اقدامات کمیسیون ملی یونسکو در مبارزه با کرونا

کمیسیون ملی یونسکو_ ایران در مقابله با شیوع بیماری کرونا و در راستای کمک به ارتقای سلامت روانی جامعه، با برنامه‌ریزی فعالیت‌هایی در حوزه‌های فرهنگی، اطلاع‌رسانی و ارتباطات و آموزشی انجام داده است.

به گزارش ایمنا و نقل از  روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو ایران، با شیوع ویوروس کرونا در ایران، کمیسیون ملی یونسکو در کنار بسیاری از سازمان‌ها و نهادها کوشید تا سهمی در ارائه خدمات ویژه این دوره ایفا کند. بخشی از فعالیت‌هایی که تاکنون این کمیسیون انجام داده به شرح زیر است و کمیسیون برای آینده نیز برنامه هایی در دست اجرا دارد.

باشگاه‌های یونسکوی ایران در خط مقدم مبارزه با کرونا

هفت باشگاه یونسکوی ایران در تلاشند تا یاری رسان ملت و جامعه پزشکی در نبرد همگانی علیه "کووید ۱۹" باشند. در این تلاش، باشگاه مهارت و مشارکت‌های اجتماعی ایران آباد، در فعالیت های اجتماعی همچون تولید لباس‌های بهداشتی (برای جراحان، پرستاران و پزشکان)، ماسک و همچنین مواد غذایی مشارکت فعال داشته است.

از عوامل موفقیت این طرح، بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات برای اقدامات اضطراری اجتماعی از طریق تهیه زنجیره عرضه و تقاضا و توزیع مبتنی بر فناوری اطلاعات و مشارکت بخش خصوصی است. تا به امروز حدود ۱۹۰۰ میلیون ماسک تولید شده است. بودجه کلیه این فعالیت‌ها از طریق کمک های عمومی داوطلبانه تامین شده است.

از دیگر اقدامات باشگاه مهارت و مشارکت های اجتماعی ایران آباد می توان به اعزام داوطلبان به بیمارستان ها، ضد عفونی کردن فضاهای عمومی، تهیه و توزیع لباس های محافظ و توزیع بسته های غذایی در بین نیازمندان و قربانیان ویروس اشاره کرد که به طور داوطلبانه انجام شده است.

از همه مهمتر، این باشگاه در تلاش برای ترویج فرهنگ مشارکت عمومی و کار داوطلبانه و در راستای حمایت از کودکان کار، زنان سرپرست خانوار، نیازمندان و بنگاه های اقتصادی متضرر از کرونا، جنبش همه بر علیه کرونا را معرفی کرده است.

این باشگاه همچنین فعالیت های ذیل را به منظور افزایش آگاهی عمومی انجام داده است:

۱. ایجاد یک مرکز تماس با بیش از ۲۰۰ داوطلب فعال برای پاسخ به سؤالات عمومی درباره COVID-19 و تسهیل فعالیت های غربالگری بیماری.

۲. ایجاد پلتفرم غربالگری آنلاین با همکاری مرکز بهداشت و درمان شمال تهران با کمک ۲۰ داوطلب؛

۳. تهیه، انتشار و توزیع بیش از ۸۰ محتوای آموزشی (پوستر ، اینفوگرافی ، فیلم و عکس) توسط یک گروه هشت نفره

بودجه کلیه فعالیت های فوق الذکر از طریق کمک های عمومی داوطلبانه تامین شده است.

نمایشگاه طراحی گرافیکی

کمیسیون ملی یونسکو ایران در واکنش به اپیدمی خاموش بیماری روانی که در نتیجه بیماری همه گیر covid-19 ایجاد شده و در قدردانی از تلاش های فداکارانه جامعه پزشکی در مبارزه با ویروس کرونا، جشنواره هنری طراحی گرافیکی (به صورت مجازی) را برپا کرد. در این نمایشگاه مجازی، پوسترها، هشدارها و توصیه های اینفوگرافیکی و اقدامات پیشگیرانه مهم در قالب هنر به نمایش درآمد.

با توجه به نقش مهمی که جامعه پزشکی این روزها در سراسر جهان ایفا می کند، این کمیسیون برگزاری این رویداد را در سطح منطقه ای و یا بین المللی مطرح کرده است.

اقدامات شهرهای خلاق ایران در مواجهه با COVID-19

چهار شهر خلاق ایرانی - رشت ، اصفهان ، بندرعباس و سنندج- با بهره گیری از  قدرت موسیقی برای تقویت روحیه جامعه، با همکاری کمیسیون ملی ایران یونسکو و تحت نظارت این سازمان اقدام به برگزاری کنسرت های چهار دقیقه ای مجازی نمودند. این کنسرت های مجازی توسط آهنگسازان مشهور برای عموم مردم اجرا می شود. نحوه برگزاری این برنامه به این صورت است که اجراها در خانه ضبط می شوند و سپس برای پخش عمومی در رسانه های اجتماعی و صفحه اینستاگرام کمیسیون ملی، به این سازمان ارسال می شوند.

این فعالیت تحت عنوان شعار جهانی در خانه بمان انجام می شود.

بکارگیری ادبیات برای کمک به جامعه در دوران COVID-19

اساتید ادبیات به طور زنده و به مدت یک ساعت، آثار ادبیات و شعرهای ایرانی را در خانه می خوانند و این اجراها روزانه به صورت Live در اینستاگرام کمیسیون ملی برای عموم منتشر می‌شود.

در این برنامه، خوانندگان مشهور ایرانی نیز ترانه های روح انگیز را در خانه اجرا می کنند و این اجراها توسط کمیسیون ملی در رسانه های اجتماعی برای استفاده عموم منتشر می شود.

گفت و گو های زنده

کمیسیون ملی یونسکو همچنین متعهد شده است که جلسات بحث و گفتگو با موضوع «دنیای ما پس از کرونا» را به صورت زنده برگزار کند، در این جلسات دانشمندان حوزه های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی پیرامون دیدگاه های خود در مورد جهان پس از کرونا صحبت می کنند. این برنامه به صورت زنده و یک روز در میان در صفحه اینستاگرام کمیسیون ملی یونسکو به اشتراک گذاشته می شود.

کد خبر 419711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.