باقری: نیروی انتظامی در اجرای ماموریت ‌ها سربلند است

رییس ستاد کل نیروهای مسلح با قدردانی از تلاش سبزپوشان ایثارگر و خدوم تاکید کرد: نیروی انتظامی در اجرای ماموریت‌ها سربلند است و هیچ موضوعی نمی‌تواند در برابر سازمان جهادی و مدیریت انقلابی مانع ایجاد کند.

به گزارش ایمنا، سرلشکر پاسدار «محمدباقری» روز دوشنبه در بیست و چهارمین همایش سراسری فرماندهان، معاونان و مدیران ناجا که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد،  یاد و خاطره شهدای نیروی انتظامی و به ویژه شهید بزرگوار اسلام و انقلاب سردار سپهبد "حاج قاسم سلیمانی" که حق بزرگی بر گردن ملت ایران از منظر تامین امنیت و سربلندی کشور دارند را گرامی داشت.

وی با بیان اینکه سال ۹۸ از حیث حوادث طبیعی در کشور و ماموریت های دیگر سال خاصی برای نیروی انتظامی بود، گفت: ناجا چه از حیث حوادث طبیعی که در کشور اتفاق افتاد و چه از جهت ماموریت هایی که به اقتضاء زمان در سال گذشته پیش آمد توانست به خوبی نقش آفرینی کند؛ در مسئله غیر مترقبه شیوع ویروس کرونا در کشور نیز نیروی انتظامی توانست به خوبی ایفای نقش کند.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح یادآور شد: نیروی انتظامی در اجرای ماموریت های برنامه ریزی و طراحی شده از قبل، کاملا آماده، پابه کار و با مدیریت مناسب وارد میدان عمل شد این در حالی است که باید بگویم این نیروی خدوم و پرتلاش در ماموریت های غیرمترقبه و غیرقابل پیش بینی شده نیز عملکرد خوبی داشته است.

باقری ادامه داد: کسی احتمال وقوع سیل را در ابتدای سال ۹۸  نمی داد و یا شیوع ویروس کرونا در اواخر سال پیش بینی نشده بود اما نیروی انتظامی با انعطاف مناسب، چابکی کامل، مدیریت کارآمد و حضور به موقع در صحنه توانست در اولین لحظات و پیش از سایر ارگان ها، سخت ترین ماموریت ها را بر عهده بگیرد و در اجرای آنها سربلند باشد که این رویکرد نیروی انتظامی نیز جای قدردانی دارد.

وی با اشاره به روند برگزاری بیست و چهارمین همایش سراسری فرماندهان ناجا به صورت ویدئو کنفرانس، اظهار کرد: با ابتکار عمل شاهدیم که در این جلسه ویدئو کنفرانسی بیش از ۱۳۰۰ نفر در بیش از ۱۰۰ نقطه و به شکل بر خط امکان حضور و بهره مندی از جلسه را دارند که بیانگر این است علی رغم کاستی ها و مشکلات هیچ چیز نمی تواند در برابر سازمان جهادی و مدیریت انقلابی ایجاد مانع کند بلکه می تواند باعث اتفاقات، پیشرفت ها و اجرای مناسب تر ماموریت ها شود.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: از تلاش های معاونت فاوای ناجا به جهت برگزاری چنین جلسه ای قدردانی می کنم و باید بگویم معاونت فاوا ناجا همواره جزء موفق ترین فاواهای نیروهای مسلح بوده و است.

باقری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: نیروی انتظامی در سال ۹۸ علاوه بر ماموریت های جاری، ماموریت های بزرگی را بر عهده گرفت و با گسترش بی نظیر خود در سراسر کشور و سطح جغرافیایی توانست امور و ماموریت هایش را پیش ببرد.

وی افزود: از اولین نقطه مرزی، مرزبانان با هوشیاری، آمادگی و توانمندی بالا در برابر شرارت ها، قاچاقچیان، ناامنی ها و ... ایستاده اند و ماموریت های ذاتی خود را انجام داده و به شایستگی از مرزها حفاظت و صیانت می کنند از طرفی پرتلاشان نیروی انتظامی در جاده ها، یکایک شهرها، کلان شهرها، روستاها و نقطه به نقطه کشور تامین نظم و امنیت را عهده دار هستند و علاوه بر امور تخصصی مختلفی که در حیطه ماموریت های ذاتی و قانونی دارند، ماموریت های دیگری  نیز در طول سال به نیروی انتظامی افزوده می شود و با این حال این نیرو به خوبی در تامین امنیت پایدار نقش آفرینی می کند، البته که مردم قدرشناس این امنیت پایدار و کارآمد هستند.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرد: ما انسان ها تا زمانی که غرق نعمتی هستیم، قدر آن را نمی دانیم، در مسئله شیوع ویروس کرونا یکایک مردم جهان و کشور قدر سلامت را دانستند و تا حدی متوجه اهمیت این موضوع شدند و در حوادث و گرفتاری ها، مردم نیز به خوبی قدر امنیت را می فهمند بنابراین باید بدانیم این امنیت پایدار و کارآمد در کشور موضوع ساده ای نیست و با تلاش و جانفشانی های نیروهای مسلح از جمله نیروی انتظامی به دست آمده است.

