تأمین واگن یکی از چالش‌های پروژه مترو قم است

شهردار قم از افتتاح و بهره‌ برداری فاز نخست مترو شهر قم تا پایان سال ۹۹ خبر داد.

به گزارش ایمنا، سید مرتضی سقائیان‌نژاد سال ۹۹ را سال پر چالشی برای کشور و شهرداری‌های کشور دانست و اظهار کرد: با توجه به شرایط ایجادشده در شیوع بیماری کرونا وظایف شهرداری‌ها افزایش پیداکرده، اما نمی‌توانیم وظایف ذاتی خود را کنار بگذاریم.

وی حفظ شادابی و نشاط شهر را برای تقویت روحیه مردم لازم و ضروری عنوان کرد و افزود: با وجود اهمیت و اولویت انجام مأموریت‌های محول شده به شهرداری برای کنترل ویروس کرونا اما حفظ نشاط اجتماعی نیز برای تقویت روحیه مردم لازم و ضروری است.

شهردار قم شهر را موجود زنده و پویا دانست و عنوان کرد: اجرای پروژه‌ها و تکمیل آن‌ها همچنان در اولویت‌های شهرداری بوده و نمی‌توانیم به تعهدات خود در این حوزه عمل نکنیم.

وی با اشاره به مطالبات مردم برای تکمیل مترو گفت: اجرای مترو و تکمیل آن‌ یکی از نشانه‌های توسعه یافتگی در شهر بوده و مطالبه مردم برای تکمیل این پروژه به‌حق است، اما باید مردم از جزئیات مشکلات این پروژه نیز آگاه باشند.

سقائیان‌نژاد یکی از مشکلات تکمیل این پروژه را نوسانات ارزی و عدم ثبات اقتصادی عنوان کرد و ادامه داد: در فاز نخست مترو قم با ۵.۲ کیلومتر از قلعه کامکار تا میدان مطهری اقدامات بزرگی انجام‌شده و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا پایان ۹۹ تکمیل می‌شود.

وی تأمین واگن را به‌ عنوان یکی از چالش‌های پروژه مترو مطرح کرد و افزود: خوشبختانه در سال ۹۸ با پیگیری‌های انجام‌شده توانستیم ۸۰ واگن با اعتباری بالغ‌ بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خریداری کنیم.

شهردار قم کارفرمایی اصلی خرید واگن‌های متروی قم را وزارت کشور معرفی کرد و گفت: واگن‌ها توسط شرکت چینی ساخته می‌شود و سفارش واگن مترو قم نیز به سفارش‌های اصفهان، شیراز و تبریز که ۳۱۵ واگن بود اضافه شد.

وی اختلاف ایران و شرکت چینی را بر سر مبلغ قرارداد یکی دیگر از چالش‌های مترو خواند و اظهار کرد: ایران قرارداد جدید واگن‌های متروی قم را با قیمت قرارداد پایه یعنی ۸۰۰ هزار یورو برای هر واگن در نظر گرفته است.

سقائیان‌نژاد با ابراز امیدواری برای رفع گره‌های حقوقی ایجادشده، ادامه داد: حفاری فاز یک مترو پایان‌یافته و پس از رفع مشکلات حقوقی راه‌اندازی مترو در کمترین زمان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه چالش بعدی مترو تأمین ۱۱ بسته الکترومکانیک است، خاطرنشان کرد: بخشی از این ۱۱ بسته الکترومکانیک در داخل کشور تدوین‌ شده اما شش بسته آن باید وارده شده و نیازمند ارز است.

شهردار قم ادامه داد: با مذاکراتی که با پیمانکار مترو قم و شورای تأمین در استان قم انجام‌شده مشکلات اختلاف قیمت تا حدودی رفع و با اجرای تعدیل در این پروژه اعتباراتی نیز به آن تزریق‌شده است.

کد خبر 419713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.