ثبت یک روز هوای پاک برای اصفهان در فروردین کرونایی و پربارش

کلانشهر اصفهان در فروردین ماه سال جاری به رغم کاهش ترددها و توقف فعالیت بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی تنها یک روز پاک را تجربه کرد در حالی که در مدت مشابه سال قبل، ۱۲ روز پاک برای این کلانشهر ثبت شده بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان از ابتدای امسال تا ۳۱ فروردین ماه، یک روز هوای پاک، ۲۹ روز هوای سالم و یک روز ناسالم برای گروه‌های حساس را تجربه کرد در حالی که در مدت مشابه سال ۹۸، برای کلانشهر اصفهان ۱۲ روز هوای پاک و ۱۸ روز هوای سالم ثبت شد.

امسال با توجه به شیوع ویروس کووید- ۱۹ بسیاری از سفرهای نوروزی لغو و در پی اعمال طرح های فاصله گذاری اجتماعی، ممنوعیت تردد و زوج و فرد  ترافیک در برخی روزها عبور و مرور خودروها در کلانشهر اصفهان حتی به کمتر از سه درصد رسید.

 همچنین در این ایام بسیاری از واحدهای تولیدی، خدماتی و صنعتی تعطیل بود با وجود این شرایط و همچنین وزش باد و بارش باران در بسیاری از روزهای ماه اول بهار اما وضعیت کیفی هوا در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۹ فروردین در برخی ساعات به ویژه بعد از ظهرها در شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار می گرفت.

در حالی که به گفته کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست ۷۰ درصد آلودگی هوای کلانشهرها از منابع متحرک و خودروهاست و همچنین بنا بر اطلاعات خام پژوهش سیاهه آلودگی هوای کلانشهر اصفهان، ۶۷ درصد آلاینده‌ها مربوط به صنایع بوده و گاز مونوکسید کربن با ۶۴ درصد بیشترین آلاینده از خودروهای سواری و ۸۳ درصد از آلاینده های شهری ناشی از تردد ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت‌هاست اما در روزهای قرنطینه و کم تردد کرونایی عامل ناسالم شدن هوا مشخص نبود.

با وجود این کارشناس هواشناسی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا علت کاهش کیفیت هوا را در روزهای نارنجی فروردین وزش باد و خیزش گرد و خاک های شرق و شمال استان به سمت مرکز اصفهان دانست و هرگونه افزایش غلظت آلاینده ها را با توجه به اطلاعات ایستگاههای پایش هوای محیط زیست و هواشناسی مبنی بر ناسالم بودن هوا رد کرد.

گرد و خاک تابستان سال گذشته نیز برای چند روز هوای اصفهان را در شرایط بسیار ناسالم و هشدار قرار داده بود.

براساس آمار دفتر مخاطرات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کانون‌های گرد و غبار کشور در استان اصفهان است و بنا بر گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ۱۶ کانون گرد و غبار در این استان شناسایی و طرح های جلوگیری از بیابان زایی و گرد و خاک با اعتباری حدود ۴۰ میلیارد تومان در حال پیگیری است.

اما آیا اصفهان بهار و تابستان سال ۹۹ نیز مانند سال گذشته روزهای ناسالم بیشتری را تجربه خواهد کرد؟

گفتنی است کلانشهر اصفهان در سال ۹۸ با ۱۰۱ روز هوای ناسالم پس از اهواز دومین کلانشهر دارای هوای آلوده کشور بوده است.

کد خبر 419663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.