باقری با اشاره به وجود برخی ناامنی ها در بعضی از کشورهای پیرامونی و همسایه، خاطر نشان کرد: برخی از اخبار ناامنی در کشورهای پیرامونی را در تلویزیون و اخبار می بینیم، در خیلی از کشورهای پیرامونی و همسایه، مردم می گویند وقتی از منزل قصد خروج داریم وصیت نامه می نویسیم و یا زمانی که فرزندانمان به قصد مدرسه از منزل خارج می شود نمی دانیم که آیا سالم به منزل بازمی گردد یا خیر!؟ این اتفاقات در حالی است که به لطف خداوند و تلاش نیروهای مسلح، امنیت مطلوبی در کشور داریم و کشور ما در اوج امنیت به سر می برد و نیروی انتظامی در همه سطوح و جغرافیا در حوزه تامین نظم و امنیت مسئولیت را عهده دار است و به نحو احسن کار می کند که جای قدردانی دارد.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور مطرح کرد: از آغازین ساعات شیوع این ویروس در کشور یعنی از اولین ساعاتی که مشخص شد این ویروس به کشور وارد شده و احتمال همه گیری دارد، نیروی انتظامی وارد عمل شد؛ ناجا چه در مسئله کنترل شهرها و جاده ها و چه در مسئله مدیریت فضای مجازی و جلوگیری از شایعه پردازی و ایجاد ناامنی های روانی و از طرفی در برخورد با محتکران نیازمندی های اساسی مردم به خوبی عمل کرد این اقدامات در حالی صورت گرفت که این نیرو در مسئله امنیت مرزها و جلوگیری از ورود غیرمجاز اتباع بیگانه نیز عملکرد خوبی داشته و از طرفی به پاک سازی و گندزدایی معابر و نقاط آلوده پرداخت، همچنین درمان بیماران در بیمارستان های ناجا از دیگر اقدامات این نیروی پرتلاش بود.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرد: علاوه بر تمام اقداماتی که برشمردم، نیروی انتظامی ماموریت های ذاتی اش را حتی برای لحظه ای تعطیل نکرد و تمام ماموریت های این نیرو به صورت شبانه روز در حال جریان است و همه ماموریت ها با چابکی و تلاش پیش رفت و باید بگویم اقدامات ناجا در این برهه زمانی و در کنار انجام و اجرای ماموریت های ذاتی و قانونی، مسئله کوچکی نیست.

باقری خاطرنشان کرد: باید از تجربه مواجهه با ویروس کرونا استفاده کنیم چون این موضوع برای ما درس های زیادی به همراه داشت؛ شاید ما و سایر کشورهای جهان هرگز پیش بینی نمی کردیم با چنین پدیده ای با این سطح از اپیدمی مواجه شویم، حتی در زمان جنگ جهانی جنگ اول و دوم نیز شرایط این گونه نبود که تمام جهانیان درگیر یک موضوع واحد و مشترک شوند و یا در زمان بیماری های واگیردار گذشته، این چنین گستردگی را شاهد نبودیم و محدود به برخی کشورها و قاره ها بود اما بیماری کرونا سطح گسترده ای دارد و به گونه ای توسعه پیدا کرد که همه جهان درگیر شد؛ تمام اجتماعات جهان را به تعطیلی کشاند و رفتارهای مردم با تغییرات اساسی مواجه شد به گونه ای که این ویروس مردم را برای مدت قابل توجهی خانه نشین کرد و فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... را به تعطیلی کشاند و شرایط خاصی را همه کشورهای جهان تجربه کردند.

