۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۰
به سیاهی رکود

این روزها پای در گِل مانده گردشگری به بلایی خانمان‌سوز تبدیل شده که شهر به شهر فعالان این صنعت را خانه‌نشین و مراکز توریستی را کم‌رونق و تعطیل می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برخورداری از ظرفیت‌های گردشگری امتیاز مهمی برای هر شهر محسوب می‌شود. حجم زیاد گردش سرمایه و سودآوری حوزه گردشگری باعث شده تا کارآفرینان و سرمایه‌گذاران، علاقه زیادی به فعالیت در این صنعت داشته باشند.

شهرهای مختلف کشور ایران به دلیل برخورداری از پیشینه تاریخی کهن قابلیت زیادی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری دارند، اما این روزها با شیوع ویروس کرونا، شمار فراوانی از فعالان این صنعت متضرر شده‌اند و چاره‌ای برای خلاصی از دوران سیاه رکود می‌جویند.

کرونا در باغ‌شهر

علی پیراینده، شهردار نطنز با بیان اینکه باغ‌شهر تاریخی نطنز به دلیل داشتن ترکیب طبیعت، تاریخ و تمدن، هنر و آئین مذهبی زمینه مساعدی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد، تصریح می‌کند: شهرداری نطنز از دی‌ماه سال گذشته با برنامه‌ریزی های دقیق، اقدامات لازم به منظور زیباسازی منظر شهری و آماده سازی شهر برای استقبال از گردشگران و مسافران نوروزی را آغاز کرد.

او ادامه می‌دهد: کاشت ۱۶ هزار نهال گل فصلی، آسفالت معابر شهری، آماده‌سازی پارک‌ها، تدارک برگزاری مراسم جشن نوروزگاه، ایجاد و تجهیز ایستگاه‌های راهنمای مسافران و برپایی سفره هفت‌سین در میدان معلم از اقدامات شهرداری در طرح استقبال از بهار بود.

شهردار نطنز یادآور می‌شود: شیوع ویروس کرونا در منطقه سبب تعطیلی همه طرح‌های شهرداری‌ها برای استقبال از نوروز و مسافران نوروزی شد و به جای آن ضدعفونی و گندزدایی سطح شهر برای پیشگیری از شیوع کرونا از ابتدای اسفندماه در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت.

روزهای بی‌رونقی بادرود

اما رکود تنهای بلای جان نطنز نشده و بادرود نیز از این کابوس هولناک بی‌بهره نبوده است.

مجید صفاری، شهردار بادرود نیز با اشاره به آسیب‌های وارد شده بر صنعت گردشگری این شهر در نتیجه شیوع کرونا، اظهار می‌کند: شهر بادرود به عنوان چهارمین شهر زیارتی کشور، به دلیل شیوع کرونا از نظر اقتصادی و گردشگری آسیب‌های فراوانی دیده است.

او ادامه می‌دهد: مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا دیر یا زود به پایان می‌رسد، اما این مسئله به ما یادآوری می‌کند که باید همیشه مراقب رعایت موارد ایمنی باشیم و برای جلوگیری از تکرار چنین وقایع دردناکی تلاش مستمر کنیم.

شهردار بادرود تاکید می‌کند: با این شرایط نمی‌توان آینده صنعت گردشگری شهری در پسا کرونا را مورد بررسی قرار دهیم، اما آنچه مسلم است چند سال زمان و حمایت لازم است تا این صنعت به جایگاهی که پیش از شیوع ویروس کرونا داشت بازگردد.

آتشی که دامنگیر صنایع دستی شد

حسین فخری، رئیس شورای اسلامی شهر بادرود عنوان کرد: شیوع کرونا، باعث تعطیلی موزه‌ها، اماکن اقامتی و بازار فروش صنایع دستی و سوغات محلی شده و تقاضا برای سفر به منطقه زیارتی و کویری بادرود به شدت کاهش داشته است.

