۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
تئاتر شغل نیست!

یک کارگردان تئاتر گفت:تئاتر جزء شغل محسوب نمی‌شود و هنرمندان تئاتر وضعیت شان اسف بار تر از کارگرهای روزمزد است و بسیار از نظرمالی و اقتصادی ضرر کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تقریبا تمام مشاغل هنری پس از شیوع ویروس کرونا تعطیل و هنرمندان آسیب‌های بسیاری را متحمل شدند. تئاتر یکی از بخش‌هایی بود که زیانی ۱۰۰ درصدی از ویروس کرونا دید و هنرمندان این حوزه چندماهی است خانه نشین شدند. البته شیوع این ویروس فرصتی برای استفاده از شیوه‌های دیگر درآمدزایی از تئاتر مانند فیلم تئاتر و اجرای آنلاین ایجاد کرد.

رادنوش مقدم، کارگردان تئاتر درباره اجرای آنلاین تئاتر به خبرنگار ایمنا گفت: در رابطه با تئاتر آنلاین اکنون نمی‌توان اظهار نظر کرد، چراکه در شرایط بحرانی نیاز مردم باید شناسایی و درباره آن مطالعه شود تا بتوان به نیازها پاسخ داد.

وی ادامه داد: آیا واقعا مخاطب نیاز به مطالعه یا نیاز به تئاتر دارد، یا صرفا برای فرار از این شرایط به دنبال سرگرمی است. باید بعد از پیدا کردن نیاز مردم ،به بررسی تئاتر بپردازیم که در این راستا چه حرکتی می تواند انجام دهد. حفظ آرامش و بالا نگه داشتن روحیه اجتماعی تنها وظیفه‌ای است که می‌توات در شرایط بحران کرونا انجام داد، زیرا هرچه روحیه ضعیف‌تر شود ایمنی بدن نیز ضعیف می‌شود و مردم بیشتر در معرض ابتلا قرار می‌گیرند. مهم‌تر از آن اضطراب‌های شدیدی در این زمان بروز می‌کنند.

مقدم با بیان اینکه "هنر در واقع می‌تواند تسلی بخش روح و روان انسان‌ها باشد" تاکید کرد: از طریق اینترنت یا کارهای آنلاین اتفاق خوبی خواهد افتاد چراکه زمان زیادی را در فضای مجازی می‌گذرانیم و به‌جای اخبار ناراحت کننده می‌توان از نمایش نامه‌ها و چیزهایی که به درد مردم می‌خورد استفاده کرد. برای ترغیب مردم به خانه نشینی می‌توان کارهایی را انجام داد البته برای انجام کارهای اساسی نیاز به زمان و مطالعه بیشتر دارد.

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد جز اولین اداراتی بود که مراکز فرهنگی را تعطیل کرد و تئاتر جز اولین مشاغلی بود که نمایش های در حال اجرای آن ها کاملا تعطیل شدند و ابتدای ابتلای کرونا با تعطیلی تئاترها مواجهه شدیم و هنرمندان تئاتر هیچ راه کسب درآمد دیگری ندارند

مقدم با اشاره به وضعیت معیشتی هنرمندان تئاتر، تصریح کرد: هنرمندان تئاتر در واقع با کارمند روزمزد هم قابل مقایسه نیستند، کارگران حداقل روزانه مزد می‌گیرد اما هنرمندان تئاتر شش ماه تمرین  و یک ماه اجرا می‌کنند و پایان این یک ماه حقوقی برای ۷ ماه دریافت می‌کردیم حال تصور کنید گروهی شش ماه تمرین کرده اجرا نرفته و حقوقی نیز دریافت نکرده ضرراش به چه اندازه است؟

وی گفت: به هیچ عنوان تئاتر به عنوان شغل محسوب نمی‌شود و هنرمندان تئاتر وضعیتی اسف بارتر از کارگرهای روزمزد دارند. تئاتری‌ها از نظرمالی و اقتصادی ضرر بسیاری کردند. از نظر فرهنگی سال‌های سال تلاش کردیم تا مخاطب را به تئاتر دیدن عادت دهیم قطعا وقتی کرونا تمام شود تئاتر از اولویت مردم خارج می‌شود و هنرمند چه از نظر مالی چه از نظر روحی از برنامه ریزی ماهانه خارج می‌شود و تلاش ما برای دیده شدن تئاتر توسط مردم به عقب رانده خواهد شد.

کد خبر 419653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.