وی با طرح این سوال که این حادثه و حوادثی مشابه چه تاثیری در نحوه اجرای ماموریت های سازمان های نیروهای مسلح از جمله ناجا دارد، گفت: آیا ساختار و سازمان دهی ما اعم از نیروی انسانی، آموزش، تجهیزات و ... متناسب با چنین پدیده ای است یا نیاز به اصلاح دارد؟ حتما باید در ساختار و سازمان دهی های اشاره شده بازنگری هایی کنیم یعنی توان، آمادگی، آموزش، تمرین و ... ما در انجام وظایف و ماموریت ها در بخش های مختلف باید متناسب با پدیده ها باشد.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: یکی از تاثیرات بزرگ این حادثه، توجه و بهره برداری از فضای مجازی بود در واقع در این چنین شرایطی بهره برداری از فضای مجازی به شدت توسعه پیدا کرد اما این سوال پیش می آید که آیا ما فرهنگ استفاده از فضای مجازی در این سطح را داریم؟ یا با چه آسیب هایی مواجه هستیم؟ بدخواهان و مجرمان چه ترفندها و روش های جدیدی را در این شرایط به کار می گیرند.

باقری تاکید کرد: در چنین شرایطی باید هر موضوعی را پیش بینی و پیشگیری کنیم و امنیت فضای مجازی را بهتر از گذشته تامین نماییم چرا که تامین آرامش روانی مردم بسیار حائز اهمیت است و باید با جدیت این امور را دنبال کنیم البته در این برهه زمانی نیروی انتظامی نیز به خوبی عمل کرد و بسیاری از سایت ها و مجرمان سایبری مورد برخورد ناجا قرار گرفتند و در موارد متعددی برخورد انضباطی و قضائی صورت گرفت اما باید بگویم لازم است در هر شرایطی آماده باشیم.

وی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به نیروهای مسلح مبنی بر تشکیل قرارگاه بهداشتی امام رضا (ع)، یادآور شد: فرماندهی معزز کل قوا در امر تشکیل قرارگاه بهداشتی امام رضا (ع) توسط نیروهای مسلح فرمودند:"این را به عنوان یک رزمایش دفاع بیولوژیک در نظر بگیرید" و واقعا نیروی انتظامی در عمل به این دستور، چنین رویکردی داشت.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرد: این رزمایش ویژگی ها، سطوح، ابعاد و لایه های مختلفی دارد و نیروی انتظامی با تجربه گرانسنگی که در جریان رزمایش به دست آورده حتما در برنامه های سال ۹۹ این تجربیات را به کار بگیرد به گونه ای که بداند با چه تغییر و تحولی می تواند در این فرآیندها ارتقاء یابد.

باقری با قدردانی از زحمات کادر پزشکی، درمانی و بهداشتی نیروی انتظامی، گفت: در کنار تلاش همه فرماندهان و کارکنان ناجا، کادر درمانی نیروی انتظامی نیز عملکرد خوبی داشت از طرفی برای بیماران مبتلا آرزوی بهبودی و سلامتی دارم و برای عزیزانی که جان عزیزشان را در جریان ماموریت ها از دست دادند و شهید شدند نیز طلب مغفرت و آمرزش از درگاه خداوند متعال می کنم.

وی اضافه کرد: آمارها نشانگر این است که در مجموعه سازمان های نیروهای مسلح از جمله نیروی انتظامی با توجه به وجود فرهنگ، آگاهی و مراقبت بیشتر، درصد کمتری به این بیماری مبتلا شدند و بیماران بستری شده در بیمارستان های نیروهای مسلح از جمله بیمارستان های ناجا درصد کمتری از فوتی ها و از طرفی درصد بالاتری از بهبود یافتگان را نسبت به سایر سازمان ها داشته اند.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: این واقعیت است که کشور ما و همه جهان درگیر این ویروس هستند و به نوعی باید با این ویروس خو بگیریم و کنار بیاییم، ممکن است در فصل تابستان شیوع این بیماری  قدری کاهش یابد اما بر مبنای نظر وزارت بهداشت و متخصصان امکان دارد در پاییز و زمستان اپیدمی ویروس کرونا توسعه یابد بنابراین لازم است که ما خودمان را برای روزهای آینده به صورت حداکثری آماده کنیم و از فرصت باقی مانده بهار و به ویژه تابستان به عنوان فرصت استثنایی در سال ۹۹ در بخش های مختلف از جمله آموزش بهره ببریم یعنی از روزهای تابستان به قدر کفایت برای موضوعاتی چون انجام آموزش، تمرینات، برگزاری رزمایش ها و ... با رعایت پروتکل های بهداشتی استفاده کنیم چون ممکن است در پاییز و زمستان مجددا گرفتار شویم.

