل می‌شوند. تشکیل پلاک‌های چربی در عروق خونی منجر به بیماری قلبی عروق کرونر می‌شود.

به گفته محققان تصلب شریان زمانی روی می‌دهد که رسوبات کلسترول و همچنین سایر مواد، در دیواره‌های عروق تشکیل شده و در نتیجه رگ‌ها تنگ می‌شوند.

این تنگی عروق می‌تواند جریان خون را کاهش دهد و در شدیدترین حالت، به طور کامل آن را مسدود نماید. علائم انسداد عروق خونی منتهی به قلب که بیماری قلبی عروق کرونر نام دارد شامل درد قفسه سینه، ضعف، سرگیجه، درد در دست‌ها، و تنگی نفس است.

در نهایت می‌تواند منجر به ضعف عضلات قلب شده که نتیجه آن، حمله قلبی خواهد بود.

فاکتورهای پرخطر بیماری قلبی عروق کرونر شامل سیگار کشیدن، دیابت، اضافه وزن یا چاقی، رژیم غذایی ناسالم، و سابقه خانوادگی ابتلاء به این بیماری است.

ترشحات اشکی می تواند عامل انتقال ویروس کرونا باشد

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه قرمزی و یا التهاب چشم می تواند از نشانه های تهاجم ویروس کرونا باشد، گفت: ترشحات اشکی دقیقا همانند مخاط بینی عامل انتقال کرونا است.

مرتضی انتظاری با اشاره به راه‌های انتقال ویروس کووید ۱۹ از طریق چشم، اظهار کرد: کرونا چشم‌ها را از طریق ورم ملتحمه، همراه با قرمزی، اشک و سوزش چشم درگیر می‌کند.

وی افزود: حتی بیمارانی را داشته ایم که مدت‌ها صرفاً با این عوارض درگیر بوده‌اند و بهبودی در وضعیت چشمی ایجاد نشده و این ورم، التهاب و سوزش به صورت بیماری ادامه دار این افراد را درگیر کرده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ترشحات اشکی مبتلایان به کرونا به قطعیت می‌تواند عامل انتقال این ویروس باشد تاکید کرد: از تماس نزدیک با مبتلایان باید پرهیز کرد چرا که این بیماری صرفاً از طریق عطسه و سرفه فرد مبتلا منتقل نمی‌شود بلکه ترشحات اشکی نیز می‌تواند عامل مهمی برای انتقال ویروس کرونا محسوب شود.

وی گفت: ترشحات اشکی دقیقاً همانند مخاط بینی می‌تواند عامل انتقال ویروس کووید ۱۹ باشد بنابراین در محیط‌های عمومی هرگز به چشمان خود دست نزنید و شست و شوی مکرر دست‌ها را فراموش نکنید.

کد خبر 419741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.