او خاطرنشان کرد: اگر گردش مالی در یک منطقه به صفر برسد اقتصاد منطقه با چالش جدی مواجه می‌شود، زیرا با توجه به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای راه‌اندازی واحدهای اقامتی - تفریحی و بوم‌گردی و صنایع دستی و موزه‌های خصوصی و تحمیل ضرر و زیان بسیار بر آن‌ها ناشی از شیوع کرونا، لازم است تسهیلات حمایتی در قالب طرح‌های تشویقی برای آنان در نظر گرفته شود.

رئیس شورای اسلامی شهر بادرود یادآور می‌شود: پس از رکود ناشی از شیوع کرونا، ماه مبارک رمضان فرارسید که در آن سفر به شدت کم می‌شود و با توجه به فصلی بودن گردشگری منطقه و تابستان گرم و سوزان بادرود عملاً نیمه اول سال گردشگری منطقه تعطیل و فعالان این حوزه زمین گیر می‌شوند.

نطنز بدون گردشگر

محمد مرادی، رئیس شورای اسلامی شهر نطنز نیز با اشاره به پیشینه تاریخی این شهر و موقعیت ممتاز گردشگری آن، می‌گوید: قدمت هفت هزار ساله این شهر باعث شده آثار تاریخی زیادی مربوط به دوران قبل و بعد از اسلام در آنوجود داشته باشد؛ با توجه به اینکه بخشی از این منطقه کوهستانی و بخشی کویری است و تداخل این دو منطقه آب و هوایی باعث ایجاد کلروفیل A و B و کربن پنج که بهترین نوع آب و هوا است، شده است.

وی افزود: رونق گردشگری می‌تواند نقش مهمی در ارتقای اقتصاد شهرها ایفا کند و همین مسئله باعث شده تعداد زیادی از کارآفرینان برای احداث مراکز بوم‌گردی سرمایه‌گذاری کنند؛ اما شیوع ویروس کرونا در اواخر سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ خسارت زیادی به آنان وارد کرده است.

فعالان گردشگری چشم‌انتظار حمایت دولت

حسین یزدانمهر، سرپرست اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری نطنز می‌گوید: نوروز از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی و تاریخی مردم ایران است که اقشار و طبقات مختلف جامعه برای استقبال از آن تدارک ویژه‌ای می‌بینند.

او ادامه داد: هتل‌ها، اقامتگاه‌های سنتی و بوم‌گردی، مهمان‌پذیرها و تولیدکنندگان صنایع دستی تلاش می‌کنند در ایام نوروز سرمایه‌گذاری ویژه‌ای انجام دهند و تعداد بیشتری از مسافران را جذب کنند؛ فعالان گردشگری در شهرهای مختلف شهرستان نطنز نیز از این قاعده مستثنی نیستند و زمینه‌سازی زیادی برای جذب مسافران و میزبانی از گردشگران و فروش صنایع دستی و محصولات بومی انجام می‌دهند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری نطنز می‌افزاید: بر اساس آمار و ارقام به دست آمده از سالیان گذشته بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار گردشگر در ایام عید نوروز از آثار و جاذبه‌های گردشگری شهرهای نطنز دیدن می‌کردند، اما امسال شیوع ویروس کرونا سبب کاهش چشمگیر این گردشگران شد.

یزدانمهر خاطرنشان می‌کند: برای حفظ سلامت شهروندان، بنا بر دستورالعمل ستاد ملی کرونا، طرح کنترل مبادی ورودی و خروجی و محدودیت تردد در شهرها و تعطیلی مراکز پذیرش گردشگر در نوروز امسال اجرا شد و این مسئله در کنار محاسنی که داشت، سبب شد سرمایه‌گذاری صاحبان مراکز اقامتی گردشگران و هنرمندان صنایع دستی از بین برود و هزینه‌های تعمیر و نگهداری و آماده سازی، هزینه‌های جاری و نیروی انسانی این مراکز بر مدیران آن‌ها تحمیل شود.

کد خبر 419633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.