باقری در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح وضعیت منطقه و تهدیدات پیرامونی پرداخت و گفت: سال ۹۸ در ادامه تهدیدات سال ۹۷ برای ملت ایران و منطقه بود؛ آمریکای بدعهد و جنایتکار اعلام خروج از برجام را کرد و تمام تعهدات را کنار گذاشت و با وجود بدعهدی آمریکا و علی رغم همه تحریم ها و فشارهای اقتصادی و ... ملت ایران در مسیر خود به خوبی پیش رفت و راهبرد مقاومت را به صورت فعال هدایت کرد.

وی خاطر نشان کرد: ما در سال ۹۸ در کنار مسئولیت های ذاتی، با تمام قوا در زمان وقوع بلایا به کمک دولت و مردم آمدیم و از طرفی با وجود همه تهدیدات به نحو احسن ماموریت هایمان را پیش بردیم و در اجرای فرآیند محور مقاومت، اقدامات موثری نیروهای مسلح داشتند که دفاع جانانه از مرزهای زمینی، دریایی و هوایی یکی از اقدامات اساسی ما بود. پهپاد متجاوز به مرزهای هوایی ما مورد هدف قرار گرفت و شناور متخلف انگلیسی را تصرف و توقیف کردیم و پس از ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید "حاج قاسم سلیمانی"، پایگاه عین الاسد مورد هدف قرار گرفت. توطئه و تهدیدات فراوانی را در طول سال ۹۸ خنثی کردیم و امنیت پایداری برای کشور به ارمغان آوردیم.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح یادآور شد: بازدارندگی در برابر دشمنان خونخواری چون آمریکا و رژیم صهیونیستی مسئله کوچکی نیست؛ کشورهایی که به جای رسیدگی به مردمشان، منابع و امکاناتشان را صرف جنگ افروزی می کنند در تمام سال ها جرات و جسارت تجاوز به کشور ما را نداشتند و ندارند و در مقابل هدف قرار دادن پایگاه عین الاسد قدرت حمله به ما را نداشتند و این بیانگر قدرت بازدارندگی و  توان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

باقری با اشاره به ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید "حاج قاسم سلیمانی" توسط آمریکا ادامه داد: این اقدام مذبوحانه و منفعلانه از جانب دشمن بود اینکه فردی مهمان کشوری دیگر باشد و این چنین مورد ترور قرار بگیرد اقدام شجاعانه ای نیست بلکه ترور مذبوحانه است.

وی یادآور شد: نیروهای مسلح ما پاسخ مناسبی دادند و مردم عراق و محور مقاومت نیز پاسخ محکمی به این ترور مذبوحانه دادند به گونه ای که اخراج نظامیان آمریکا در مجلس عراق تصویب شد، که این مسئله کوچکی نیست.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: پس از ترور سپهبد شهید "حاج قاسم سلیمانی" و همرزمانش، موضوع تصویب اخراج نظامیان آمریکا از عراق دنبال شد و دولت عراق به دنبال اجرای این مصوبه است و ان شاء الله محور مقاومت نیز تحقق این مصوبه را دنبال می کند.

باقری ادامه داد: در سال ۹۸ با مشکلات، تحریم ها و نیت آمریکا برای براندازی نظام مواجه بودیم اینها در حالی است که در هر برهه ای به موقع به آنها پاسخ دادیم و مقتدرانه در برابر تهدیدات ایستادیم؛ در همه برهه ها نحوه پاسخ ما پیرو تدبیر و فرمایش رهبری مبنی بر این بود که در برابر تهدیدات به معنای واقعی صبر، ایستادگی، مقاومت، مقابله و پیشبرد ماموریت ها به نحو احسن دنبال شود ما نیز این رویکرد و امر فرماندهی معزز کل قوا را دنبال کردیم و این راه را ادامه خواهیم داد.

وی یادآور شد: مردم نیز به خوبی نشان دادند که دشمنان را می شناسند و در برابر توطئه های آنها ایستادگی می کنند؛ در سال ۹۷ رفتار و منشی که مردم در مراسم تشییع و بدرقه پیکر شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمانشان از خود نشان دادند، بیانگر این بود که پایبند به انقلاب و ارزش ها هستند، در این مراسم از همه سلیقه های سیاسی به خیابان ها آمدند و فریاد مقاومت سردادند و بر تداوم راه شهیدان و انقلا ب اسلامی تاکید کردند.

منبع: ایرنا

کد خبر 419707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.